قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: یک هزار و ۵۰۰ خادم و خادمیار برای خدمت به زائران اربعین به مرزها و عتبات عالیات اعزام شده‌اند.

جغرافیای خدمت از میرجاوه تا کربلا

محمدحسین مروج کاشانی/

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: یک هزار و ۵۰۰ خادم و خادمیار برای خدمت به زائران اربعین به مرزها و عتبات عالیات اعزام شده‌اند.

مصطفی خاکسار قهرودی در نشست خبری تشریح اقدامات آستان قدس رضوی در اربعین حسینی که ظهر روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: یک هزار و ۵۰۰ نفر در مجموع شامل برخی از خدمه حرم مطهر امام رضا(ع)، خادمیاران رضوی، کادر پزشکی و درمانی از بیمارستان فوق تخصصی رضوی و دارالشفاء امام(ع) و... اعزام شده‌اند که در مواکب این نهاد مقدس در نقاط مرزی ایران و در مواکب برپا شده از سوی آستان قدس رضوی در کشورعراق به زائرین اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.

نهضت عاشورا باید در زندگی بشر نقش‌آفرینی کند

مصطفی خاکسار قهرودی اظهار کرد: مراسم اربعین دارای اهمیت است، زیرا ریشه آن به واقعه کربلا، نهضت عاشورا، شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان و اسارت اهل بیت(ع) برمی‌گردد.

وی افزود: بدون برداشت و نگاه صحیح از واقعه غمناک عاشورا نمی‌توان به موضوع اربعین پرداخت؛ واقعه عاشورا و حادثه کربلا اتفاقی نبود که در یک نقطه از تاریخ رخ دهد، بلکه اثرگذاری این حرکت به عنوان یک جریان ماندگار از قبل تثبیت شده و عشق به امام حسین(ع) هیچ گاه به سردی نخواهد گرایید.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: نهضت عاشورا باید در زندگی بشر نقش‌آفرینی کند و همه افرادی که در این مسیر قدم برمی‌دارند به نوعی تجدید میثاق با نهضت عاشورا خواهند کرد و اهداف این نهضت را تازه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر امروز شاهد حضور مذاهب و ملت‌های مختلف در همایش اربعین هستیم، این نشان از عشق، محبت و بصیرت آن‌ها نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) دارد.

خاکسار قهرودی افزود: اگر جامعه دینی شرایطی را برای خدمتگزاری به زائران حسینی فراهم می‌آورد به خاطر استمرار این نهضت است که به فرموده امام خمینی(ره) «محرم و صفر اسلام را زنده نگاه داشته است».

پیش‌بینی حضور ۴ میلیون ایرانی در اربعین

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۴ میلیون ایرانی در این راهپیمایی عظیم حضور پیدا کنند و با توجه به اینکه آستان قدس رضوی در این چند سال حضور پرشور و باشکوهی در این مراسم داشته، امسال نیز به طور جدی به میدان آمده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: همایش عظیم موکب‌داران عراقی که با حضور سران طوایف، خیران و بانیان مراسم اربعین حسینی در مشهد مقدس برگزار شد و در نهایت به دیدار رهبر معظم انقلاب و استماع سخنان عمیق ایشان درباره اربعین ختم شد، تأثیرات بسیار مثبتی برجای گذاشت.

وی تصریح کرد: تحرکات اخیر در آستانه اربعین حسینی برای ناامن کردن فضای عراق نیز نشان می‌دهد دشمنان اهمیت این گردهمایی عظیم را درک کرده‌اند و مطمئن هستیم که این بار هم موفق نخواهند شد به اهداف شوم خود دست یابند.

خدمات‌رسانی به زائران؛ از مشهد تا نقطه صفر مرزی

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال آستان قدس رضوی با برپایی چهار موکب در مرزهای مهران، خسروی و شلمچه روزانه با توزیع ۱۱۵ هزار وعده غذایی به مدت ۱۵ روز از زائران حسینی پذیرایی خواهد کرد.

وی بیان کرد: برپایی ۶ موکب در مرزهای ورودی کشور برای پذیرایی از زائران کشورهای همسایه در مرزهای میرجاوه، تایباد، آستارا و بیله‌سوار از دیگر اقداماتی است که با استفاده از نیروهای مردمی خادمیاران و کمک‌های آستان قدس انجام می‌شود.

خاکسار با بیان اینکه روزانه ۱۱۴ هزار وعده غذایی در موکب‌های استقرار یافته در کشور عراق و ۵۵ هزار وعده در مرزهای دوغارون و میرجاوه توزیع می‌شود، گفت: چهار موکب در کشور عراق استقرار یافته که دو موکب در شهر کربلا و مابقی در شهرهای کاظمین و سامرا راه‌اندازی شده که وظیفه اسکان و پذیرایی از زائران را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ نفر از خادمان و کارکنان آستان قدس رضوی برای ارائه خدمت به مناطق مذکور اعزام شده‌اند، ادامه داد: ارائه خدمات اسکان روزانه به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در موکب سامرا و پذیرایی روزانه از ۵۰ هزار نفر و اسکان ۸ هزار نفر در موکب عمود ۲۸۵ موقوفه امام رضا(ع) از جمله خدمات این مواکب است.

ارائه خدمت به زائران افغانستانی و پاکستانی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به خدمت‌رسانی در شهر مشهد به زائران اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: خدام بارگاه منور رضوی به زائرانی که برای حضور و مشارکت در راهپیمایی اربعین از شهر مقدس مشهد عبور می‌کنند به ویژه زائران کشور افغانستان و پاکستان خدماتی را ارائه می‌دهند.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه عمده هزینه‌های مراسم اربعین از طریق کمک‌های مردمی و خیران است و آستان قدس رضوی صرفاً در موضوع نیروی انسانی به ارائه خدمات می‌پردازد، اظهار کرد: در داخل عراق و در چهار موکب روزانه ۱۱۴هزار وعده غذایی، در نقاط مرزی ایران نیز روزانه ۱۵۰هزار وعده غذایی، در مرز دوغارون که محل ورود زائران افغانستانی است روزانه  ۵۵هزار و در مرز میرجاوه بر اساس یک کار مشارکتی نیز روزانه ۲۰۰هزار وعده غذایی در بین زائران اربعین توزیع می‌شود.

ارائه خدمات پزشکی و فرهنگی به زائران اربعین

خاکسار با بیان اینکه ۱۲۰ نفر از خدمه به عنوان کادر درمانی شامل پزشک و پرستار برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی در بیمارستان‌های سیار مستقر شده‌اند، افزود: امسال با مشارکت بیمارستان رضوی و بنیاد سلامت آستان قدس رضوی، چهار بیمارستان تخصصی سیار در قالب اتوبوس بیمارستانی در عمود ۳۲۰ مسیر نجف به کربلا با تجهیزات کامل درمانی به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد که در آن واحدهای اتاق عمل، اورژانس، بستری، آزمایشگاه و دندان‌پزشکی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: همچنین پنج دستگاه آمبولانس در کنار این خدمات‌رسانی حضور دارند و تیم پزشکی متشکل از ۱۰۰ پزشک و پرستار از هفت روز پیش از اربعین حسینی در این بیمارستان‌ها به ارائه خدمت می‌پردازند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حمایت از ۱۰۰ موکب عراقی به‌صورت نقدی، غیرنقدی و اهدای محصولات فرهنگی اظهار کرد: ۴۰ نفر از مبلغان و عوامل فرهنگی به ارائه خدمات فرهنگی شامل پاسخگویی به پرسش‌های دینی، برپایی نماز جماعت، سخنرانی و غرفه‌های ویژه کودک و نوجوان در موکب‌ها خواهند پرداخت.

مصطفی خاکسار قهرودی ابراز کرد: به منظور قدردانی از اکرام و میهمان‌نوازی مردم عراق و در قالب اجرای برنامه «لواء الخدمه»، خدام به ۱۱۰ موکب و ۵۰۰ منزل برادران عراقی که از زائران پذیرایی می‌کنند رفته و با تقدیم هدایای آستان قدس رضوی از آنان تجلیل و قدردانی خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.