وزیر خارجه آمریکا که به مونته نگرو و مقدونیه شمالی سفر کرده است، به رهبران بالکان نسبت به خطرات احتمالی نفوذ چین در این منطقه هشدار داده است.

 پمپئو درباره «نفوذ چین» در منطقه بالکان هشدار داد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از رویترز، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در سفر به مقدونیه شمالی و مونته نگرو به رهبران بالکان هشدار داد ;i سرمایه‌گذاری و فناوری چین و مشارکت پکن در پروژه های بزرگ زیرساختی، خطر نفوذ این کشور در منطقه بالکان را افزایش می دهد.

پامپئو در اظهاراتی پس از دیدار با مقام‌های ارشد مقدونیه شمالی، گفت: همان طور که در سفرهای مختلف به اروپا انجام داده‌ام، بار دیگر نسبت به خطرات سرمایه‌گذاری‌های چین در فناوری های حساس و راهبرد چین در امضای قراردادهایی برای اجرای پروژه های زیرساختی هشدار می‌دهم. می خواهیم مقدونیه شمالی موفق باشد نه اینکه با فساد و بدهی روبرو شود.

پامپئو سفر خود به منطقه بالکان را با دیدار از دو کشور کوچک یعنی مونته نگرو و مقدونیه شمالی آغاز کرده است تا درباره نقش این کشورها در ائتلاف ناتو مذاکراتی را با مقام های این دو کشور داشته باشد.

بر اساس این گزارش، پروژه "یک کمربند، یک جاده" چین شامل کشورهای منطقه بالکان نیز می شود. چین قصد دارد با اختصاص وام های چندین میلیارد دلاری به کشورهای مختلف؛ زمینه لازم برای توسعه راه آهن، جاده ها و نیروگاه های برق را فراهم کند.

روسیه که با برخی از کشورهای منطقه بالکان روابط مستحکمی دارد، قاطعانه با گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به ۶ کشور این منطقه مخالفت کرده است.

تلاش‌های مقدونیه شمالی برای همگرایی با نهادهای غربی به علت مخالفت های یونان با چالش جدی روبرو شده بود ولی تغییر نام این کشور سرانجام توانست موافقت آتن را جلب کند.

پامپئو عالی ترین مقام آمریکایی است که از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون به مونته نگرو سفر کرده است. مونته نگرو در سال ۲۰۱۷ میلادی به ناتو پیوسته است. پامپئو همچنین عالی ترین مقام دولت آمریکا است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون به مقدونیه شمالی رفته است.

پامپئو در اظهاراتی در مونته نگرو نیز گفت: ایالات متحده در حال نهایی کردن قرارداد ۳۶ میلیون دلاری فروش خودروهای نظامی سبک به مونته نگرو است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.