روزنامه گاردین در پی رسوایی روزافزون رئیس‌جمهور آمریکا در مطلبی روند استیضاح او را تشریح کرد.

مراحل استیضاح دونالد ترامپ چگونه است؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بررسی رسمی استیضاح دونالد ترامپ (رئیس جمهور این کشور) را اعلام کرد. این بررسی ممکن است به برکناری ترامپ از قدرت منجر شود یا ممکن است اصلاً به چنین نتیجه‌ای نینجامد.

در زیر، روند استیضاح را بررسی می‌کنیم:

روند استیضاح دو بخش اصلی دارد: تصویب بندهای استیضاح در مجلس نمایندگان، سپس بررسی آن در سنا به ریاست قاضی کل دیوان عالی آمریکا.

اگر دو سوم نمایندگان مجلس سنا رای به محکومیت دهند، رئیس جمهور از قدرت برکنار می‌شود. اما تاکنون بررسی مسئله استیضاح روسای جمهوری سابق آمریکا منجر به محکومیت از سوی سنا نشده است. به عنوان مثال بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ و هم اندرو جانسون در سال ۱۸۶۸ در سنا تبرئه شدند. ریچارد نیکسون نیز در سال ۱۹۷۴ میلادی قبل از آنکه مجلس نمایندگان، رای به استیضاح وی دهد، استعفا کرد.

اما مراحل استیضاح بدین شرح است:

۱- نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، بررسی رسمی استیضاح را بر ضد رئیس جمهور اعلام می‌کند.

۲- در حال حاضر شش کمیته در مجلس نمایندگان در حال تحقیق درباره عملکرد (رئیس جمهور) هستند که می‌تواند منجر به (نگارش) بندهای استیضاح ترامپ شود. این کمیته‌ها عبارتند از: اطلاعات، به ریاست آدام شیف، قضایی، به ریاست جری ندلر، نظارت، به ریاست الایجا کامینگز، راه‌ها و روش‌ها به ریاست ریچارد نیل، خدمات مالی به ریاست مکسین واترز و روابط خارجی به ریاست الیوت انگل. پلوسی، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را مامور هدایت این تحقیقات کرده است.

۳- در حالی که بندهای استیضاح می‌تواند از یکی از کمیته‌های چندگانه نشأت بگیرد یا اینکه یکی از نمایندگان در صحن مجلس آن را به صورت طرحی ارائه کند، سران دموکرات (مجلس) گفته‌اند بندهای استیضاح در این مورد، همانگونه که به صورت تاریخی بوده است، از کمیته قضایی نشأت خواهد گرفت.

۴- این وظیفه کمیته (قضایی) خواهد بود که پیش‌نویس بندهای استیضاح را تهیه کند و آن‌ها را به صحن مجلس بیاورد.

رای اکثریت ساده (در برابر مطلق) کل مجلس که تعداد دموکرات‌ها (۲۳۵ نماینده) در آن از جمهوری خواهان (۱۹۸ نماینده) بیشتر است (به علاوه یک نماینده مستقل و یک کرسی خالی) برای استیضاح ترامپ لازم خواهد بود. با وجود این، استیضاح به معنی کنار رفتن ترامپ از قدرت نخواهد بود. این رای سپس باید به مجلس سنا برود.

۵- میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا، تاکید کرده است اگر ترامپ (در مجلس نمایندگان) استیضاح شود، سنا میزبان نشست بررسی بندهای استیضاح خواهد بود. (بیشتر بخوانید

در نهایت رای اکثریت دو سوم در سنا که تعداد جمهوری‌خواهان (۵۳ نماینده) در آن از دموکرات‌ها (۴۷ نماینده) بیشتر است (به علاوه دو نماینده مستقل که با دموکرات‌ها ائتلاف کنند) برای محکومیت ترامپ و برکناری وی از قدرت، لازم خواهد بود.

هم‌اکنون تحقیقات مقدماتی مجلس نمایندگان برای استیضاح  ترامپ به دلیل درخواست او از اوکراین به منظور تحقیق در مورد جو بایدن، نامزد پیشتاز دموکرات انتخابات ۲۰۲۰، و پسرش آغاز شده است. رئیس‌جمهور آمریکا در مکالمه تلفنی جنالی روز ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از این کشور خواسته بود درباره فعالیت‌های بایدن و پسرش تحقیق کند. این مکالمه به موضوع بحث‌برانگیز در آمریکا تبدیل شده است و دموکرات‌ها در صدد بهره‌برداری هرچه بیشتر از آن هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.