رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا دستیابی به توافقی با لندن تا تاریخ مقرر برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا را بعید دانسته و از احتمال تعویق تاریخ برگزیت خبر داد.

اتحادیه اروپا: آماده‌ بررسی درخواست تمدید تاریخ برگزیت هستیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، موعد مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (۹ آبان ماه) نزدیک می شود. "آنتی رینه"، نخست وزیر فنلاند که ریاست دوره‌ای اتحادبه اروپا را بر عهده دارد در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان درباره تعویق مجدد تاریخ برگزیت در این شرایط اعلام آمادگی کرده و گفت که من آماده‌ام درخواست تمدید تاریخ برگزیت را مورد ارزیابی قرار دهم.

وی تاکید کرد که این مسئله مهم است که از یک برگزیت سخت جلوگیری کنیم. در حال حاضر این طور به نظر می رسد که تا پایان اکتبر هیچ توافقی وجود نخواهد داشت و خطر وقوع برگزیت سخت به وجود می آید.

نخست وزیر فنلاند بر این عقیده است که سران کشورهای اروپایی در نشست اتحادیه اروپا که در ۱۷ و ۱۸ اکتبر برگزار می شود درباره توافق برگزیت مشخصی صحبت نکرده بلکه می خواهند بیشتر درباره تمدید مجدد تاریخ برگزیت سخن بگویند.

کشور فنلاند از جولای تا ماه دسامبر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

"رینه" در عین حال گفت که البته نخست وزیر انگلیس همچنان حدود ۲ هفته زمان دارد تا پیشنهادات جدیدی را برای توافق ارائه دهد. اما این طور به نظر می رسد که جانسون تازه حالا فهمیده است که با چه آشفتگی بزرگی روبرو است و چقدر دشوار است تا پیشنهاداتی را برای برگزیت ارائه دهد.

نخست وزیر فنلاند ههمچنین تاکید کرد که ما باید قواعدی را بیابیم که با آن صلح و پایداری در جزیره ایرلند حفظ شده و همچنین بازار داخلی اتحادیه اروپا آسیبی نبیند.

روز جمعه رسانه های غربی گزارش دادند که بوریس جانسون تصمیم دارد در صورت دست نیافتن به توافقی با اتحادیه اروپا درباره برگزیت، تعویق مجدد تاریخ خروج کشورش از اتحادیه اروپا را درخواست کند. همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا باید برای پذیرفته شدن چنین درخواستی با آن موافقت کنند.

بوریس جانسون در آستانه برگزاری نشست اتحادیه اروپا و انجام مذاکراتی با کمیسیون اروپایی تلاش می کند در مذاکراتی تلفنی با سران کشورهای اروپایی آن ها را در پذیرش طرح جدید برگزیت خود متقاعد کند.

مارک روته، نخست وزیر هلند اعلام کرده که وی به جانسون گفته است که همچنان مسائل مهمی درباره پیشنهادات جدید لندن وجود دارد و قبل از برگزاری نشست اتحادیه اروپا هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

"آنتی رینه"، نخست وزیر فنلاند هم اعلام کرده است که به جانسون گفته است این مسئله مهم است که در عرض یک هفته به راه حلی در این باره دست یابیم. جانسون هم با این مسئله موافقت کرده است.

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی روز جمعه اعلام کرده بود که پیشنهادات جدید جانسون درباره برگزیت هیچ اساسی برای یک توافق را نشان نمی دهد. کمیسیون اروپایی مذاکرات با لندن در این باره را رد کرده است.

  در پیشنهادات جدید جانسون برای برگزیت پیشنهاد شده که طرح مربوط به مرزهای ایرلند موسوم به Backstop از توافق برگزیت حذف شود. بر این اساس این طرح باید با سیستم پیچیده‌ای جایگزین شود که در آن کنترل های گمرکی، البته نه مستقیما در مرزها را ضروری می کند. به خواست لندن اتحادیه اروپا باید همزمان خود را موظف کند که به هیچ عنوان کنترل هایی را در مرزها انجام ندهد.

جانسون طرح موسوم به Backstop را پلی به ناکجا ارزیابی کرده است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه طی یک سخنرانی در شهر منچستر کلیات آخرین طرح خود برای توافق با اتحادیه اروپا را ارائه کرد و هشدار داد که حتی در صورت عدم حصول توافقات لازم بین دو طرف، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در موعد مقرر اتفاق خواهد افتاد.

بوریس جانسون که در جمع اعضای حزب محافظه‌کار در شهر منچستر سخن می‌گفت،‌ خاطرنشان کرد: «ما پیشنهاداتی را که فکر می‌کنیم سازنده و منطقی هستند و می‌توانند منجر به شکل‌گیری یک توافق بین طرفین شوند را روی میز گذاشته‌ایم. بگذارید صراحتاً بگویم که جایگزین این طرح پیشنهادی بدون شک برگزیت بدون توافق است.»

بر اساس طرح پیشنهادی نخست‌وزیر انگلیس، پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا نقاط بازرسی گمرگی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) حذف خواهد شد.

به نوشته نشریه "دی سایت" آلمان، البته اتحادیه اروپا می خواهد علیرغم اولین ارزیابی های همراه با شک و تردید درباره پیشنهادات جدید جانسون درباره این طرح مذاکراتی را انجام دهد تا از هرج و مرج های بعد از وقوع سناریوی احتمالی برگزیت سخت جلوگیری کند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای ۳۱ اکتبر (نهم آبان ماه) برنامه ریزی شده است. مسئله مرزهای ایرلند به عنوان پیچیده ترین و سخت ترین موضوع در مذاکرات برگزیت مطرح است. هر دو طرف می خواهند از کنترل های مرزی بین ایرلند شمالی و ایرلند اجتناب کنند تا از شعله ور شدن مجدد درگیری های خونین در این منطقه جلوگیری کنند.

جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال ۱۹۹۸ امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا «پشتیبان» یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت «مرز سخت» یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می‌شود برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

البته جانسون این طرح را کاملا رد می کند چرا که در این صورت لندن نمی تواند هیچ توافق تجاری مستقلی را با کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند آمریکا ببندد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.