در روزگاری که روزمرگی‌ها، آنقدر دچارمان کرده که گاهی از مهربانی به عزیزانمان فراموش می‌کنیم، باز هم هستند کسانی که از کمک به همنوعان خود غافل نمی‌شوند و هستند نانوایی‌هایی در مشهد که نان رایگان به سفره‌های نیازمندان هدیه می‌کنند.

طرح نان مهربانی در شهر امام مهربانی‌ها

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از  فارس ، در شهر امام مهربانی‌ها و در روزگاری که بسیاری از مهربانی‌ها به فراموشی سپرده شده، هنوز هم نانوایان و مردم پرمهری هستند که با کمک‌های کوچک اما نیتی پاک، نان را که قوت غالب مردم است، اهدا می‌کنند، تا هیچ نیازمندی شب گرسنه نخوابد.

در حال عبور از پیاده‌رو هستم که جمله‌ای زیبا نظرم را جلب می‌کند«هرکس گندمی را انفاق کند خداوند آن را ۷۰۰ برابر می‌کند»، بنری قرمز رنگ با این آیه زیبا که در قسمت پایین آن نوشته شده است: «بردارم و خواهرم اگر نیاز دارید کوپن نان رایگان بردارید».

وارد مغازه نانوایی در محله هدایت می‌شوم و با نانوا سر صحبت را باز می‌کنم، می‌گوید: یکی از مشتری‌ها پیشنهاد این طرح را داد و ما هم استقبال کردیم، هر روز به کمک مشتریان و خودمان تعدادی سهم به نان مهربانی اختصاص می‌دهیم.

این شاطر جوان درباره حس خوبش به این‌ کار می‌گوید و ادامه می‌دهد: خدا را شکر با این طرح خانواده‌های محرومی که مهمان همیشگی ما هستند، با استفاده از این کوپن‌ها با خوشحالی و دعای خیر همیشگی نان‌ها را دریافت می‌کنند و همه ما نیز به‌خاطر این همه برکت خدا را شکر می‌کنیم.

از آنجا که مطمئنم مهربانی فراگیر است، از وی آدرس چند نانوایی‌ نیکوکار را می‌پرسم و راهی می‌شوم.

برکت به زندگی‌مان سرازیر شده است

نانوایی سنگک‌ مورد نظر را چند کوچه پایین‌تر پیدا می‌کنم که بنر نصب شده «نان با عطر مهربانی» دوباره لبخند به لب‌هایم می‌آورد، تازه تنورها را روشن کرده‌اند تا نان با عطر مهربانی را به مردم هدیه دهند، مردی میانسال در حال آب و جارو کردن جلوی نانوایی است، بعد از سلام و احوال‌پرسی با روی خوش به سؤالاتم پاسخ می‌دهد.

از نانوا درباره عکس‌العمل مردم در برابر این کار نیک می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: خدا را شکر در این هشت ماهی که این طرح را اجرا می‌کنیم، افراد نیازمند زیادی از ما نان می‌گیرد و خدا می‌داند که چقدر حس قشنگی دارد، برکت به زندگی‌مان سرازیر شده است.

وی می‌گوید: این‌ کار را برای رضای خدا انجام می‌دهیم و به تعداد این کوپن‌ها افرادی که به نان نیاز دارند، نان دریافت می‌کنند.

این نانوای نیکوکار با بیان خاطراتی از این طرح ادامه می‌دهد: هفته پیش زنی آمد و گفت نذر کرده بودم اگر مشکلم حل بشود مبلغی را تحت عنوان نان مهربانی هدیه دهم و مبلغ ۵۰ هزار تومان را نذر نان مهربانی کرد.

تأثیر این کار خیر را در زندگی‌اش می‌پرسم، که می‌گوید: وقتی آدم دل بنده‌ای را شاد کند خداوند نیز در گرفتاری‌ها دستگیر او می‌شود و امیدوارم تا در تمامی نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها طرح مهربانی اجرا شود تا همه در این کار خیر سهیم باشیم.

پیرمردی در همسایگی نانوایی جلوی مغازه‌اش ایستاده و نظاره‌گر این صحنه‌های قشنگ است، جلو می‌روم و نظر وی را در مورد این طرح جویا می‌شوم، پاسخ می‌دهد: واقعا این طرح یک کار خداپسندانه است و خدا را شکر در این وضعیت معیشتی با اجرای چنین کارهایی نان نیازمندان تأمین می‌شود، ای کاش مسؤولان و افراد ثروتمند نیز به فریاد دل قشر ضعیف و مظلوم برسند، من به عنوان همسایه این نانوای نیکوکار، لذت می‌برم و خودم نیز گاهی در حد توان شریک این مهربانی می‌شوم و به شما هم پیشنهاد می‌کنم حداقل یک بار امتحان کنید.

نان مهربانی بوی بهشت می‌دهد

سومین نانوایی در محله خواجه ربیع است، بنر نصب شده بزرگ نان مهربانی از فاصله دور تو را صدا می‌زند.

نانوای مهربان می‌گوید: الحمدلله این طرح دو سال است اجرا می‌شود و روزانه ۵۰ هزار تومان نان مهربانی به نیازمندان می‌دهیم.

می‌پرسم آیا به کارتن خواب‌ها و معتادان هم نان مهربانی می‌دهید؟ در پاسخ به سؤالم می‌گوید: بله حتما، برای ما مهم نیست چه کسی تقاضای نان می‌کند، مگر آنکه بعضی افراد که نذر می‌کنند، تأکید کنند مثلا این پول کفاره است و فقط به افراد خاصی بدهید در غیر این صورت تا جایی که بتوانیم و بودجه نان مهربانی داشته باشیم اصلا دریغ نمی‌کنیم و با روی خوش برخورد می‌کنیم.

می‌خواهم حسش را راجع به این طرح بگوید، لحظه‌ای سکوت می‌کند و بعد با چشمانی اشکبار می‌گوید: بهترین حس دنیاست، خدمت به خلق خدا و خوشحالی این عزیزان بهترین حسی است که من تجربه می‌کنم.

با مردمی که در صف نان هستند صحبت می‌کنم، همه از این موضوع احساس خوبی دارند و نانوا را دعا می‌کنند، بعضی‌ها وقتی دچار گرفتاری می‌شوند به اندازه توان‌شان پول برای این نان مهربانی نذر می‌کنند و حاجتشان را از خدا می‌گیرند.

مردی می‌گوید: من خانه‌ام خیلی به این نانوایی نزدیک نیست، شاید دو یا سه نانوایی را در مسیر رد می‌کنم تا از این نانوای مهربان نان بخرم، باور کنید حس می‌کنم نان‌هایی که با چنین نیت خیر و خالصانه‌ای پخته می‌شوند، طعم بهشت می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.