عضو شورای توسعه خراسان رضوی گفت: در روستاها ۸۰ درصد افرادی که تسهیلات می‌گیرند از شهر می‌آیند، بنابراین شامل حال روستایی نمی‌شود.

۸۰درصد تسهیلات روستایی را شهری ها می گیرند

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن ساقی امروز در جلسه نشست اقتصادی با موضوع "بررسی و ساماندهی مشکلات فعالان عرصه صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و اصناف حوزه انتخابیه" در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: بیش از یک سال است گروه‌کارهایی در وزارت کار و اداره کار در سطح استان تشکیل شده که گرهی را از مشکلات تولیدکنندگان مخصوصا در توسعه تسهیلات در بخش کشاورزی و دامداری باز نکرده است.

وی افزود: بسیاری از افراد بیش از یک سال به بانک‌ها معرفی شدند و در بخش تسهیلات در بخش‌ها، روستاها و شهرها با نگاه متفاوت به آن بخش نگاه می‌شود. واقعیت این است که امروز در برخی بانک‌ها تولیدکننده در مشهد یک نگاه و در شهرستان یک نگاه دارد و کارشناسانی که در مناطق و روستاها حاضر می‌شوند یا منطقه را توجیه کرده یا در بخش کشاورزی مشکلاتی ایجاد می‌کنند. کشاورز و روستایی باید شهرستان به شهرستان دنبال استعلام‌هایی باشد که دست و پاگیر نظام توسعه‌ اقتصادی کشور شده است.

ساقی بیان کرد: بیشترین خوش‌حساب‌های بانک‌ها در روستاها هستند، افرادی به دلیل خشکسالی وام خود را تمدید کردند و بخشودگی شامل آن‌ها نمی‌شود زیرا می‌گویند وام خود را تمدید کردند. در روستاها ۸۰ درصد افرادی که تسهیلات می‌گیرند از شهر می‌آیند، بنابراین شامل حال روستایی نمی‌شود. باید در فضای کسب و کار بیشتر به کشاورز و دامدار توجه شود.

همچنین حسین محمودی خراسانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: اقتصاد ما بانک‌محور است و این اقتصاد می‌طلبد که بانک‌ها در این شرایط به کمک بخش صنعت بیایند تا با مشارکت بانک‌ها حفظ اشتغال و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ می‌طلبد که مقررات و قوانین ما مطابق با مقررات جنگ باشد، عنوان کرد: اکنون مقررات بانک‌ها همانند شرایط عادی است. در حال حاضر که تحریم‌ها بر جامعه حاکم است می‌طلبد که ما به روز باشیم، مقررات جدید وضع کنیم و راهگشایی برای فعالان صنعت باشیم. حفظ اشتغال باید برای واحدهای تولیدی با توجه به نرخ تورم در جامعه و شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی باشد، برای سرمایه در گردش نیز تسهیلات این واحدها باید بیشتر و زمان زیادتر باشد.

محمودی خراسانی بیان کرد: هرچه در تهران برنامه‌ریزی می‌شود برای افراد بدحساب است، در واقع شما یاد می‌دهید من هم بدحساب باشم. چرا برای خوش‌حساب‌ها فکری نمی‌کنید؟ برای بدحساب تسهیلات قائل می‌شوید اما برای خوش‌حساب می‌گویید منابع نداریم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سود در نظر گرفته شده برای بخش سرمایه‌گذاری جدید است. ۱۸ درصد پایه سود در نظر گرفته شده اما کدام صنعت می‌تواند ادعا کند ۱۸ درصد سود دارد، در حالی که سود صنایع بین ۳ تا ۵ درصد برای بهترین واحد تولیدی است؟

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.