مسئولان آمریکایی ادعا کرده بودند که تابستان داغی در انتظار عراق است و تظاهرات کنونی را باید در تکمله این تابستان دانست. دولت عراق هم که از نقشه آمریکایی‌ها اطلاع داشت، از چهار مسیر، در حال خنثی‌سازی این نقشه است.

مقابله دولت بغداد با طرح آمریکایی«تابستان داغ عراق»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس با وجود اینکه مطالبات مردم عراق برای مبارز با فساد و بهبود وضعیت معیشتی، محل اهتمام دارد، ولی «آنچه این روزها در بغداد و استان‌های جنوبی در حال رخ دادن است، ظاهرا بیشتر، عملی شدن طرح آمریکا برای بهره‌برداری از این مطالبات است؛ طرحی که ظاهرا حکومت عراق به آن اشراف دارد و از چهار مسیر، در پی مقابله با آن است».

روزنامه الاخبار لبنان با مقدمه فوق به بررسی تظاهرات مردم عراق پرداخت که از نهم مهر ماه آغاز شد و نوشت، سومین روز از تظاهرات در عراق با کشته شدن 19 و زخمی شدن بیش از 600 زخمی به پایان رسید؛ تظاهراتی که روند رو به خشونت به خود گرفت و شبیه به هرج و مرج بود. یک منبع بلندپایه عراق اعلام کرد که از رهگذر این تظاهرات که تحت عنوان «مبارزه با فساد، بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی» انجام شد، برخی به دنبال، تحمیل یک واقعیت جدید هستند.

منابع امنیتی به الاخبار گفتند که «از لحظات نخست [تظاهرات]، تظاهرات‌کنندگان نتوانستند هدف مشخصی دنبال کنند... برخی مسالمت‌آمیز بودند و خشم خود را از وضعیت معیشتی ابراز کردند... و برخی دیگر خرابکارانی بودند که دارای برنامه‌های مشکوک بودند... این افراد، مسئول اصلی تبدیل صحنه مسالمت‌آمیز به صحنه خشونتی، خرابکارانه و هرج‌ومرج‌طلبانه بودند».

این روزنامه در ادامه با اشاره به اعتراض برخی از مردم عراق به عدم ارائه مناسب خدمات، گزارش داد، این افراد خواستار بررسی ریشه‌ای مشکل یعنی گسترش فساد در نهادهای حکومتی هستند. آنان بر این باورند که در عراق، مبارزه واقعی با فساد صورت نمی‌گیرد. ولی تمامی «این مشکلات که ادامه «عراق 2003» (زمان اشغال عراق توسط آمریکا) است، «ظاهرا امروز، فضای مناسبی برای ایجاد جبهه‌ای افسران، سیاستمداران، نخبگان و خبرنگارانی است که بر اساس طرح آمریکا حرکت می‌کنند و سفارت آمریکا در مواقع لزوم، آنان را تحریک می‌کند».

بنا بر این گزارش، اینجا سخن از «کودتا»، «دولت نجات» یا «رهبر نظامی» است. سخنی که برخی آن را «روایت روایت دولت‌ها» از اعتراضات می‌دانند که بیشتر با هدف، گیج کردن مردم صورت می‌گیرد، ولی منابع امنیتی بلندپایه، صحت این فرضیه را تأیید و تأکید کردند که این طرح «از سه ماه پیش، با همکاری شماری از سرویس‌های اطلاعاتی کشف شد. بر اساس این طرح، [قرار بود] تظاهراتی تحت عنوان مطالبات [مردم] آغاز و سپس از آن بهره‌برداری ‌شود و به سمت خشونت و ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در کشور سوق داده ‌شود».

این منابع با بیان اینکه این مسئله طبیعتا به درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی منجر می‌شود، خاطر نشان کردند که همزمان با این تظاهرات، پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای از آن صورت می‌گیرد و «در پایان، این بحران ساختگی-با همکاری آمریکایی‌ها- با ظهور یک فرمانده نظامی که از نظر مردمی، "محبوب" است، سر بر می‌آورد تا رهبر دولت نجات باشد... بدین ترتیب آمریکا، سیطره خود را بر عراق، تثبیت می‌کند».

الاخبار در اوایل سال جاری میلای به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که تابستان داغی در انتظار عراق خواهد بود، ولی یک منبع بلندپایه عراقی اعلام کرد که «آمریکایی‌ها، اواسط تابستان 2019 نسبت به طرحی هشدار دادند که همه چیز را علیه ایران تغییر خواهد داد و تلاش کردند که از طریق شخصیتهای سیاسی عراق این پیام را به تهران برسانند».

به گزارش این روزنامه، پیش‌بینی آمریکایی‌ها درست بود: تابستان داغی در سطح فراهم‌سازی مقدمات گذشت که پس از آن، پاییز داغی در سطح اجرای این مقدمات قرار داشت. به گفته این منبع، عبدالمهدی اما طی هفته‌های گذشته، طرحی را تدوین کرد تا هر گونه اعتراض مردمی را مهار کند.

به گفته وی، عبدالمهدی از آغاز ماه جاری برای اجرای طرح خود و خنثی‌سازی نقشه آمریکا، اقدامات زیر را انجام داده است:

نخست؛ کنترل نهادهای امنیتی و نظامی و پاکسازی آن از حضور هر گونه شخصیت مشکوک.

دوم؛ کنترل وضعیت میدانی در 18 استان عراق و معرفی آن به عنوان خط قرمز.

سوم؛ آغاز طرح‌ها و ابتکارهای دولتی که بتواند خشم مردم را فروبنشاند و به مطالبات آنان توجه شود.

چهارم؛ پشتیبانی از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز و حمایت از حق آزادی بیان آنان در لوای قانون و تحت لوای مبارزه [با فساد] و بازخواست [افراد فاسد].

منبع مذکور در پایان اعلام کرد که وضعیت در بسیاری از استان‌های جنوبی عراق تحت کنترل است؛ هر چند برخی تحرکات پراکنده در بغداد و استان «ذی قار» صورت گرفته ولی به صورت کلی، وضعیت، تحت کنترل نیروهای دولتی عراق قرار دارد.

در همین ارتباط، خبرگزاری «براثا» هم به نقش مستقیم آمریکا در ایجاد هرج و مرج در عراق اشاره و تأکید کرد که عناصر حزب بعث و برخی از سلبریتی‌های این کشور نیز، زمینه را برای اجرای طرح آمریکا در عراق فراهم می‌کنند(جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.