کرمانشاه- استان کرمانشاه بنا بر ادعای کارشناسان کشاورزی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی در حوزه زراعت برخوردار است که در صورت سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری به‌موقع می‌توان نه‌تنها بخشی از مشکلات اشتغال‌زایی در این استان بلکه بخشی از مشکلات اقتصادی دولت را نیز حل کرد.

صادرات نخود مرهم اقتصاد کشاورزی/رونق به تولید بازمی‌گردد

قدس آنلاین- گروه استان ها:در استانی که بنا بر گفته کارشناسان کشاورزی دو برابر متوسط کشوری بارندگی و یک‌سوم کشور تبخیر و تعریق دارد شرایط برای کشاورزی و بهره‌برداری حداکثری فراهم است.

این استان در حالی به قطب تولید نخود در کشور شهرت دارد و خاستگاه بهترین زعفران دنیاست که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم شاید کمتر شخصی از این موضوع اطلاع داشته باشد.

 ظرفیت تولید نخود در کشور حدود ۳۰۰ هزار تن است که یک‌سوم آن را استان کرمانشاه روانه بازار می‌کند و لذا در این استان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نخود کشور سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن نخود تولید می‌کند.

درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی

باوجود تولید ۱۰۰ هزار تنی نخود و استقبال خوب کشورهای همسایه برای خرید این محصول اما در طی سال‌های گذشته دولت صادرات این محصول را ممنوع اعلام کرد و لذا بسیاری از کشاورزان به دلیل اشباع بازار داخلی برای کشت این محصول که به‌صورت سنتی در کرمانشاه کشت می‌شود رغبت چندانی نشان ندادند.

این در حالی است که طبق برآورد جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، آزادسازی صادرات نخود می‌تواند حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب تولیدکنندگان نخود استان کند البته اگرچند وقت دیگر مرزها به روی نخود بسته نشود.

در همین راستا به دنبال مطالبه چندماهه کشاورزان و پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، سرانجام با رفع ممنوعیت صادرات نخود موافقت شد؛ اتفاقی که می‌تواند یک درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی را برای استان به ارمغان بیاورد.

کرمانشاه سال‌هاست رکورددار تولید نخود در کشور است اما ممنوعیت صادرات و قیمت پایین این محصول، همواره نخود کاران را در تنگنا گذاشته بود.

 به همین دلیل چشم امید نخود کاران به صادرات نخود مازاد برای جبران هزینه‌ها و کسب سود بود که خوشبختانه با تصمیم دولت مبنی بر آزادسازی صادرات این محصول روزنه امید و بازگشت رونق به کسب‌وکار یک‌بار دیگر در کرمانشاه طنین‌انداز شد.

آزادسازی صادرات

اکنون و پس از چند ماه مطالبه نخود کاران و پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانجام با آزادی صادرات نخود موافقت کرد.

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ۹ مهرماه در نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک کشور نوشت که مصوبات ۲ ماه پیش قابل‌اجرا است و بر اساس آن‌ها صادرات نخود ممنوعیت ندارد.

حال کشاورزان کرمانشاهی امیدوارند که این قانون بتواند به اقتصاد کشاورزی در منطقه آن‌ها سروسامان دهد.

ضرورت سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی استان کرمانشاه ازهرجهت می‌تواند برای سرمایه‌گذار و بهره‌بردار سودآور باشد اذعان می‌کند: اگر تنها محصول نخود و زعفران استان را احیا کنیم، بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کرمانشاه و حتی کشور حل می‌شود.

نوربخش حاتمی بیان می‌کند: ایران جزء ۶ تولیدکننده برتر نخود در دنیا و کرمانشاه رتبه اول تولید نخود در کشور را دارد  و کیفیت نخود تولیدشده در کرمانشاه با یک اختلاف ۵۰ درصدی بالاتر از استان‌های دیگر است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه بسیار پهناور است و دارای پتانسیل، استعداد و نعمت‌های خدادادی بسیار ارزشمندی است می‌افزاید: اما متأسفانه این استان در جایگاهی که شایسته‌اش است قرار ندارد.

حاتمی با تأکید بر این موضوع که از نخود باید به‌عنوان یک محصول استراتژیک باید حمایت کرد ادامه می‌دهد: استان کرمانشاه با دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار وسعت و بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار جنگل و مراتعی که در دنیا کم‌نظیر هستند  سرمایه و ثروت ارزشمندی دارد.

 وی اظهار  می‌کند: همچنین ۹۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی، آبی، دیم و باغی در استان وجود دارد که فرصت و ظرفیت خوبی برای استان کرمانشاه است.

حاتمی با اشاره به این موضوع که کرمانشاه دو برابر متوسط کشوری بارندگی و یک‌سوم کشور تبخیر و تعریق دارد و استان مستعدی برای  کشاورزی است خاطرنشان می‌کند: حاتمی به ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای کشت زعفران اشاره‌کرده و اذعان می‌کند: خاستگاه بهترین زعفران دنیا کرمانشاه است لذا از ۲ هزار و چهارصد سال پیش بهترین زعفران در کرمانشاه کاشت شده و شاید بتوان گفت امروزه باکیفیت‌ترین و بهترین زعفران در سطح دنیا، زعفران کرمانشاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.