معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت:در استان خراسان رضوی ۴۸۶ هزار واحد مسکن روستایی وجود دارد که از این تعداد، ۳۳۵ هزار واحد غیر مقاوم هستند.

مقاوم بودن ۳۲ درصد از واحدهای مسکن روستایی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حسن حسینی  اظهار کرد: در استان خراسان رضوی ۴۸۶ هزار واحد مسکن روستایی وجود دارد که از این تعداد بر اساس آخرین سرشماری، ۱۵۱ هزار واحد مقاوم اعلام شده‌ و ۳۳۵ هزار واحد غیر مقاوم هستند؛ یعنی تنها ۳۲ درصد از واحدهای مسکونی، مقاومت کافی را دارند.

وی افزود: دولت در سال ۹۴ طرح بهسازی واحدهای روستایی را تصویب کرد که سهم استان خراسان رضوی ۱۵ هزار واحد در سال بوده است. در سال ۹۸ نیز سهمیه استان از محل تسهیلات مسکن روستایی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد بوده که هشت هزار واحد تا به حال به استان ابلاغ شده است و دو هزار و ۳۵۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات از بانک‌ها شدند. در همین جهت ۴۰ میلیون وام قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد برای بازسازی خانه‌ها در نظر گرفته و اهدا می‌شود.

حسینی تصریح کرد: بنیاد مسکن برای کسانی که نه تحت پوشش سازمان بهزیستی و نه کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و به خاطر مشکلات مالی نتوانستند منازل خود را تکمیل کنند، تا سقف هشت میلیون تومان وام بلاعوض برای تکمیل واحدهای مسکونی در نظر گرفته است، که طی یک سال و نیم گذشته، ۱۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض به این افراد داده شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی، به افرادی که دو عضو خانواده‌شان معلول هستند، ۱۸ میلیون وام بلاعوض پرداخت خواهد شد، لذا در این طرح سهم استان ۵۳۳ نفر بود که تاکنون ۴۸۸ نفر موفق عقد قرار با بانک‌ها شدند که ۳۵۰ نفر از آنان پایان کار گرفته‌اند. در مجموع حدود هفت میلیارد وام بلاعوض به این خانوارها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن وظیفه‌ بازسازی منازل را نیز در دستور کار خود دارد، ابراز کرد: از اول فروردین‌ماه سال جاری چند بارندگی شدید و سیل داشتیم که طی آن پنج هزار و ۷۳۵ واحد خسارت دیدند که نیاز به احداث مجدد داشتند، هزار و ۹۰۶ واحد نیز نیاز به تعمیر داشته است.

حسینی ادامه داد: طی فاز اول، ابلاغیه هزار و ۸۷۰  واحد احداثی و ۵۰۰ واحد نیز برای تعمیر به بنیاد مسکن استان داده شد و برای فاز دوم که از ابتدای مهرماه شروع شده، دستور ساخت دو هزار و ۱۰۰ واحد احداثی، ۵۰۰ واحد تعمیری و ۵۰۰ واحد معیشتی به بنیاد مسکن استان ابلاغ شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: برای روستاها ۴۰‌ میلیون تومان وام و ۱۰‌ میلیون تومان وام بلاعوض و شش میلیون تومان وام اسکان موقت و هشت تن سیمان رایگان شامل ۱۶۰ پاکت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای شهرها نیز، ۵۰ میلیون تومان وام، ۱۲ میلیون تومان وام بلاعوض، ۱۲ میلیون تومان بابت اسکان موقت و ۱۶۰ پاکت سیمان در نظر گرفته شده است.

حسینی همچنین گفت: برای واحدهای تعمیری، ۱۵ میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان وام بلاعوض، برای افرادی که به معیشتشان آسیب رسیده، ۱۶ میلیون تومان وام و پنج میلیون بلاعوض در نظر گرفته شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سهم استان از سیمان هشت هزار تن بوده است، اظهار کرد: شش هزار و۵۰۰ تن تحویل داده شده است.

وی در انتها اظهار کرد: اگر سطح حادثه در کشور زیاد باشد، از طرف بنیاد مسکن استان‌های مختلف در آنجا ستاد ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال ما در کرمانشاه ستاد داشتیم که در بازه یک سال و ۴ ماه، سه هزار و ۲۰۰واحد احداث و تحویل خسارت‌دیده‌ها شد. در گنبد کاووس که یکی از معین‌ها استان خراسان رضوی است حدود چهار هزار و ۴۸ واحد تعمیری و هزار و ۳۴۸ واحد احداثی بود که تقریبا ۶۰ درصد آن انجام شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.