معاون وزیر خارجه روسیه گفت، این کشور مسئله استقرار موشک‌های برد متوسط روسی در خاک کوبا را با مقامات هاوانا در میان نگذاشته و مسکو همانطور که بارها اعلام شده، قصد استقرار پیش‌دستانه چنین سامانه‌هایی در هیچ نقطه از جهان را ندارد.

روسیه: قصد استقرار موشک‌های بردمتوسط در کوبا را نداریم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مقامات مسکو و هاوانا مسئله استقرار موشک‌های روسی دارای برد کوتاه و متوسط در خاک کوبا را بررسی نمی‌کنند. این دیپلمات در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «این مسئله مورد بررسی قرار نداشته و هیچ دلیلی هم برای بررسی آن وجود ندارد.»

ریابکوف افزود: «مقامات مسکو بارها اعلام کردهاند، تا زمانی که چنین سیستم‌های موشکی  از سوی آمریکا در مناطق دیگر جهان مستقر نشدهاند، طرف روسی دست به چنین اقدامی نخواهد زد. در حال حاضر این وضعیت هیچ تغییری نکرده و به همین دلیل دلیلی وجود ندارد که این موضوع در جریان سفر "دمیتری مدویدیف" نخست وزیر روسیه به کوبا مطرح و بررسی شده باشد.»

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه یادآور شد که ایالات متحده و کشورهای اروپایی تاکنون به ابتکار عمل مسکو درباره توقف استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر در مناطق مختلف جهان واکنشی نشان نداده‌اند.

پوتین گفت: «من صریحاً می گویم که با توجه به شرایط، ما تا زمانی که  سیستم‌های مشابه آمریکایی در این مناطق مستقر نشده باشد، دست به اقدام مشابهی نخواهیم زد و انتظار داریم که اروپایی‌ها و ایالات متحده نیز همین کار را انجام دهند.»

سرگئی ریابکوف همچنین اعلام کرد که تاریخ دقیق سفر "رابرت اوبراین" مشاور جدید رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی به مسکو در حال توافق است. به گفته وی، دعوتنامه رسمی از طرف "نیکلای پاتروشییف" دبیر شورای امنیت روسیه به منظور دیدار از مسکو ، برای آقای اوبراین ارسال شده، ولی تاریخ دقیق این سفر هنوز مورد توافق دو طرف قرار نگرفته است.

پیش از این "جان هانتسمن" سفیر آمریکا در فدر اسیون روسیه در پایان ماموریت خویش در مسکو، در مصاحبه‌ای گفته بود که مقامات مسکو و واشنگتن در حال دستیابی به توافق درباره امکان سفر مشاور جدید "دونالد ترامپ" در مسائل امنیت ملی هستند.

معاون وزیر خارجه روسیه در این گفتگوی خبری همچنین اعلام کرد که مقامات واشنگتن پیشنهادات خود درباره شکل و ترکیب شورای تجاری روسیه-آمریکا را هنوز مطرح نکرده‌اند. ریابکوف گفت: « متاسفانه ترکیب این شورا هنوز بهطور نهایی مورد موافقت قرار نگرفته و طرفین در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.