معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از اصلی ترین سیاست های معاونت زیارت رعایت حقوق زائر است اگر به جایی برسیم که حقوق زائران رعایت نشده باشد حتما برخورد قانونی خواهد شد.

 مهمان نوازی مشهدیها هرروز بیشتر جلوه گر میشود/مردم مشهد از زائران پیاده در خانه های خود پذیرایی میکنند

مشهدی‌ها از وقتی شنیدند که دلدادگان از ۴ گوشه کشور و حتی از کشورهای همسایه پاشنه‌های عاشقی را ورکشیده و قصد مشهد کرده‌اند، همه شهر را خبردار کردند که «مهمان داریم» و برای پذیرایی و خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) سنگ تمام گذاشتند.

مشهد الرضا به رسم هرساله در روزهای پایانی ماه صفر میزبان خیل مشتاقان از سراسر ایران و جهان است. زائرانی که از راه های دور و نزدیک، پیاده و سواره به سوی سر منزل معشوق عزم سفر کرده تا با تحمل سختیهای فراوان خود را در روز شهادت امام مهربانی ها به بارگاه منور رضوی برسانند.

در این میان خدمتگزاری به زوار امام رئوف با مهیا کردن غذا و مکان استراحت اما برای مشهدی ها لذتی مضاعف دارد. با محمد صادق براتی در این خصوص گفتگویی ترتیب داده ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: با توجه به اینکه طی روزهای آینده دهه آخر صفر را در پیش داریم برای فرهنگ مهمان نوازی و پذیرایی از مهمانان رضوی چه اقداماتی انجام شده است؟

براتی: خداراشکر که بحث مهمانوازی خاص دهه آخر صفر چند سالی است که استارتش خورده شده و بخصوص در سال گذشته توانستیم در این زمینه موفق باشیم که امیدواریم پذیرایی از مهمانان امام رضا (ع) در سال جاری به شکل خیلی بهتری نسبت به سال قبل انجام شود.

به هر تلاش ما این است که این فرهنگ در سطح مشهد مقدس برای همگان جا بیفتد و تقریبا به این منظور همه مقدمات کار فراهم شده است. برای پایان ماه صفر سیاست های کلانی را در نظر داریم از جمله اینکه مراسم مذهبی ما که در طول سال داریم بویژه پیاده روی پایان صفر را مردمی کنیم که خوشبختانه به این خواسته رسیده ایم و این اتفاق در سطح مشهد افتاده است. تعدادی از خیریه ها و انجمن هایی که در این رابطه ارائه خدمت دارند و به این مهم می پردازند سال گذشته زائران را از محل های اسکانی که ما به این منظور در نظر گرفته بودیم به منازلشان منتقل کردند و از آنها پذیرایی کردند و این فرهنگ روز به روز در حال توسعه است که خوشبختانه امسال هم همین برنامه را برای پذیرایی از مهمانان و زوار امام رضا(ع) در پیش گرفته ایم.

پارسال با این اقدام مراکزی را که به این منظور فراهم و آماده کرده بودیم به دلیل همین اقدام خالی بود و زائری برای پذیرایی وجود نداشت وامیدواریم که امسال هم همین فرهنگ اجرایی شود و ما امیدواریم که امسال هم بتوانیم از مهمان نوازی مجاوران محترم در این جهت استفاده کنیم.

قدس آنلاین:همه این اقدامات از سوی نهادهای مردم نهاد انجام شده بود. شما به عنوان مسئولین ذی ربط چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

براتی: همانطور که از عنوان ما بر می آید وظیفه هماهنگی و مدیریت زائران را داریم و سیاست خودمان هم این است که این انجام این امورات بر دوش دولت نیفتد چون اینقدر عاشقان اهل بیت زیادند که در برخی بخش ها اصلا نیازی هم به ورود دولت نیست.

قدس آنلاین:آماری از زائران پیاده و زوار امام رضا (ع) دارید؟

براتی: آمار سال گذشته ما ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زائر سواره داشتیم و حدود ۴۰۰ و ۳۵ هزار هم زائر پیاده داشتیم که طبق پیش بینی های ما به احتمال زیاد حدود ۲۰ درصد افزایش زائر را در هر بخش خواهیم داشت. منتها ما برای بیشتر از این تعداد آمادگی داریم.

قدس آنلاین: برای اسکان زوار که مهمترین دغدغه مهمانان امام رضا(ع) چه تهمیداتی اندیشیده اید؟

براتی: در سالهای گذشته از مدارس و سالن های ورزشی به این منظور استفاده میشد. به عنوان مثال ما در سال گذشته از ۳۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی به این منظور کمک گرفتیم که با وجود فرهنگ مهمان پذیری فقط از ۲۰۰ محل استفاده کردیم ولی با توجه به اینکه امسال پیش بینی می کنیم که مهمانان بیشتری به مشهد مشرف شوند آمادگی بیشتری داریم و از ۴۳۵ مدرسه و ۱۰ سالن ورزشی کمک گرفته ایم ولی با توجه به فرهنگ میزبانی امسال هم مطمئنم نمی شود از همه این ظرفیت ها استفاده کرد.

قدس آنلاین:  مسافر خانه ها و هتل ها در این ایام قیمت هایشان را افزایش میدهند آیا به نظر شما این خلاف فرهنگ مهمان نوازی نیست؟

براتی: زائران پیاده که اصلا از این مراکز استفاده نمی کنند و میزبانانشان مجاورین هستند ولی بحث افزایش بهای خدمات در سنوات گذشته هم با آن مواجه بوده ایم که دوستان ما در بخش نظارت ورود پیدا کرده و برخود کرده اند و امسال هم یکی از اصلی ترین سیاست های معاونت زیارت رعایت حقوق زائر است اگر به جایی برسیم که حقوق زائران رعایت نشده باشد حتما برخورد قانونی خواهد شد.

قدس آنلاین: با توزیع ارزان قیمت کالاهای ارزان قیمت مورد نیاز زائران چگونه می شود میزبان در خورد زائران امام رضا(ع) باشیم؟

براتی: بنا بر توصیه استاندار بحث مهمی به نام بحث اقتصاد زائر و سوغات زائر دردست بررسی است . در این زمینه هم مطالعات مهمی انجام شده که طرح جامعی را در حال تدوین داریم که همه این موارد درآن در نظر گرفته شده است انشالله با اجرایی شدن این طرح به این موارد در جهت رعایت حقوق زائران پاسخ داده خواهد شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.