۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
کد خبر: 673121

توقف تولید پراید و پژو 405 بارها و بارها از سوی مسؤولان ذی ربط عنوان شده و هر سال به بهانه‌ها و توجیهات مختلفی روند تولید ادامه یافته است. آنچه منجر به عدم باور پذیری توقف تولید این دو خودرو می‌شود از چند منظر قابل بررسی و تأیید شدنی است. خودروی تیبا به لحاظ فنی در سال 95  96 جایگزین قابل قبولی برای پراید بود. این خودرو از نظر استایل و ایمنی ورژن جدید به شمار می‌رفت و می‌توانست جایگزین  پراید باشد. عدم جایگزینی خودروی تیبا یا عدم استقبال جامعه از خرید این خودرو به جای پراید ناشی ازاختلاف قیمتی است که بین این دو خودرو وجود دارد.

افزایش قیمت خودروی تیبا نسبت به پراید به دلیل فناوری و طرح بهترطبیعی بود لذا عدم توان مردم در خرید این خودرو مانع از جایگزینی آن شد. بنابراین باقیماندن پراید در عرصه تولید به دلیل تقاضای مردم نسبت به خرید این خودرواست. هر چند که تورم و رکود، بیکاری و عدم درآمدزایی مناسب اقتصادی خرید پراید را نیز سخت کرده است. در حالتی که نرخ تورم بیشتر از دستمزدهاست و بازار از کشش لازم در عرضه بهترین‌ها و تقاضا برای بهترین‌ها برخوردار نیست لذا توقف تولید پراید یا پژو 405 دور از انتظار است.

 تعمیق رکود اقتصادی و شفاف نبودن چشم اندازهای اقتصادی و فشار تحریم‌ها، اقتصاد کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. قطعاً در چنین شرایطی همه بازارها با حاشیه‌های سنگینی رو به رو خواهند بود و بازار تولید و عرضه خودرو نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود. تعمیق رکود و عدم سوددهی بازار خودرو به دلیل کاهش توانایی خرید مردم دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کرده است بنابراین ازین پس مشتریان واقعی در عرصه تقاضا و خرید خودرو حاضر می‌شوند. هر چند که خریدار واقعی نیز توان صد درصدی خرید حتی در حد خودروی تیبا را هم ندارد.

ممنوعیت توقف پراید اگرهم به صورت دستوری اجرا شود قطعاً سال آینده بازار خودرو را با خلأ بزرگ کمبود سیصد تا چهارصد هزار خودرو براساس میزان توانایی خریداران واقعی روبه‌رو می‌کند. بدیهی است در شرایط بد اقتصادی مردم قدرت خرید تیبا را ندارند مگراینکه شرکت سایپا با کاهش قیمت‌ها به نفع مشتریان آنها را به خرید تیبا ترغیب کند که تحقق این موضوع در شرایط کنونی تحریمی و اقتصاد نامطلوب بعید است. بهبود وضعیت تولید خودرو در ایران نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است در حالی که عدم سرمایه گذاری به دلیل غیر شفاف بودن چشم اندازهای اقتصادی مانع از حذف خودرویی مثل پراید می‌شود. بی تردید دولت به دلیل وضعیت بد اقتصادی نمی‌تواند توقف تولید پراید را در دستور کار قرار دهد چرا که سوئیچ خودروساز از نظر فنی از پراید به تیبا هزینه بر است و نیازمند شش ماه تا یک سال زمان؛ لذا تحقق توقف تولید پراید از این منظر بعید است. در صورتی این وعده محقق می شود که اقتصاد کشور روزهای خوبی را پشت سر بگذارد و با افزایش درآمدها مردم قادر به جایگزینی خودروهایی چون  دنا و تیبا به جای پراید و 405 باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.