رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: تسهیلات با سود 18 درصد برای بنگاه‌های خرد و کوچک با توجه به اینکه منابع و اعتبارات بانکی ضعیف است، کارساز نیست.

تسهیلات با سود 18 درصد برای بنگاه‌های خرد و کوچک کارساز نیست
به گزارش قدس آنلاین ، محمود بنانژاد در جلسه نشست اقتصادی با موضوع "بررسی و ساماندهی مشکلات فعالان عرصه صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و اصناف حوزه انتخابیه" در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: در اتاق اصناف مشهد ۱۲۰ هزار واحد صنفی داریم که ۲۲ درصد واحدهای صنفی در حوزه تولیدی یعنی واحدهای خرد و کوچک و برخی متوسط است و این واحدها در یکی دو سال گذشته با تغییرات نرخ ارز با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه تسهیلات با سود 18 درصد برای بنگاه‌های خرد و کوچک با توجه به اینکه منابع و اعتبارات بانکی ضعیف است، کارساز نیست، عنوان کرد: در سایت بهین‌یاب بخش خاصی برای حوزه تولیدی اصناف دیده نمی‌شود و از سال گذشته که این بخش را برای اصناف تعیین کردند، نسبت و سهم آن مشخص نشده است. باید نسبت و سهم حوزه اصناف و تولیدی‌های آن مشخص شود که این یکی از درخواست‌های ما است.

بنانژاد افزود: در خصوص تقویت بنگاه‌های کوچک تسهیلات خاصی نداریم که آن‌ها از گردش حساب بانکی خود با سود بانکی ۱۸ درصد استفاده می‌کنند. در حد صفر توانستند از تسهیلات رونق تولید و بهین‌یاب استفاده کنند. حوزه وثایق و ضمانت‌ها نیز بسیار سخت است، هرچه این بنگاه‌ها کوچک‌تر باشند، ضمانت‌های آن‌ها سخت‌تر می‌شود. گاه ارتباط‌ها، رانت‌هایی و یا شناختی بین صنایع بزرگ با بانک‌ها وجود دارد که در خصوص واحدهای کوچک به مشکل بر می‌خورد و باید ضامن کارمند بیاورند. حتی اگر از بهین‌یاب و سازمان صمت نیز عبور کرده باشند، در زمینه وثیقه و ضامن به مشکل برمی‌خورند.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: بسیاری از واحدهای صنفی ما، واحدهایی که در سال‌های گذشته تسهیلات دریافت کردند، با مشکلات زیادی به لحاظ تسویه روبه‌رو شدند. چند واحد صنفی ما توقیف شده،‌ واحد صنفی فعالیت نمی‌کند و برای بانک نیز هزینه دارد، در نتیجه سود روی سود می‌آید. راهکاری برای واگذاری مجدد به همان افراد تعیین کنید.

وی در خصوص بخشودگی جرایم، گفت: اگر زیر ۱۰۰ میلیون تومان مانده وام را پرداخت کنند، از دیرکردها و جرایم معاف می‌شوند که در حد صفر توانستند از این مورد استفاده کنند. به این دلیل که زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده، زمانی نیست، بلکه بودجه‌ای است. این امر باید در خصوص کل وام نه مانده آن انجام شود.

بنانژاد ادامه داد: ما در برخی بانک‌ها رفتار سلیقه‌ای می‌بینیم که اعتماد و اطمینان فعالان اقتصادی نسبت به بخشنامه‌ها و مصوبه‌ها را از آن‌ها می‌گیرد. اعلام کردند که ۱۰ هزار میلیارد بودجه برای رونق تولید برای اصناف تعیین شده که به صورت کلی اعلام می‌شود اما در جزییات تقریبا هیچ کس نمی‌تواند استفاده کند زیرا در هر بانکی سلیقه خاصی وجود دارد.

رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص مباحث ارزی، خاطرنشان کرد: برخی صنایع و کارخانجات را ما راه‌اندازی می‌کنیم، تجهیزاتی برای این کار نیاز داریم که برای واردات و تامین آن به ما ارز نمی‌دهند، بلکه به کارخانه می‌دهند، در نتیجه باید به مسیرهای غیر متعارف روند که هزینه تمام شده را بالا می‌برد و خطرات دیگری نیز دارد.

وی با اشاره به تهیه طرح توسط صنوف یا کسب و کارهای کوچک برای اخذ بودجه‌های ابلاغ شده، عنوان کرد: تهیه طرح کار سختی است. زمانی که برای توسعه، بهسازی و نوسازی می‌خواهد از تسهیلات بانکی با یارانه سود تسهیلات استفاده‌ کند، به آن‌ها می‌گویند باید طرح ارائه دهند و در واقع آن‌ها را منصرف می‌کنند، باید این طرح را به گونه‌ای قرار دهند که به کسب و کارهای کوچک کمک شود.

بنانژاد بیان کرد: چک‌های برگشتی در حوزه بازار به وفور دیده می‌شود. هر کسی از این چک‌ها دارد که تاثیرش در تشکیلات اداری اتفاق می‌افتد، فردی به صورت شخصی چک برگشتی دارد، نباید تاثیرش را در حساب شخص حقوقی که آنجا عضو هست در نظر بگیرند.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.