در دنیای پرهیاهو و دیجیتال امروز اختلال خواب به معنی کم‌خوابی یا بی‌خوابی یا خواب بی‌کیفیت یکی از مشکلات جدی و پر عارضه سنین مختلف به‌خصوص دوران سالمندی است که با عوارض مختلف ازجمله فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی همراه است.

ارتباط بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی با بی‌خوابی

پروین محمدی/

در دنیای پرهیاهو و دیجیتال امروز اختلال خواب به معنی کم‌خوابی یا بی‌خوابی یا خواب بی‌کیفیت یکی از مشکلات جدی و پر عارضه سنین مختلف به‌خصوص دوران سالمندی است که با عوارض مختلف ازجمله فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی همراه است.

دکتر محسن فروغی‌پور، متخصص و مدیرگروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما به توضیح بیشتر در این خصوص پرداخته و می‌گوید: خواب پدیده‌ای طبیعی و ضروری برای سلامت انسان است، زیرا هنگام خواب قسمت‌های مختلف بدن به بازسازی پرداخته و آن را برای فعالیت مجدد آماده می‌سازد.

از این رو افرادی که خواب کافی و با کیفیت ندارند، نمی‌توانند به مدت زیاد با این وضعیت از سلامت لازم برخوردار باشند.

به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد کم‌خوابی یا بدخوابی بزرگ‌ترین آسیب را به سلامت قلب و عروق مغز وارد می‌کند.

این استاد دانشگاه معتقد است: کسانی که از مشکلات خواب رنج می‌برند بهتر است بدانند کم‌خوابی و خواب بی‌کیفیت احتمال بالا رفتن فشار خون را افزایش می‌دهد که خود عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است.

• بی‌خوابی و تشدید فشارخون

وی به نتایج تحقیقات محققان اشاره و اظهار کرد: نتایج تحقیقات جدید در دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد خواب بد شبانه می‌تواند موجب افزایش فشارخون در شب و روز بعد از آن شود. این مطالعه توضیحی است بر این پرسش که چرا مشکلات خواب خطر حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ ناشی از بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهند.

دکتر فروغی‌پور افزود: براساس مطالعات قبلی، کم‌خوابی و خواب بی‌کیفیت از عوامل بروز سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی است. البته با اینکه این ارتباط تأیید شده، ولی علت آن تا امروز ناشناخته مانده است.

• بیماری‌های قلبی عروقی مهم‌ترین عامل مرگ و میر

وی یادآور شد: محققان دانشگاه آریزونا به منظور بررسی خواب بی‌کیفیت و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی، ۳۰۰ زن و مرد ۲۱ تا ۷۰ ساله را مورد بررسی دقیق قرار دادند که این افراد سابقه هیچ‌گونه بیماری قلبی نداشتند.

 در این بررسی فشارخون آن‌ها به طور مداوم بررسی شد و نتایج نشان داد کم‌خوابی منجر به افزایش فشارخون می‌شود و فشارخون مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است.

• فشارخون چیست؟

به تعریف این متخصص مغز و اعصاب فشارخون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود که یکی از مهم‌ترین مشکلات فشارخون بروز بیماری‌های قلبی است و بیماری‌های قلبی نیز مهم‌ترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌آید.

وی بر این باوراست: ۱۱ شب تا ۷ صبح بهترین زمان خواب است.

وی تصریح کرد: مصرف غذای سبک سه ساعت پیش از خواب، دمای مناسب و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی در اتاق خواب نقش مهمی در خواب با کیفیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.