مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استان خراسان رضوی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری برای کل روستاهای استان ، دارای دهیاری و فاقد دهیاری، بیش از ۱۳۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است که این میزان اعتبار باید بر اساس بودجه مصوب دهیاری و مصوبات کمیته برنامه ریزی شهرستان هزینه شود.

۲۷درصد جمعیت خراسان رضوی روستایی هستند /اختصاص ۱۳۲ میلیارد ریال به روستاهای خراسان رضوی

محمدعلی همدمی نژاد در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ استان خراسان رضوی دارای ۳۲۸۱ روستا و  جمعیت روستایی استان نیز ۵۱۵۹۱۹ خانوار و ۱۷۳۰۴۶۷ نفر جمعیت می باشد که این میزان ۲۷ درصد جمعیت کل استان را شامل می شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای تأسیس نهاد دهیاری ها تاکنون نیز ۴۸ روستا در خراسان رضوی تبدیل و یا الحاق به شهر شده اند و در سال گذشته نیز ۲ روستای حکم آباد شهرستان جوین و مشکان شهرستان خوشاب به دلیل برخورداری از شاخص های قانونی به شهر تبدیل شدند.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای خراسان رضوی افزود: با توجه به گزارش ارائه شده دستگاه های اجرایی متولی در خصوص برخورداری از شاخصهای زیربنایی در روستاها بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کلیه روستاهای بالای ۱۰ خانوار  و ۱۶۳ روستای زیر ۱۰ خانوار که در مجموع در حدود ۲۵۱۷ روستا در خراسان رضوی هستند،  برق رسانی شده است. همچنین ۲۰۰۹ روستا با جمعیتی بالغ بر ۴۵۳۶۴۰ خانوار گاز رسانی و ۴۴۸ روستا با ظرفیت  ۵۴۱۵۴  خانوار روستا نیز در حال گاز رسانی می باشند  که درصد برخورداری خانوار دارای گاز استان با این ۴۴۸  روستای در حال گاز رسانی بیش از ۹۷ درصد که در حدود ۵۰۷۷۹۴  خانوارمی باشند .

همدمی نژاد داشت: تعداد کل روستاهای تحت پوشش شبکه آب شرب سالم در استان  ۲۴۸۷ روستا بوده که تعداد ۲۴۱۶ روستا از این تعداد بالای ۲۰ خانوار می باشند ونسبت جمعیت روستایی  برخوردار از آب شرب به کل جمعیت روستایی استان معادل  ۹۷ درصد می باشد.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ برای کل روستاهای استان ، دارای دهیاری و فاقد دهیاری، بیش از ۱۳۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است که این میزان اعتبار باید بر اساس بودجه مصوب دهیاری و مصوبات کمیته برنامه ریزی شهرستان هزینه شود.

همدمی نژاد در مورد وضعیت معین های اقتصادی در روستاهای استان نیز گفت: یکی از رویکردهای  طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی که در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی اقتصادی مقاومتی و به ابتکار استاندار در حال اجرا است ، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با محوریت معین های اقتصادی فعال در مناطق ۱۲ گانه استان می باشد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که باید در راستای انجام این مهم مدنظر داشت نقش مهم و کلیدی دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی می باشد که می تواند در راستای امور تسهیل گری و اعتماد آفرینی در روستاهای استان کمک شایانی کند. از طرفی در این باره دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با هماهنگی و همکاری نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی تسهیل گری در شهرستان ها کرده است و با برنامه ریزی های صورت گرفته این امر به صورت مستمر برای کلیه دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.