گروه عظام که به سرکردگی عباس ایروانی با ایجاد شبکه ارتشا و دست‌اندازی به بیت‌المال و تحصیل مال از طریق نامشروع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان دست یافته بودند، برای پاسخگویی به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در برابر دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی ایستادند.

مافیای قاچاق قطعات خودرو زیرتیغ عدالت

زهرا طوسی/

 گروه عظام که به سرکردگی عباس ایروانی با ایجاد شبکه ارتشا و دست‌اندازی به بیت‌المال و تحصیل مال از طریق نامشروع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان دست یافته بودند، برای پاسخگویی به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در برابر دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی ایستادند.

عباس ایروانی که امروز سه شنبه در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وارده شرکت می‌کند، خود را کارآفرین برتر و بنیان‌گذار مجموعه عظام می‌داند و معتقد است، در ٣٠ سال فعالیت موجب رونق اقتصادی شده و برای دور زدن تحریم‌ها، رشادت‌ها به خرج داده و به هیچ وجه اتهامات وارده را قبول ندارد و تأکید می‌کند پرونده بدون کارشناسی به دادگاه ارجاع شده است.

متهم ایروانی مفتخر است برای ۴ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده و مانع خروج ۳۵۰ میلیون دلار از کشور شده و معتقد است با ساخت مجموعه‌های گردشگری و رفاهی قصد خدمت به کشور را داشته، ولی متأسفانه برخی رسانه‌ها کارهای خیر او را پوششی برای اقدامات خلاف دانسته‌اند.

گروه عظام چه کرده‌اند؟

اما گروه عظام و عباس ایروانی چه کسانی هستند و چرا دادگاهی می‌شوند؟ گروه قطعات خودرو عظام از ۱۲ شرکت بزرگ تولیدی تشکیل شده است. موضوع کسب و کار گروه، تولید قطعات خودرو است. شرکت‌های عضو گروه در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت مادر نیز با نام گروه قطعات خودرو عظام در تهران مستقر است.

این گروه با پوشش نام این شرکت با قاچاق بیش از ۷۶۴ میلیون دلار قطعات خودرو، بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها، دریافت سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های خودروسازی، پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب منصبان دولتی و همچنین دریافت تسهیلات از طریق تبانی با مدیران بانکی برای خرید چند شرکت فعال در مونتاژکاری متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور شده‌اند.

در پنج ماه نخست سال جاری ۱۱۸ میلیون و ۱۳۵ هزار دلار واردات قطعه توسط این گروه انجام شده و میزان فروش در بازار ۱۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۲۷ دلار بوده که از اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی بیش از ۶ میلیارد تومان عاید این گروه شده است.

براساس آنچه دادستان اعلام کرده است: متهم عباس ایروانی به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار و همچنین امیر رضا رفیعی به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، مرتضی روغنی‌ها به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار و حامد خاتمی‌پور به میزان بیش از ۱۲۸ میلیون دلار در فرایند قاچاق خودرو مشارکت داشتند.

فعالیت‌های مبتنی بر رشوه، رانت و تبانی

برپایه اظهارات شاه محمدی، نماینده دادستان، متهم ایروانی یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را بر رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده و به دنبال تحصیل مال نامشروع بوده است. وی با تبانی شرکت‌های خارجی تعداد قطعات ثبت سفارش شده را کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌کرده است و همه اسناد ارائه شده به گمرک توسط افراد مذکور تنظیم شده است.

وی از طریق تبانی با مدیران بانکی و بدون احراز صلاحیت و با ارتکاب رفتارهای مجرمانه موفق به دریافت تسهیلات بانکی خلاف ضوابط شده و از سوی بانک‌های ملی، ‌ مسکن و صادرات تسهیلات دریافت کرده و چندین شرکت خریده و به تولید قطعات خودرو اقدام کرده است.

به گفته نماینده دادستان، متهم ایروانی از اسفند ۸۹ تا مرداد ۹۰، مبلغ ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است. ایروانی اظهار کرده در قبال دریافت تسهیلات، هدایایی را به مدیر عامل اسبق بانک مسکن (شریفی) و مدیر عامل اسبق بانک ملی (خاوری) پرداخت کرده است. متهم ایروانی ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به بانک ملی بدهی دارد و مجموع بدهی وی به بانک صادرات نیز بیش از هزار میلیارد تومان است. گروه عظام در سال جاری ۱۷.۵ میلیون دلار ارز دریافت کرده، اما به میزان ۴۳ میلیون دلار واردات داشته که بقیه ارز دریافتی توسط شرکت ایران خودرو تأمین شده است.

به گفته شاه محمدی، معوقات بانکی وی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است. وی به شبکه‌های بانکی نفوذ و از این راه اقدام به واردات متعددی کرده است.

متهم همچنین با پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب منصبان دولتی به شیوه کم‌اظهاری در تعداد کالاهای وارداتی تا سال ۹۵ وجوه کلانی را به صورت نامشروع تصاحب کرد. همچنین وی تعرفه ۲۵ درصدی برای خودروهای بنزین‌سوز را به بهانه آنکه قطعات خودرو گازسوز است، ۵ درصد در نظر می‌گرفت.

گروه عظام با اظهار کالا به گمرک با اسناد و مجوزهای جعلی اقدام به پرداخت رشوه برای ورود قطعات خودرو به کشور می‌کردند. به سبب حرفه‌ای و سازمان یافته بودن، قاچاق قطعات خودرو به صورت عمده و کلان صورت می‌گرفت و عباس ایروانی و مدیران ارشد تحت امر وی و برخی از کارکنان گمرکی در دریافت رشوه با ایشان همراهی می‌کردند.

جرم متهمان چیست؟

نماینده دادستان درباره جرم و مجازات متهمان بیان کرد: ۱. عباس ایروانی مدیر گروه عظام متهم به افساد فی الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.

۲. امیر رضا رفیعی قائم مقام فروش گروه عظام متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم.

۳. مرتضی روغنی‌ها معاون امور بین‌الملل گروه عظام متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی، مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم.

۴. حامد خاتمی پور، ترخیص کار گمرک متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۱۲۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۸۰ دلار، جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه به میزان ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان.

۵. مرادعلی کرم نیا کارمند گمرک متهم به دریافت رشوه به مبلغ ۶۰ میلیون ریال، مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۵ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۵۶ دلار.

۶. حسن صفریان کارمند گمرک متهم به دریافت رشوه به مبلغ ۲۴ میلیون ریال و مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۴۷۸ دلار.

۷. مهدی شهابی کارمند گمرک فرودگاه امام خمینی متهم به دریافت رشوه به مبلغ ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و مشارکت در قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۹۶ هزار و ۷۲۵ دلار و ۱۰ هزار و ۹۲۷ یورو.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.