در حالی که شــیعیان در سرتاسر جهان همچون سال های گذشته خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر اربعین حسینی آماده می‌کنند برخی منابع امنیتی و رسانه ای عراق ابعادی جدید از دست های پشــت پرده آمریکایی- سعودی در آســتانه این گردهمایی بزرگ را افشا کردند.

اربعین، آتش فتنه را خاموش می‌کند

در حالی که شــیعیان در سرتاسر جهان همچون سال های گذشته خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر اربعین حسینی و حضور در مراقد ائمه در خاک عراق آماده می‌کنند برخی منابع امنیتی و رسانه ای عراق ابعادی جدید از دست های پشــت پرده آمریکایی- سعودی در آســتانه این گردهمایی بزرگ برای دامن زدن به اعتراضات مردمی این کشور که طی چند روز اخیر در اعتراض به فســاد دولتی و وضعیت نامناسب معیشتی شکل گرفته و تبدیل این مطالبه مردمی به آشوبی فراگیر را افشا کردند.

 در همین راستا درحالی که منابع امنیتی عراق اعلام کرده اند که اوضاع این کشور رو به آرام شدن است اما رسانه‌های غربی-عربی ضد محور مقاومت سعی دارند اوضاع این کشــور را همچنان متشنج نشان دهند.

شبکه خبری «العربیه» سعودی مدعی شد که نیروهای امنیتی عراق دیروز جمعه به سمت ده‌ها تظاهرات کننــده در مرکز بغداد تیراندازی کردند.  این شــبکه در خبری دیگر، بــه نقل از آنچه آنان را منابع پزشــکی و منابع پلیس میخواند، مدعی شــد که تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات به ۴۴ نفر رسیده است. این در حالی است که هیچ منبع رسمی عراقی این تعداد را تأیید نکرده است.

عراق در آستانه اربعین حسینی سال ۱۴۴۱ روزهای متفاوتی با سال‌های گذشته را پشت سر می‌گذارد؛ اعتراض و تظاهراتی که ظاهراً مردمی است و مستقل است، اما بسیار در ابعاد مختلف، سؤال‌برانگیز است. جنبه ظاهری این راهپیمایی، اعتراض به بیکاری و مسائل معیشتی است، ولی منابع خبری عراقی و لبنانی اعلام کردند که دست‌های سعودی، آمریکایی و انگلیسی در پس این تظاهرات قرار دارد.

۷۹ درصدازتوییت‌ها ازسوی کاربران سعودی بوده

در همین راستا نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده در توییتر برای تهییج مردم به ادامه اعتراضات در عراق مربوط به کاربران سعودی بوده است. الگوی فعالیت این کاربران نیز به گونه‌ای است که شائبه‌ها درباره احتمال اداره حساب‌های کاربری آن‌ها توسط ربات‌های توییتری را تقویت می‌کنند. پیش از این رسانه‌های بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره توسل دربار سعودی به «ربات‌ها» و همچین «ترول‌های» مجازی برای انتشار پیام‌هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده‌اند. حال به نظر می رسد این ارتش مجازی مخرب سعودی عزم خود را برای منحرف کردن اعتراضات مردم عراق به کار بسته اند؛ اقدامی که مطمئناً با آگاهی مردم و دولتمردان این کشور با شکست کامل مواجه خواهد شد.

طرح «تابستان داغ» آمریکا برای عراق

همزمان برخی دیگر از مقامات بلندپایه عراق هم اعلام کردند بخش عمده اتفاقات اخیر در این کشور طرحی از سوی آمریکا موسوم به «تابستان داغ عراق» است؛ به گونه‌ای که واشنگتن با استفاده از ایادی خود، تظاهرات مسالمت‌آمیز را به سمت هرج و مرج و شورش سوق می‌دهد تا بتواند بر این کشور مسلط شود.

روزنامه الاخبار لبنان در تحلیل این موضوع نوشت: این طرح از سه ماه پیش، با همکاری شماری از سرویس‌های اطلاعاتی کشف شد. بر اساس این طرح، قرار بود تظاهراتی تحت عنوان مطالبات مردم آغاز و سپس از آن بهره‌برداری ‌شود و به سمت خشونت و ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در کشور سوق داده ‌شده و در پایان، این بحران ساختگی-با همکاری آمریکایی‌ها- با ظهور یک فرمانده نظامی که از نظر مردمی، «محبوب» است، سر بر می‌آورد تا رهبر «دولت نجات» باشد. بدین ترتیب آمریکا، سیطره خود را بر عراق، تثبیت می‌کند. در همین ارتباط، خبرگزاری «براثا» عراق هم به نقش مستقیم آمریکا در ایجاد هرج و مرج اشاره و تأکید کرد که عناصر حزب بعث و برخی از سلبریتی‌های این کشور نیز، زمینه را برای اجرای این طرح فراهم می‌کنند.

توطئه ای برای تحت شعاع قرار دادن اربعین

از سوی دیگر برخی تحلیلگران و ناظران منطقه ای معتقدند همزمان شدن تظاهرات‌ها با آغاز حرکت مردم برای راهپیمایی اربعین، اصلاً اتفاقی نیست. آغاز این آشوب یک تیر و چند نشان است؛ اول آنکه راهپیمایی اربعین تحت شعاع قرار می‌گیرد و از سویی دیگر مقدمه برای ساقط شدن دولت عادل عبدالمهدی که هنوز یکساله هم نشده، فراهم می‌شود.

 دولت عادل از دو جهت بسیار تحت فشار آمریکا قرا گرفته است؛ اول آنکه دولت او بر خلاف دولت سابق (حیدر العبادی) علاوه بر نگاه به غرب، به شرق هم نگاه دارد. نکته مهم‌تر دیگر اینکه دولت او به تازگی آشکارا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی عامل حمله به مواضع الحشد الشعبی است؛ موضعی که خودبه‌خود به معنای عزم بغداد برای مقابله با این حملات است.

برخی نیز مشغول کردن الحشدالشعبی در بحران داخلی را یکی از آرزوهای محور غربی – عربی - عبری می‌دانند و معتقدند که برنامه‌ریزی از سوی آن‌ها در این خصوص صورت گرفته است.

گفتنی اســت که برخی از شــهرهای عراق از روز سه شــنبه در اعتــراض به نبود اشــتغال، ضعف خدمات‌رسانی و گسترش فساد و عدم مبارزه جدی با آن شــاهد تظاهرات بوده است؛ اعتراضاتی که تاکنون ۱۹ کشــته و بیش از ۶۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

دولت عراق با تأکید بر اینکه برگزاری مسالمت‌آمیز حق مسلم و مشروع معترضان است، از آنها خواسته است ضمن احترام به قانون، از انجام هرگونه اقدامی که منجر به خروج این تظاهرات از مسیر مسالمت‌آمیز میشود، خودداری کنند.

 عادل عبدالمهدی نخستوزیر عراق نیز اعلام کرده است کــه دیدار و تماس‌هایی بــا نمایندگان معترضان داشــته تا ضمن بررســی مطالبات مشروع آنها، زمینه را برای بازگشت آرامش به این کشور فراهم کند.

شورای عالی مبارزه با فساد عراق نیز که روز پنجشنبه با حضور عبدالمهدی تشکیل جلسه داده بود، در نخستین گام از برکناری هزار کارمند این کشور از رده‌های مختلف و در سازمان‌های گوناگون به علت فساد و تضییع اموال عمومی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.