بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند؛ سالمندانی که بیش از ۶۰ سال از عمرشان می‌گذرد.

قدس آنلاین: آمارها و پیش‌بینی‌های آن می‌گوید تا حدود ۲۸ سال آینده، میزان جمعیت سالمند کشور به ۳۰ درصد خواهد رسید؛ به تعبیری دیگر از هر سه نفر یک نفر سالمند شده و جمعیت کشور به سمت سالمندی خواهد رفت.

این در حالی است که با اتخاذ سیاست‌های انجام گرفته، سن امید به زندگی ایرانیان در چهار دهه گذشته افزایش داشته است به گونه‌ای که بر اساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت و درمان در طول سه تا چهار دهه گذشته امید به زندگی از ۵۰ سال به بیش از ۷۰ سال رسیده و اکنون این سن در مردان ۶۰ تا ۶۴ ساله ۲۱.۴ درصد و در زنان ۲۳.۴ درصد است؛ یعنی انتظار چنین افرادی در بازه سنی ذکر شده این است که ۲۰ سال بیشتر عمر کنند، ضمن اینکه اکنون تعداد افراد بیش از ۶۵ سال بیشتر شده است.

اگر بتوان این ارقام امیدوارکننده را به درستی تحلیل و مدیریت کرد بدون شک می‌توان دوران آرامش‌بخشی را برای جامعه سالمندی چند دهه آینده رقم زد در غیر این صورت علاوه بر آنکه سالمندان آن دوره ضمن تجربه بسیاری از ناتوانایی‌ها و بیماری‌هایی که فرد در سالمندی به آن دچار می‌شود، با آن دست به گریبان خواهند بود؛ جامعه نیز از آسیب‌های پیر شدن جمعیت بی‌نصیب نخواهد ماند.

نگاهی به بیماری‌های امروز سالمندان، ضرورت برنامه‌ریزی بیشتر برای پیشگیری و یا به حداقل رساندن این بیماری‌ها را در قالب سیاست‌های زیربنایی دوچندان می‌کند. تحلیل‌های آماری حاکی از آن است که بالاترین دلیل مرگ و میر در افراد ۶۰ تا ۶۹ سال در مردان و زنان؛ بیماری‌های قلبی، دیابت، کلیوی و سرطان‌هاست. ضمن آنکه میزان شیوع فشار خون افراد بالای ۶۰ سال ۳۴.۵ درصد و میزان شیوع دیابت در افراد بالای ۶۰ سال حدود ۱۱ درصد است در حالی که کمتر از ۴۰ درصد این تعداد تحت کنترل هستند.

همین تحلیل‌ها مؤید آن است که ۵۶.۵ درصد سالمندان فعالیت فیزیکی ناکافی دارند. ۲۱ درصد آن‌ها سابقه مصرف دخانیات داشته و ۲۶ درصد آن‌ها نیز در سال گذشته حداقل یک بار زمین خورده و دچار شکستگی شده‌اند.

این‌ها تنها بخشی از مشکلاتی است که جامعه سالمندان کشور با آن مواجه است و همان گونه که اشاره شد اگر تدبیری در این خصوص اندیشیده نشود باید هزینه پیامدهای جبران‌ناپذیر آن را در آینده پرداخت کرد.

سندی برای بهبود شرایط سالمندان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با ما از تدابیری می‌گوید که این وزارتخانه برای بهبود شرایط سالمندان در آینده در پی تحقق آن است.

دکتر مسعود نمکی به این نکته اشاره می‌کند که مشکلات سالمندان تنها موضوعات مربوط به سلامت آن‌ها نیست؛ بلکه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و موضوعات مختلفی همچون اشتغال و توانبخشی آن‌ها را نیز در بر می‌گیرد و این موارد نیز از جمله مسائلی است که در اتخاذ سیاست‌های مربوط به بهبود شرایط سالمندان باید به آن‌ها توجه کرد.

وزیر بهداشت در ادامه از تدوین سند ملی سلامت و مشخص شدن سهم هر یک از بخش‌ها در این سند می‌گوید؛ سندی که برای هدایت سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آینده در امور سالمندان ۶ هدف اصلی؛ ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان را دنبال می‌کند.

نمکی می‌گوید: من این توفیق را دارم که در برهه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه بودم همراه همکاران خود برای تدوین سند ملی سالمندی کشور با مشارکت تمامی بخش‌ها فعالیت کردیم و خوشبختانه همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه این مسئله را دنبال کردند و چند روز پیش ضمن رونمایی از این سند، تکلیف هر دستگاه نیز در خصوص سالمندان مشخص شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به پوشش بیمه‌های تکمیلی سالمندان نیز اشاره می‌کند؛ خدماتی که متأسفانه تاکنون برای این قشر از جامعه مغفول واقع شده و یا کمتر به آن پرداخته شده است. چنانکه بر اساس آمارهایی که پیش از این مسئولان این وزارتخانه ارائه داده‌اند حدود ۷۰ درصد سالمندان از پوشش خدمات بیمه تکمیلی بی‌بهره‌اند.

نمکی می‌گوید: در وزارت بهداشت در این خصوص با توجه به نیازهایی که سالمندان برای بیمه تکمیلی و برای برخی دیگر از خدمات همچون عینک، دندان مصنوعی و عصا دارند تمهیداتی را اندیشیده‌ایم و پوشش بیمه‌ای آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت علاوه بر آنچه اشاره شد به خدمات دیگری نیز به منظور حمایت از سالمندان و کاستن از دغدغه‌های پیش روی آن‌ها اشاره می‌کند.

خانه‌هایی برای سالمندان

نمکی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ما به ایجاد خانه‌هایی برای سالمندان اشاره می‌کند که در آن بتوان خدمات مربوط به این قشر را ضمن ایجاد محیطی فرحبخش برای آن‌ها ارائه کرد. خانه‌هایی که وی امیدوار است جای آسایشگاه‌های سالمندان را بگیرد و سالمندان در طول روز در کنار همسالان خود بوده و شب نیز در کنار خانواده زندگی کنند. نمکی به کارکرد مهم دیگر این خانه‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: وزارت بهداشت با ایجاد سرای موقت سالمندان با کمک شهرداری‌ها به دنبال آن است که سالمندان بتوانند در روز از خدماتی همچون کاردرمانی، گفتاردرمانی و پیشگیری از آلزایمر و بیماری‌های مشابه برخوردار شوند. وزیر بهداشت علاوه بر آنچه اشاره شد از پیگیری‌های وزارتخانه‌ای که عهده‌دار مدیریت آن است برای ادغام خدمات سالمندان در نظام شبکه بهداشت درمانی نیز خبر می‌دهد.

یک خبر خوب از نظام ارجاع

تأخیر در اجرای نظام ارجاع نیز گرچه منحصر به سالمندان نیست اما به دلیل مشکلات بسیار سالمندان و خانواده‌های آن‌ها به ویژه برای مراجعه آن‌ها از شهرهای کوچک به پایتخت و شهرهای بزرگ از اهمیت دوچندانی برخوردار است. وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص چرایی تأخیر در نظام ارجاع و سرانجام آن می‌گوید: موضوع نظام ارجاع و پزشک خانواده از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن بررسی و کار می‌شد. نمکی اضافه می‌کند: پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل اصلی عبور این دو مؤلفه آماده شده است و در حال حاضر روی این دو موضوع کار می‌کنیم به طوری که هفت استان کشور به صورت پایلوت با سرعت کار خود را انجام می‌دهند و ان‌شاءالله تا پایان امسال ۷۰ درصد از سیستم ارجاع و پزشک خانواده در کشور تکمیل می‌شود و تا نیمه نخست سال ۹۹ نیز تمامی کشور زیر پوشش این سیستم و پزشک خانواده قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.