شهرکرد- خبر ابتلای بیش از ۳۰۰ نفر از روستائیان «چنار محمود» از توابع بخش لردگان به دلیل استفاده از سرنگ مجدد توسط بهیار روستا در زمره اخباری است که استاندار چهار محال و بختیاری آن را بزرگ نمایی خواند و وزیر بهداشت نیز روز شنبه با قاطعیت گفت که هرگز چنین اتفاقی با سرنگ آلوده رخ نداده است.

سرنگ عامل شیوع ایدز در لردگان نیست /خبر بزرگ نمایی شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  صبح چهارشنبه دهم مهرماه ۹۸ جمعی از مردم روستای چنار محمود از توابع شهرستان لردگان مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری تجمع اعتراضی بر پا کردند و مدعی موضوعی شدند که کمی عجیب به نظر آمد.

بسیاری از مردم لردگان در این تجمع اعتراض آمیز مدعی شدند که بی دقتی متولیان بهداشتی موجب شده تا عده ای از هم روستائیان آن ها به ویروس ایدز مبتلا شوند.

گفتنی است این روستائیان مدعی بودند که بهیار روستا از سرنگ مشترک برای نمونه گیری استفاده کرده و لذا افزون بر ۲۰۰ نفر از روستائیان مبتلا شدند.

در همین رابطه برخی رسانه ها حتی آمار مبتلایان را قریب به ۳۰۰ نفر ذکر کردند و مدعی شدند که بهیار روستا نیز به بازداشت درآمده است.

سرنگ عامل انتقال نبوده است

هر چند که تاکنون اظهار نظر کارشناسی واقعی و رسمی پیرامون علت این حادثه از سوی مسئولان منتشر نشده است اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در حاشیه همایش روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: چند روز پیش از سوی یکی از مقامات محلی روستای چنار محمودی لردگان به صورت غیرکارشناسی ادعا شد که سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس HIV در این روستا بوده که قطعا با مستندات بسیار دقیق و کارشناسی که داریم باید بگوییم که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است.

سعید نمکی اظهار داشت: در روستای چنارمحمودی مدت ها قبل و از بیش از ۴۰ روز پیش، گزارشاتی از موارد آلودگی با ویروس HIV داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بی صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه، کارها را پیش می بردند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه بهورز زحمت کش و خدوم روستای چنارمحمودی مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده، عامل شیوع این بیماری نیست و عوامل را شناسایی کرده ایم البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی دلیل یا از راه هایی به این ویروس آلوده شده اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند.

 کودکی که از مادر مبتلا به HIV متولد می شود، معصوم تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد یا زنی که به شیوه ای آلوده شده باشد که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد.
 

اتهام نزنیم

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما و همکاران مان برای مردم شریف آن منطقه احترام ویژه ای قائل هستیم و به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، درمان بیماران است و پرسنل بهداشتی و درمانی آن منطقه در ابتلای بیماران به این ویروس، هیچ نقشی نداشته اند.

نمکی افزود: خودمان را مکلف به درمان این بیماران صرف نظر از هر عامل ابتلا به ویروس HIV می دانیم و خوشبختانه امروز داروهای درمان HIV بسیار خوب عمل می کنند و تمامی این بیماران را درمان می کنیم و آزمایشات گسترده ای بر روی مردم این منطقه انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم تمامی بیماران این روستا را درمان کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه های درمان مبتلایان به ویروس HIV کاملا رایگان است، گفت:  کمترین هزینه ای را در این زمینه به مردم تحمیل نمی کنیم و در مورد عوامل آلودگی به این ویروس نیز بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

بزرگ نمایی خبر

خبر ابتلای تعدادی از ساکنان روستائیان چنار محمود و هجمه رسانه های داخلی و خارجی استاندار چهارمحال و بختیاری را وادار کرد تا با دعوت خبرنگاران در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه کند.

اقبال عباسی در همین رابطه گفت: این موضوع نه از نظر تعداد افراد و نه از نظر شدت بیماری در حدی نیست که در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی منتشر شده بلکه در این زمینه بزرگ نمایی شده است.

وی با بیان اینکه از ۲ سال پیش شایعه این بیماری وجود داشته و موضوع از سوی متولیان بهداشت و درمان در حال پیگیری بوده است ادامه داد: این در خالی است که در روزهای اخیر پیگیری این موضوع تشدید شد.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به ویروس HIV نسبت به بیماری خود مطلع شده بودند، که اطلاعات آن‌ها به صورت محرمانه بین پزشک و فرد بیمار وجود داشته است اما مطالبی که در فضای مجازی مطرح شده نه از نظر تعداد بیماران و نه از نظر شدت بیماری صحت ندارد.

عباسی با بیان اینکه ویروس HIV با ایدز متفاوت است، تصریح کرد: بنا بر اظهارنظرهای پزشکی اگر فرد مبتلا به ویروس تحت درمان قرار گیرد بیماری به احتمال زیاد به ایدز تبدیل نمی‌شود اما اگر همکاری و همراهی نکنند ممکن است به بیماری ایدز تبدیل شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در چند روز اخیر از نیمی از جمعیت روستا آزمایش گرفته شد و ویروس در تعداد بسیار کمتر از آماری که در فضای مجازی مطرح شده شناسایی و تحت درمان هستند و بقیه اهالی نیز به نوبت تحت آزمایش قرار می گیرند.

وی همراهی و همکاری مردم روستا را در مدیریت موضوع مهم دانست و گفت: مردم نباید از این موضوع  نگران باشد به شرط اینکه همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته عباسی در شورای تامین این استان که عصر چهارشنبه تشکیل شدت، تصمیم بر این گرفته شده که تمامی عوامل حاکمیتی و دولتی تجهیز و در اختیار متولیان امر قرار داده شود تا از این موضوع به خوبی مدیریت و از آن عبور شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری از مردم، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی تقاضا کرد تا در حفظ آرامش، آبرو و حیثیت مردم استان مسئولان را یاری دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.