شاید برای مجاوران مشهد کمتر اتفاق افتاده باشد اما حتی اگر یکبارهم عزم سفر کرده و مجبور به استفاده از اتوبوس برای سفر شده اند گذرشان به پایانه مسافربری امام رضا (ع) افتاده است ، جایی که مشهدیها به آن ترمینال می گویند و همیشه مقابلش جمعی جوان با قیافه هایی عجیب وغریب تجمع کرده اندوبه محض رویت شهروندان چمدان به دست مانند عقاب به سویش هجوم می آورند.

پایانه مسافربری مشهد یا جولانگاه دلالهای بلیت ومسافر/ طرح شهرداری برای کوتاه کردن دست جارچیان ترمینال/ تغییرچهره پایانه مشهد از سال آینده

این دور کردن زمانی که مسافر خانم یا دختری دانشجو وجوان باشد شکلی بسیار زشت و زننده به خود میگیرد، نگارنده بارها و بارها وبا چشم خود دیده است که این زنان ودختران درآن لحظات که چندین مرد جوان با چهره های آنچنانی دوره اش کرده اند چه حال ناجوری پیدا میکند.

البته اخیرا دیگر خودروها هم از دست این مردان درامان نیست ، همینکه نزدیک ترمینال میشوی باید هرلحظه انتظار داشته باشی که یکی از اینها جلوی ماشینت بپرد و بپرسد . بارداری؟ و منظورش این باشد که آیا باری برای ارسال به شهرستان دارید یا خیر؟

اینها مربوط به روزهای عادی ترمینال مشهد است ؛ اما روزهای خاصی هم هست که تعداد مسافران ازاتوبوسها بیشتر میشود ، مثل ایام نوروز،تعطیلات چند روزه ،همین اربعین و از همه مهمتردهه آخرصفر که مسافران زیادی راهی مشهد می شوند ، هنگام برگشت این دلالهای حوالی ترمینال هستند که بازار سیاه بلیت را به دست میگیرند . آنها با رانندگان ساخت وپاخت کرده و بازار سیاه بلیت ایجاد  کرده و از این رهگذر سودهای خوبی کسب کرده و با رانندگان تقسیم میکنند.

جالب اینجاست که برخی از این دلالها وابسته و به نوعی همکار شرکتهای مسافربری هستند و پورسانت جذب مسافر را ازاین شرکتها میگیرند . گاهی سر یک مسافر میان دو دلال درگیری ایجاد میشود که باید باشی و ببینی که به سایرمسافران چه حالی دست میدهد.

شهرداری مشهد بارها وبارها اعلام کرده که جارچیان و دلالان را از محوطه ترمینال جمع کرده و کار تمام است ، البته یکی دوروزی هم تعدادشان کمترشده ، اما چند روز بعد دوباره همان آش است وهمان کاسه ...

***ساماندهی جلوخان پایانه

درهمین راستا ، شهردار مشهد هم گفت : معتقدیم ساختمان اصلی و مجموعه پایانه امام رضا(ع) باید حس امنیت و آرامش را به زائران و مسافران القاء کند که در این راستا افزایش نقش شهری و اجتماعی پایانه و اضافه کردن مردم به آن بسیار مهم است.

محمد رضا کلایی ضمن اشاره به اینکه پایانه امام رضا (ع) علی‌رغم وسعت و بزرگی اش، خدمات مناسبی برای زائران و مسافران ایجاد نمی‌‎کند و برخی اوقات باعث ایجاد حس نا امنی در آنها است، تاکید کرد: ساماندهی جلوخان پایانه امام رضا (ع) و سایر بخش ها باید به گونه ای انجام شود که حس امنیت و آرامش را در زائران و مسافران افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ساختمان اصلی و مجموعه جلو خان پایانه امام رضا(ع) به میزان وسعتی که دارد خدمات مناسبی را برای زائران و مسافران به دنبال ندارد، اظهارکرد: برای تحقق این موضوع باید میدان انقلاب توسعه یافته و پیاده راه های آن افزایش پیدا کند و در مجموعه پایانه امام رضا (ع) از جمله جلوخان نیز المان‌هایی استفاده شود که مسافران با مشاهده آنها احساس آرامش و امنیت کنند.

شهردار مشهد افزود: فضا در جلوخان پایانه امام رضا(ع) باید برای زائران و مسافران جذاب،آرام بخش و امن و فضایی اجتماعی و شهری باشد.

***بازهم وعده حذف دلالان

درهمین راستا ، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: در راستای حذف دلالان از پایانه امام رضا (ع) طرح نصب گیت وایزوله کردن سالن‌ها و جایگاه‌های سوار و پیاده شدن مسافران از آبان ماه اجرایی می‌شود.

خلیل الله کاظمی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: مسافران زیادی از ورودی پایانه امام رضا (ع) وارد مشهد می‌شوند که متاسفانه وضعیت مناسبی هم ندارد و نیازبه ساماندهی دارد که مطالعات آن در حال انجام است.

او ادامه داد: یکی از مشکلاتی که زائران و مسافران از آن گلایه داشتند حضور دلالان در پایانه امام رضا (ع) است که فضایی به دور از آرامش و امنیت را برای آن‌ها ایجاد می‌کند، که برای رفع این مشکل طرح ایزوله کردن و ممنوع شدن فروش بلیت در پایانه در حال اجرا می‌باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 سالن ورود و خروج مسافر، سرویس‌های دربستی، سالن فروش یک و دو فروش بلیت و 10 جایگاه سوار و پیاده شدن مسافر به اتوبوس در پایانه امام رضا(ع) وجود دارد، اظهار کرد: به دلیل ایزوله نبودن و نداشتن گیت، دلالان امکان حضور دراین مکان‎‏ها را دارند.

کاظمی ادامه داد: برهمین اساس در طرح جدید شرکتهای فروش بلیت جمع آوری و10 کانتر در هسته مرکزی سالن اصلی پایانه ایجاد خواهد شد .

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: بر اساس این طرح، فروش بلیت از طریق اینترنت و آژانس‌های مسافرتی خارج از پایانه انجام و فروش بلیت درپایانه از سوی شرکت ها ممنوع خواهد بود و تنها یک ساعت قبل از حرکت اتوبوس و در صورت خالی بودن صندلی، کانترها می توانند نسبت به فروش بلیت اقدام کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در ورودی سالنهای ترانزیت گیت عبور نصب خواهد شد که تنها مسافران و از طریق بارکد بلیت می توانند از آن عبور کنند و وارد سالن و سپس جایگاه های سوار و پیاده شدن مسافر شوند، به این ترتیب با ایزوله شدن سالنها و جایگاه ها دلالان امکان حضور در این مکانها و ایجاد مزاحمت برای زائران و مسافران را ندارند.

وی ضمن اشاره به اینکه تعدادی از گیت ها نصب و محل استقرار 10 کانتر درسالن اصلی آماده شده است، افزود: ایزوله شدن جایگاه های پیاده و سوارشدن مسافران نیز در حال انجام است لذا طبق برنامه ریزی های انجام شده حذف دلالان و ممنوع شدن فروش بلیت در پایانه امام رضا (ع) در آبان ماه اجرایی خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: جابه‎جایی و احداث پایانه شرق جاده ابریشم نیز یکی دیگر از طرح هایی است که پیگیر اجرایی کردن آن هستیم.

***اجرای طرح از سال آینده

همچنین به گفته مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد، مطالعات عرصه 12.5هکتاری طرح سامان‌دهی جلوخان پایانه امام رضا(ع) از ابتدای امسال شروع شده و تا 3ماه آینده باید در مراتب مختلف مصوب شود.

آن‌طور که محسن شریعتی گفت این طرح دارای 3بخش اصلی است؛ در بخش اول که بیشترین مساحت را دارد، فضای خدمات اجتماعی مردم دیده شده است. در این بخش، پیاده‌راه، فضای سبز، فضای بازی کودکان، اصناف مرتبط با حوزه غذا و محل‌هایی برای دسترسی بهتر و بیشتر مسافران به پایانه شکل می‌گیرد.

شریعتی با بیان اینکه بخش دوم مربوط به حمل‌ونقل عمومی شامل ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس و خط3 مترو است، ادامه داد: بخش سوم هم به حضور خودروهای شخصی و پارکینگ اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد این را هم گفت که با اجرای این طرح باید از ابتدای میدان 15خرداد (شامل 2طرف خیابان امام رضا(ع)) تا هسته مرکزی پایانه مسافربری جراحی شود.

او با بیان اینکه شهرداری‌های مناطق 7 و 8 در اجرای این طرح دخیل هستند، ادامه داد: برنامه داریم تا از ابتدای سال آینده این طرح اجرا شود و مدت اجرایی شدن طرح 18ماه تعیین شده است.

به گفته او هنوز میزان هزینه‌های اجرای این طرح مشخص نیست و با این حال چند پروژه اقتصادی در داخل این طرح دیده شده است تا هزینه‌های اجرای آن بر شهر تأثیری نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.