یک روزنامه سوری به نقل از مقاماتی در روسیه از کارشکنی ترکیه،عربستان و قطر در کار کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد.

کارشکنی عربستان، ترکیه و قطر در کار کمیته قانون اساسی سوریه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک منبع آگاه در سوریه به  نقل از مقامات روسیه به روزنامه سوری الوطن گفت که ترکیه، عربستان و قطر در کار کمیته قانون اساسی سوریه کارشکنی می‌کنند از همین رو کار این کمیته آسان نخواهد بود.

هیأتی از احزاب سیاسی و جامعه مدنی سوریه به منظور بررسی تازه‌ترین تحولات درباره پرونده سوریه و بخصوص کمیته قانون اساسی در مسکو به سر می‌برد.

«حسین راغب» عضو پارلمان سوریه در گفت‌وگو با الوطن گفت: در مقطع اخیر و با توجه به شتاب تحولات ضروری بود کمیته پیگیری گفت‌وگوی ملی سوریه برای رایزنی با دوستان روس ما اقدامی کرده باشد.

وی تصریح کرد: کمیته پیشگیری گفت‌وگوی ملی سوریه همه نگرانی‌های اقشار مختلف جامعه سوریه درباره مسائل مربوط به کمیته قانون اساسی را به روسیه انتقال داده است. بخصوص نقش سازمان ملل و ریاست کمیته از میان طرفداران و مخالفان دولت سوریه و اینکه قانون اساسی سال ۲۰۱۲ باید مورد اصلاح قرار گیرد.

عضو پارلمان سوریه گفت: طرف روسی درباره  تعهد جدی و واقعی به استقلال کار کمیته قانون اساسی در آینده  اطمینان خاطر داده و گفته است که ماموریت هیأت کوچکی که از کمیته قانون اساسی تشکیل خواهد شد بررسی قانون اساسی کنونی به عنوان اولویت کار و سپس تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه اول مهر ماه جاری اعلام کرد که کمیته قانون اساسی سوریه شکل گرفته است.

گوترش با بیان اینکه سازمان ملل فعالیت این کمیته در ژنو را تسهیل خواهد کرد، گفت که این کمیته نخستین جلسه خود را طی چند هفته‌ آتی برگزار می‌کند.

این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. پس از آن، کمیته کوچکی متشکل از ۴۵ عضو تشکیل می‌شود که ۱۵ نفر حامی دولت سوریه، ۱۵ نفر حامی طرف دیگر و ۱۵ نفر حامی جامعه مدنی هستند.

هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود؛ اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس «گیر پدرسون» جانشین وی، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.

روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه، از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل‌وفصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.