شهرکرد- استان چهارمحال و بختیاری به‌رغم برخورداری از طبیعت زیبا و ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و دام‌پروری اما هرچقدر که مرکز استان به سمت روستاها فاصله بگیریم خدمات رفاهی وزندگی نیز با استانداردهای امروزه فاصله می‌گیرد.

سقف های لرزان روستایی در چهار محال و بختیاری مقاوم سازی می شود/لردگان نیازمند محرومیت زدایی

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان لردگان یکی از مناطقی است که حالا به دلیل ابتلای چند تن از ساکنانش چند روزی است بر سر زبان‌ها افتاده اما درواقع این شهرستان را می‌توان در زمره یکی از مناطق محروم ازلحاظ امکانات رفاهی دانست به‌ویژه اگر بخواهیم چند قدمی از آن دور شویم و به‌طور مثال به «پاتاوه» برویم.

  روستای پاتاوه تنها ۴۰ کیلومتری با شهر لردگان فاصله دارد اما کمبودهای آن بیش از این است که بتوان در این گزارش جای داد.

وضعیت روستاهای دیگر نیز ازنظر راه دسترسی؛ بهداشت و بافت مسکونی بهتر از پاتاوه نیست و قصه محرومیت با سفر به بخش مرکزی لردگان و در روستایی مانند «نسه کوه» خود گواه نبود امکانات است.

قصد مرثیه‌سرایی در این گزارش ندارم لذا اگر دو سال پیش ماجرای دختران روستای« نسه کوه» که به‌وسیله سیم بکسل و باقرقره آهنی عرض رودخانه را در ارتفاع ۳ متری برای رسیدن به مدرسه طی می‌کردند را شنیدید خود می‌توانید حدیث مفصل بخوانید از این مجمل!

روستای نسه کوه حدفاصل رودخانه «خرسان» و دهستان «زیلایی» مربوط به بخش مرکزی لردگان استان چهارمحال و بختیاری است که مشتی نمونه خروار از مشکلات بی‌شمار است.

باوجوداینکه بسیاری از روستاهای این منطقه دارای استعدادهای زیادی در بخش کشاورزی و گردشگری است و  شکوفایی آن‌ها می‌تواند زمینه محرومیت‌زدایی را فراهم کند اما در بسیاری از روستاها به دلیل نبود جاده ارتباطی مناسب  در برخی از فصول سال راه بسته می‌شود و هیچ ارتباطی با بیرون از روستا ندارند.

منازل روستایی در این منطقه با مصالح موجود در طبیعت عجین شده و سنگ و چوب بیشترین نقش را در ساخت آن‌ها ایفا می‌کند اما وقتی به منطقه «سیلاب کلوار» پا می‌گذاریم مردم آن از نداشتن درآمد برای سرپا کردن یک‌خانه حتی از همین سنگ و ملاط نیز گلایه دارند.

سقفی برای محرومان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه بابیان اینکه در قالب امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین بنیاد مسکن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری نسبت به احداث مسکن برای محرومان استان اقدام خواهد شد اظهار می‌کند: در قالب این طرح ۲ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی ویژه خانوارهای محروم در استان احداث می‌شود.

سهراب با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و ۳۳۵ خانوار مستضعف در استان شناسایی‌شده است بیان می‌کند: از این تعداد برای ۳۴۷ تشکیل پرونده و معرفی به بانک‌های عامل انجام‌گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سؤال که در چه مناطقی و به چه تعداد نسبت به احداث این واحدها اقدام خواهد شد توضیح می‌دهد: در شهرستان فارسان ۹۰ واحد، شهرکرد ۳۵۰ واحد، لردگان ۳۷۰ ، کوهرنگ ۴۰۰ واحد، کیار ۳۰۰ واحد، بروجن ۱۶۰ واحد، بن ۱۰۰ واحد، خانمیرزا ۱۳۰ واحد، سامان ۱۴۰ واحد و اردل ۴۰۰ واحد مسکونی احداث می‌شود.

وی در خصوص خانه‌هایی نیز که با خشت و گل ساخته‌شده و به‌هیچ‌وجه از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نیست اظهار می‌کند: در این راستا از ۸۳ هزار و ۳۲۰ واحد مسکونی روستایی در استان تاکنون ۴۱ هزار و ۴۹۲ واحد مقاوم‌سازی شده است.

رئیسی بابیان اینکه عملیات اجرایی این طرح ۳۱ مردادماه با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در روستای خراجی شهرستان کیار آغازشده است ادامه می‌دهد: بر اساس جمعیت، شرایط اقلیمی، تعداد خانه‌های غیر مقاوم و پراکندگی خانوارهای بی‌بضاعت شهرستان‌ها این طرح در حال اجراست و برخی از این واحد خای مسکونی با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و با مشارکت اهالی مقاوم‌سازی خواهد شد.

راه های سخت

مسئول راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز بیشترین راه‌های روستایی را به میزان ۲۹۱ کیلومتر در محدوده شهرستان اردل، ۱۷۳ کیلومتر در بروجن، ۱۰۹ کیلومتر در بن، ۱۱۹ کیلومتر در سامان، ۱۳۶ کیلومتر در شهرکرد، ۶۸ کیلومتر در فارسان، ۷۷۱ کیلومتر در لردگان، ۵۸۱ کیلومتر در کوهرنگ و ۱۳۲ کیلومتر در شهرستان کیار نام می‌برد.

 خدایار باقری هارونی در این رابطه می‌گوید: به دلیل موقعیت توپوگرافی و کوهستانی بودن استان، هزینه بهسازی و روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی و آسفالت کردن راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری با مشکلات بسیاری روبرو است و اعتبارات بسیاری را می‌طلبد.

 وی بابیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در برنامه ششم توسعه، تمامی جاده‌های استان ازجمله راه روستایی باید آسفالت شود می‌افزاید: هم‌اکنون  ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۸۱ کیلومتر راه روستایی در این استان وجود دارد که از ۲ هزار و ۳۸۱ کیلومتر راه روستایی موجود در استان  بیش از یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر آسفالت شده است و ۴۰۰ کیلومتر مابقی خاکی است. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.