ایلام- مرز بین المللی مهران در ۹۵ کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام طی سال های اخیر به کانون اصلی و مهم تردد زائران سوگوار حسینی تبدیل شده است و طی چند روز گذشته همزمان با انسداد مرز خسروی با استقبال بی نظیری روبرو شده است.

شرایط کشور عراق تاثیری در سفر زائران به عتبات عالیات نداشت/صف عاشقی طولانی تر شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حالی که قرار بود برخی موکب های خدمت رسان از ۱۷ مهر ماه در مسیر زائران حاضر شوند اما ازدحام زائران موجب شد تا مسئولان نیز زمان استقرار موکب ها را جلو انداخته و در برپایی آنها سرعت ببخشند.

در شرایط معمول روزانه ۶ هزار زائر ایرانی و عراقی از گذرگاه مرزی مهران تردد می کنند اما این آمار در آخرین روز از هفته گذشته و تنها در یک شبانه روز به رقم ۵۷ هزار نفر رسید .

بسته شدن ۲ مرز خسروی کرمانشاه و چذابه خوزستان از چهار مرز رسمی تردد زائران اربعین باعث شد مرز مهران به طور غیر منتظره‌ای با حجم بالایی از تردد زوار مواجه شود و لذا بسیاری از مسئولان و موکب های خدمت رسان را متعجب کرد.

هر سال در ایام اربعین حسینی نزدیک به سه میلیون نفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین از مرز رسمی و بین المللی مهران راهی عراق می‌شوند.  و در این میان مرز مهران با ازدحام قابل توجهی روبروست.

تسهیل در تردد زائران

معاون امور عمرانی استاندار ایلام که ریاست قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران  را عهده دار است در این رابطه گفت: در آخرین روز هفته گذشته  و در ظرف مدت ۲۴ ساعت تعداد ۵۷ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند در حالی که چهارم ماه صفر سال گذشته این میزان تنها پنج هزار و ۲۸۰ نفر بود.

احمد کرمی با اشاره به این موضوع که حوادث اخیر در کشور عراق هیچ تاثیری بر اراده عاشقان حسینی نداشته است و بر آمار زائران نیز افزوده است اظهار کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۷۹ هزار و ۱۹۵ زائر از مرز مهران تردد کردند که ۵۹ هزار و ۲۵ زائر خروجی و ۲۰ هزار و ۱۷۰ زائر ورودی هستند. 

وی با اشاره به اقدامات این ستاد برای ارائه خدمات به زائران توضیح داد: از آن جا که  تصمیم قرارگاه مرکزی اربعین راه اندازی ایستگاه های صلواتی و شروع خدمات رسانی به زائران از ۱۷ مهرماه بود اما با توجه به حجم زیاد زائران در پایانه مرزی مهران خدمات رسانی و برپایی موکب‌ها در این مرز زودتر از موعد مقرر آغاز شده است.

مهران آماده پذیرایی از زائران

معاون امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه  پارک هر گونه خودرو در ۱۱ کیلومتری منتهی به مرز مهران ممنوع است اظهار کرد: با توجه به شروع فعالیت پارکینگ بزرگ اربعین در ورودی مهران، زائران باید ماشین های خود را در این پارکینگ یا دیگر توقفگاه های مشخص شده از سوی ستاد اربعین و شهرداری پارک کنند.

وی افزود: در همین راستا ناوگان اتوبوس درون شهری در مهران مستقر می شود تا پس از هدایت خودروهای شخصی به پارکینگ، زائران بوسیله اتوبوس به مرز منتقل شوند.

وی یاد آور شد: با همکاری شهرداری ایلام ۴۰ دستگاه اتوبوس درون شهری کار انتقال زائران از پارکینگ بزرگ اربعین به پایانه مرزی مهران را انجام می دهند.

کرمی افزود: تمامی دستگاه های امدادی و خدمات رسان نیز برای شروع فعالیت های خود و ارائه خدمات به زائران  فراخوان شده اند و به تدریج در حال استقرار در مرز هستند.

وی افزود: در حال حاضر نسبت به استقرارتانکرهای آب  و همیشه ذخیره و تهیه بطری های آب معدنی  برای زائران در هر دو سوی مرز مهران اقدام شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه خدمت رسان برای ارائه خدمات آماده شدند بیان کرد: در حال حاضر محموله های مربوط به موکب های مختص کشور عراق نیز در حال عبور از مرز مهران و استقرار در مسیر حرکت زائران در آنسوی مرز هستند.

افزایش زائران نسبت به سال گذشته

فرمانده انتظامی استان ایلام  نیز ضمن توصیه به زائران مبنی بر اینکه حتی المقدور از خودرو های عمومی برای تردد استفاده کنند اظهار کرد: زیرساخت های حوزه گذرنامه در مرز مهران کاملا آماده است و لذا از پل زائر تا پایانه مرز مهران اقداماتی در جهت کنترل  گذرنامه های زوار فراهم شده است لذا توصیه می وشد که زائران ختما مدارک شناسایی لازم را به همراه داشته باشند.

سردار نورعلی یاری  با بیان اینکه امسال استقبال بی نظیری به نسبت سال های گذشته در مرز مهران وجود دارد ادامه داد: در سال گذشته استقبال در ایام محرم کمتر بود ولی امسال از اول محرم تاکنون تعداد بسیار بالایی زوار از این مرز برای زیارت عتبات عالیات عبور می کنند.

وی افزود: خوشبختانه با وجود ازدحام زائران اما عبور و مرور بسیار روان و ّا آرامش کامل در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.