بوشهر- هرروزه به یک دلیل حال می‌خواهد نشت لوله باشد یا عبور کشتی حمل سوخت در دریا بالاخره لکه‌های سیاهی از این صنایع در دریا باقی می‌ماند که روسیاهی‌اش مال ما انسان‌هاست زیرا دریا ضایعات و مواد شیمایی را در ‌دل خودش نگاه نمی‌دارد بلکه آن‌ها را پس‌زده و به ساحل بازمی‌گرداند و یا به خورد ماهی‌ها می‌دهد تا این ماهی‌های مسموم درنهایت هم‌سفره ما شوند!

نفت‌کش‌هایی که می‌روند اما روسیاهی‌اش می‌ماند/تأسیسات فرسوده نفتی عامل تخریب محیط‌زیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: اواسط هفته گذشته ساکنان بندر گناوه و هم‌چنین سواحل جزیره خارک شاهد بروز لکه‌های سیاهی هم چون قیر بر چهره ساحل بودند که موجب نگرانی و تأسف آن‌ها شد.

لکه‌های نفتی  که هفته گذشته سواحل جزیره خارگ را در استان بوشهر فراگرفت متأسفانه در بخش زیادی از ساحل بندر گناوه براثر مد دریا  به خشکی رسید و موجب نگرانی بسیاری از دوستداران زیست‌محیطی شد.

ساحل ماسه‌ای گناوه که از سواحل زیبا در استان بوشهر و نقاط گردشگر پذیر کشور و محل تفریح و  شنا گاه مردم  محسوب می‌شود به‌گونه‌ای چهره زیبای آن مخدوش شد که احتمال خطرات زیست‌محیطی مسئولان این بندر را وادار به تشکیل کمیته بحران در فرمانداری کرد.

حصار نفتی

استان بوشهر به دلیل قرارگیری مخازن بزرگ نفت و گاز، پایانه های صادراتی و خطوط لوله انتقال، همواره در معرض آسیب آلودگی نفتی قرار دارد.

جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر با ۲۰ هزار نفر جمعیت بزرگ‌ترین پایانه صادرات نفت کشور است که در فاصله ۵۷ کیلومتری شمال غرب بوشهر در آب‌های خلیج‌فارس واقع‌شده و به‌کرات به دلیل نشت نفت موجب آلودگی مناطق هم‌جوار خود شده است.

بنا بر آمار بیش از هزار گونه در خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارد و ٨درصد از آبسنگ‌های دنیا در خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارند و روزگاری این دو دریا ازلحاظ جامعه آبزیان زینتی مقام چهارم در دنیا را داشت اما به نظر این آمارها و ظرفیت‌های دیدنی اهمیت چندانی در برابر اسکله‌های نفتی ندارند.

آبزیان در معرض خطر جدی

خطر انقراض نسب آبزیان و کوچک شدن سفره معیشت صیادان همواره یکی از دغدغه‌های نمایندگان مردم بوده است چنانچه که خدری اظهار می‌کند: بارها به وزیر نفت دغدغه و مسائل زیست‌محیطی استان را مطرح و تأکید کردیم که برای استخراج و اکتشاف نفت از استانداردهای روز دنیا استفاده شود تا به تأمین معیشت و سلامت مردم آسیبی وارد نشود

وی ابراز می‌کند: در این رابطه مقامات قول مساعد دادند و حتی تفاهم‌نامه‌ای نیز در این رابطه منعقد شد.

وی تکثر پالایشگاه ها، صنایع، اسکله های نفتی وخطوط انتقال نفت در دریا و سواحل  را از عوامل تشدید آلایندگی می داند و می گوید: متاسفانه ورود فاضلاب و پساب های صنعتی و خانگی نیز به این مشکلات افزوده شده و این موضوع حیات دریا را به خطر انداخته تا آن جا که تبعات کاهش تعداد آبزیان شغل صیادی مردم منطقه را تحت الشعاع قرار داده است.

نماینده مردم بوشهر با انتقاد از اینکه عمده مشکلات زیست محیطی بوشهر مربوط به صنایع نفتی است، تصریح می کند:  متاسفانه ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی به این دریا نسل برخی آبزیان را در معرض تهدید جدی قرار داده که در همین راستا هر سال شاهد کاهش صید نسبت به سال گذشته هستیم و صیادان به شدت از این وضعیت ناراضی هستند البته هر چند باید این موضوع ریشه یابی شود اما به طور قطع کاهش صید ارتباط مستقیمی با آلودگی نفتی و ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی دارد.

تغییر زیست محیط

رئیس اداره محیط‌زیست دریایی استان بوشهر با اشاره به نشت نفت در هفته گذشته عنوان می‌کند: متأسفانه تأثیر این  آلودگی‌ها بر سواحل بر هیچ‌کس پوشیده نیست و موجب آسیب به محیط‌زیست و همچنین چرخه زندگی به‌ویژه زادوولد آبزیان شده است.

محمدامین طلاب بابیان اینکه  منها آلودگی نفتی اخیر تأسیسات دریایی و خطوط لوله‌ نفتی دریایی فلات قاره در خارگ بود عنوان می‌کند: باوجوداینکه عملیات پاک‌سازی با نظارت محیط‌زیست در سواحل جزیره خارگ و گناوه انجام شد اما حتماً خسارت وارده را مطالبه خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه تنها نشت نفت زندگی آبزیان را تهدید نمی‌کند می‌افزاید: استقرار سکوهای عظیم نفتی و وسایل حفاری در دریا خود عاملی برای تخریب محیط‌زیست و همچنین تغییر بافت زیستی آبزیان است .

وی بیان می‌کند: متأسفانه بسیاری از تأسیسات دریایی ازجمله لوله‌های انتقال در سکوهای نفتی فرسوده هستند لذا نشت نفت به‌کرات حیات آبزیان را تهدید می‌کند.

وی اظهار می‌کند: قسمت‌های سنگین‌تر ترکیبات نفتی برای مدت‌ طولانی در محیط‌زیست می‌مانند و لذا موجب از بین رفتن جانداران دریایی، ورود ترکیبات مختلف نفتی به دستگاه گوارش این موجودات  و درنهایت نابودی آن‌ها می‌شود و این مشکل جدا از تخریب‌ها مخربی است که بر خاک، آب، هوا، پوشش گیاهی و حیوانی و سایر بخش‌های محیط‌زیست وارد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.