سعدون الساعدی گفت: تظاهرات اخیر عراق در اصل یک اعتراض مردمی به فقدان عدالت اجتماعی و نقص در خدمات رفاهی است، اما در این بین عوامل خارجی و داخلی مختلفی وجود دارند که برآتش آن می دمند.

عوامل داخلی و خارجی اعتراض های اخیر در عراق

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چند روزی است که در عراق عده ای از مردم باحضور در خیابان ها تظاهرات می کنند و از دولت می خواهند تا به طور جدی با فساد مالی در کشور مبارزه و فرصت های شغلی و خدماتی مناسب را برای تمام شهروندان به طور یکسان فراهم کند.

مقامات سه قوه عراق متشکل از رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان خواسته های مردم را خواسته هایی به حق و مشروع دانسته و اعلام کرده اند که تمام تلاش خود را برای تحقق مطالبات آنها به کار خواهند بست.

اما در این بین، عوامل خارجی و داخلی که هریک به دنبال تحقق اهداف و منافع شخصی خود هستند بر آتش اعتراضات دمیده و سعی دارند این تظاهرات را از یک روند اعتراضی مسالمت آمیز به تجمعاتی خشونت آمیز همراه با اقدامات خرابکارانه سوق دهند.

«سعدون الساعدی» کارشناس و استاد راوبط بین الملل در دانشگاه های عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در ارتباط با دلایل این اعتراضات و عوامل تشدید کننده آن گفت: این تظاهرات در ظاهر یک اعتراض مردمی است که دولت عراق آن را به حق می داند و در اعتراض به فقدان عدالت اجتماعی و نقص در خدمات رفاهی شکل گرفته است. اما این سوال مطرح است که چه کسی این مردم را به خیابان ها کشانده و به حضور آنها سمت و سو می دهد؟ قطعا طرف های مشخصی در پس این اعتراضات قرار دارند.

مردم معترضند و عده‌ای ازاین وضعیت سواستفاده می‌کنند

الساعدی افزود: نظرات مختلفی در مورد عوامل پشت پرده این اعتراضات وجود دارد که برخی دخالت های غربی را محرک این اعتراضات می دانند و برخی به کشورهایی در منطقه اشاره می کنند و بعضی دیگر احزاب و تشکل های داخلی مخالف با دولت و گروه هایی که به دنبال تحقق منافع شخصی خود هستند را متهم به صحنه گردانی این اعتراضات می کنند و همچنین عوامل سایبری و فضای مجازی نیز یکی دیگر از منابع تغذیه کننده اعتراضات هستند؛ بنابراین تمام این موارد می تواند عامل تشدید کننده این تظاهرات باشد، ولی اصل ماجرا مردمی هستند که به خیابان ها آمده و خواستار اجرای عدالت و مقابله با فساد هستند.

استاد دانشگاه عراق تاکید کرد: سناریوی دیگری هم وجود دارد که آمریکا در پس این تظاهرات قرار دارد و می خواهد با تغییر دولت عراق، ایران را از این کشور دور کند؛ این احتمال هم وجود دارد ولی تا این لحظه هیچ یک از این احتمالات به طور قطع تایید نشده و طرف های امنیتی به تلاش خود برای شناسایی رهبران آن ادامه می دهند.

وی در ارتباط با عملکرد دولت دراین اعتراضات گفت: گرچه دولت برای پاسخ به مطالبات مردم تلاش خود را به کار گرفته است، اما متاسفانه تعدادی از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده و یا آنکه زخمی شده اند. در واقع دولت باید زودتر از این به فکر حل معضل بیکاری، فساد و ارائه خدمات رفاهی مناسب می افتاد و پیش بینی های لازم را می کرد تا اینگونه غافلگیر نشود.

سعدون الساعدی در پایان با اشاره به اینکه به نظر نمی رسد مردم تا پیش از تحقق خواسته هایشان خیابان ها را ترک کنند تصریح کرد که دولت باید گفتگوهای جدی و سازنده ای را با نمایندگان معترضان انجام دهد و تا جایی که امکان دارد خواسته های آنها را برآورده سازد که در غیر اینصورت احزاب داخلی خواهان استعفای آن و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خواهند شد.

براین اساس آنگونه که از تحلیل ها و گزارش ها در مورد اعتراضات اخیر در عراق بر می آید، شرایط پیچیده ای و جود دارد و از آنجایی که عوامل خارجی و فرصت طلب به دنبال آن هستند تا آتش فتنه ای دیگر را در این کشور برافروزند، تمام مسئولان و مردم عراق باید با همکاری یکدیگر هرچه سریعتر مشکلات را حل و فصل کرده تا ماجرا ختم به خیر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.