خوزستان- استاندار خوزستان گفت: سیل دستاوردهای خوبی را برای خوزستان به ارمغان آورد، که از جمله آن ها ورود به سال آبی جدید بایک‌میلیارد متر مکعب بود که باعث شد از خشکسالی ۱۵ ساله خارج شویم.

سیل باعث شد از خشکسالی ۱۵ ساله خارج شویم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ غلامرضا شریعتی درجلسه کارگروه مدیریت بحران خوزستان که امروز ۱۴ مهر با اشاره به فعالیت های گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد برای مهار سیلاب عنوان کرد: بی شک با اهتمام سازمان ها توانستیم بر این بحران به لطف الهی فائق آییم.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که سیل دستاوردهای خوبی را برای خوزستان به ارمغان آورد، که از جمله آن ها ورود به سال آبی جدید بایک‌میلیارد متر مکعب بود که باعث شد از خشکسالی ۱۵ ساله خارج شویم.

نماینده عالی دولت در خوزستان یادآور شد: پس از بارش های بی سابقه، حجم مخازن پشت سدها و تالاب ها شرایط مناسبی پیدا کردند. هرچند وضعیت تالاب شادگان مناسب تر بود و زمین های بایر در آن به حداقل رسید. لازم به ذکر است که پس این بارش ها، بیش از ۶۰ درصد افزایش ذخایر آبی داشتیم.

شریعتی تصریح کرد: منکر نیستیم که در این بین مشکلاتی برای کشت، خانه ها و زیرساخت ها ایجاد شد. اما بعد از آن به ۲۵ هزار هکتار مجوز کشت داده شد و بیش از خسارت وارد شده توسط سیل، برداشت محصول داشتیم که این آمار جدا از کشت پاییز است.

وی افزود: دولت تا دقایق آخر کنار مردم ایستاد؛ اکنون نیز ساخت و بازسازی منازل در حال انجام است. تلاش شد تا شرایط به روال اولیه و حتی بهتر از آن بازگردد، مانند برخی مدارس که وضعیت مناسبتری نسبت به یک سال قبل دارند و به گفته دانش آموزان، سیل برای مدرسه ما نعمت بو و نه بحران.

استاندار خوزستان در رابطه با پیشبینی هواشناسی گفت: سال آبی ۹۷ بعد از ۱۵ سال خشکسالی برکاتی برای استان داشت، اکنون نیز باید آماده سال آبی جدید شویم. به گفته هواشناسی پاییز نرمالی داریم و قطعا شروع خوبی است. هرچند سال گذشته نیز پاییز نرمالی داشتیم اما ۵۲ درصد آورد آبی ما از اسفند به بعد بود.

سیلاب کرخه

فرهاد ایزدجو در جلسه مقابله با سیلاب در بخش کرخه، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی بارندگی پائیز امسال اگر نرمال باشد نیز نیاز به احداث کانالهای سیلاب بر، برای مقابله با سیلاب ها داریم که باید در رودخانه‌های استان انجام شود.

وی افزود: امسال دبی های ۵۰۰ متر مکعب به بالا در کرخه محتمل است و ما در تلاشیم اقدامات متناسب با آن را انجام دهیم. منتظر تخصیص اعتبار برای مقابله با سیلاب در این بخش هستیم زیرا که این فعالیت ها نیازمند بودجه کلان است.

ایزدجو تصریح کرد: درسد  دز حتی با باران های کوتاه نیز ۱۴۰۰ متر مکعب خروجی خواهیم داشت که با توجه به میزان تاب آوری کرخه که ۵۰۰ متر مکعب است ۹۰۰ متر مکعب افزایش ظرفیت آن خواهد بود، بنابراین در حال اجرای دو کانال سیلاب بر ۳۰۰ متر مکعبی هستیم تا در بالادست حمیدیه سیلاب را وارد هورالعظیم کند و به دشت آزادگان آب نرسد.

وی درباره طرح های آینده برای کنترل سیلاب در استان، با بیان این که در رودخانه کارون بازگشایی سیلاب برهای طبیعی این رودخانه، «نهر مالح» و «نهر بحره» را برشمرد.

قانون جدید تقسیم کار گروه ها

کیامرث حاجی زاده در جلسه ظهر امروز مدیریت بحران خطاب به مدیران سازمان ها، ادارات استان و فرمانداری ها، عنوان کرد: انتظار داریم مدیریت بحران های سازمان ها و سایر دستگاه ها، قانون جدید تقسیم‌کارگروه ها که با دستور دولت ابلاغ شده را مطالعه کرده باشند. دستورالعمل ها، تقویت نقاط ضعف و تشریح وظایف اصلی به روشنی در آن بیان شده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم اما و اگرهایی که در غربالگری و مدیریت های بحران داشتیم با این قانون برای تمام مدیران رفع شده باشد. لذا اگر پیشنهادی در این خصوص وجود دارد شنونده آن هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: خوزستان شرایط متفاوتی با سایر استان ها دارد و نام خود را از کثیر البحران به دائم البحران تبدیل کرده است. این باعث می شود که برای ساخت، پیشگیری و فرماندهی عملیات بحران، ساختاری منسجم تر و دارای چارچوب مقتدری در نظر بگیریم.

حاجی زاده، با بیان اینکه آنقدر که مسائل بحرانی در استان داریم، مسائل دیگر دیده نمی شوند، افزود: طبق قانون ارائه شده، رأس ستاد استاندار قرار دارد و معاونت آن بر عهده مدیریت بحران استان است. بنابر این مانند سابق، اخطارها و هشدارها بر عهده استانداری قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران اظهار کرد: متولی هرکدام از سایر کارگروه ها نیز در این قانون اعلام شده است، مانند دستگاه های امداد و نجات، که متولی آن ها هلال احمر است.

وی در پایان یادآور شد: این قانون جای بررسی بیشتری دارد اما بااین حال خلاهای قانون سابق را پوشانده است. اگر میخواهیم استان اول در وقوع بحران ها نباشیم باید به درستی از این قوانین پیروی کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران ادامه داد: زمین و خانه های بیمه نشده که از سیل آسیب دیدند نیز خسارت دریافت کردند به نوعی، ۵۰ درصد خسارت های سیل جبران شده است. علاوه بر کمبودها و نقص ها، بعد از سیل چندین برابر کشت شلتوک و برنج انجام داده ایم. همچنین در این دوره تمام امکانات و خدمات دولت به استان های سیل زده اختصاص یافت که خوزستان از جمله آن ها بود.

کیامرث حاجی زاده در رابطه با پیشگیری های سال بارشی جاری، بیان کرد: پیش بینی های اداره کل هواشناسی برای پیشگری دارای  اهمیت خاصی است و این اداره پیش بینی کرده که امسال نیز بارش های خوبی داریم. لذا می طلبد تا زیر ساخت هایی مانند سیل بندها را آماده کنیم. لایروبی نیز به سازمان آب و برق ابلاغ شده از طرفی دایک مرزی نیز در حال استحکام است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: لازم است تا زودتر حجم آبی کرخه به سمت هور العظیم سرازیر شود. اکنون وقت آغاز پیشگیری از وقوع یک حادثه دیگر است. فرمانداران نیز نقاط ضعف شناسایی شده را باید به طور جد پیگیری کنند تا در صورت وقوع حادثه، آب به سمت شهر و خانه ها نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.