رئیس اداره دامپزشکی کاشمر گفت: به خاطر مشکلات اقتصادی، مصرف گوشت قرمز در کاشمر ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سایه مشکلات اقتصادی بر سفره مردم کاشمر/ کاهش ۳۰ درصدی مصرف گوشت قرمز

به گزارش قدس آنلاین، محمد عارفی اظهار کرد: به خاطر مسائل اقتصادی، حدود ۳۰ درصد میزان کشتار دام سبک و سنگین کاشمر به نسبت سال قبل کاهش یافته و از سویی ذائقه مردم به سمت گوشت سفید تغییر کرده است.

وی افزود: به رغم اینکه پارسال متوسط کشتار در کاشمر بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ رأس بوده ولی اکنون به ۷۰ تا ۷۵ رأس کاهش یافته است.

رئیس اداره دامپزشکی کاشمر به وضعیت کشتار دام در روستاها اشاره کرده و تصریح کرد: در این خصوص قصاب روستا می‎تواند فقط در محل قصابی برای مصرف همان روستا کشتار دام داشته باشد.

عارفی در ادامه ضمن اشاره به اینکه کشتار در روستاها براساس قوانین قبلی که مربوط به ۸ سال قبل است انجام می‎شود، بیان کرد: اگر گزارشی در روستاها داشته باشیم برای بازرسی و نظارت خواهیم رفت.

وی ضمن بیان اینکه اکنون ۱۲۰ واحد عرضه گوشت قرمز و مرغ در کاشمر داریم که این آمار بیشتر از ظرفیت مورد نیاز است، گفت: فقط ۸۰ درصد از این واحدها دارای پروانه صنفی و مابقی دارای پروانه منقضی شده و در حال تشکیل پرونده برای اخذ مجوز هستند. هرچند قبل از اینکه بخواهد در این زمینه پروانه صنفی صادر شود و فعالیتی آغاز گردد باید حتما دامپزشکی و بهداشت نظر بدهند، بارها این موضوع را به صنف قصابان پیشنهاد داده‎ایم ولی به دلایلی این کار را انجام نمی‎دهند.

رئیس اداره دامپزشکی کاشمر افزود: اکنون وضعیت به گونه‎ای است که پس از انجام تمامی کارها و صدور مجوز فعالیت از دامپزشکی، می‎خواهند نظارت کند.

عارفی در ادامه آمار دام سبک شهرستان را بیش از ۱۸۳ هزار و دام سنگین را ۷ هزار و ۶۰۰ رأس اعلام کرده و ابراز کرد: این آمار به نسبت سال قبل در دام سبک، ۳ هزار رأس و در دام سنگین، ۴۰۰ رأس افزایش یافته است.

عارفی از درمان حدود ۳ هزار دام سبک و طیور در درمانگاه‌های بخش خصوصی و دولتی در سطح شهرستان خبر داد و افزود: در ادامه گشت‌های مشترک با مرکز بهداشت، تعزیرات، صنعت معدن و تجارت، اصناف و جهاد کشاورزی، از ابتدای امسال، ۱۶ مورد گشت انجام‌ شده که ۸ مورد تخلف صنفی، ۶ مورد دام قاچاق و یک مورد دخالت در امور درمانی شناسایی و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: در شهرستان‎ها وقتی نیروهای دامپزشکی بازنشسته می‎شوند، برای جایگزین کردن با مشکل مواجه هستیم و این موجب شده با مشکل جدی نیرو مواجه باشیم. در حال حاضر نیروهای رسمی، پیمانی و قراردادی ۱۳ نفر هستند و چارت سازمانی فعلی مربوط به ۱۵ سال قبل است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.