افشین پروین پور گفت: مساله مهمی که در شش سال گذشته مبهم بوده و پاسخ دقیقی به آن داده نشده چرایی عدم اراده دولت و میزن اراده‌ای است که دولت باید در این بخش به کار می‌گرفت.

تولید ۲۰۰ هزار خانه در سال، بازار مسکن را از رکود خارج نخواهد کرد

افشین پروین پور کارشناس مسکن در گفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص تحقق تولید مسکن در سالهای پایانی دولت آقای روحانی گفت: امکان ساخت و تولید مسکن وجود دارد و بسیاری از مستاجران جامعه از طبقه متوسط به پایین متقاضی خرید اقساطی یا با قیمت پایین تر مسکن هستند. تحقق تولید مسکن ارزان و رساندن آن به دست مصرف کننده واقعی وابسته به اراده دولت است چرا که خواست دولت می‌تواند منجر به تولید قابل توجهی از مسکن در زمین‌هایی شود که در اختیار دولت قرار دارد.

وی در این باره افزود: خوشبختانه دولت از امکانات قابل توجهی در تولید مسکن برخوردار است پس ساخت مسکن فقط و فقط وابسته به عزم و خواست مدیران دولتی است. مسأله مهمی که در شش سال گذشته مبهم بوده و پاسخ دقیقی به آن داده نشده؛ چرایی عدم اراده دولت و میزن اراده‌ای است که دولت باید در این بخش به کار می‌گرفت. اینکه دولت به قول و وعده ساخت چهارصد هزار واحد مسکونی عمل می‌کند نیز سؤالی است که بی پاسخ مانده است چرا که تولید مسکن در دولت یازدهم ودوازدهم به سادگی کنار گذاشته شد.

کارشناس بخش مسکن خاطر نشان کرد: در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان به اراده دولت در ساخت مسکن امیدوار بود، می‌توان براساس تجارب قبلی به این نتیجه رسید که آیا امید بستن به ساخت چهارصد هزار واحد مسکونی و واگذاری آن به قشر ضعیف جامعه عملیاتی می شود یا خیر؟ متأسفانه تجارب قبلی وعده‌های دولتی نه تنها به صورت صد درصدی محقق نشده بلکه بخش وسیعی از آن روی زمین مانده است. لذا با توجه به اینکه تصمیم گیریها و سیاست گذاریهای نهادهای مختلف دولتی جدای از هم نیست نمی‌توان با اطمینان به حصول چنین وعده‌ای امیدوار بود.

وی در پایان تصریح نمود:حتی در صورت عملیاتی شدن و ساخت چهارصد هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت قطعاً تولید ۲۰۰ هزار مسکن در سال رقمی نیست که بربازار مسکن تأثیرات قابل توجهی بگذارد و این بخش اقتصاد ساز کشور را از رکود خارج کند. در حالی که کشور سالانه نیازمند تولید دو میلیون واحد مسکونی است ساخت یک دهم آن در سال محل بحث است که آیا اصلاً چنین ساخت و سازهایی با توجه به حجم بالای مورد نیاز کشور تغییری در بازار ایجاد کند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.