دیروز کارگروه کشف‌رود برگزار شد. جلسه‌ای که تا حدودی با همه جلساتی که در گذشته برگزار شده بود متفاوت بود. متفاوت از این جهت که متولیان ساماندهی، نجات یا هر چیز دیگری که می‌شود به پسوند کشف‌رود افزود در آن حضور داشتند و استاندار خراسان رضوی شخصاً جلسه را اداره کرد.

کشف رود زیر ذره بین استانداری

هاشم رسائی‌فر/

 دیروز کارگروه کشف‌رود برگزار شد. جلسه‌ای که تا حدودی با همه جلساتی که در گذشته برگزار شده بود متفاوت بود. متفاوت از این جهت که متولیان ساماندهی، نجات یا هر چیز دیگری که می‌شود به پسوند کشف‌رود افزود در آن حضور داشتند و استاندار خراسان رضوی شخصاً جلسه را اداره کرد.

خبرنگاران فعال در حوزه کشف‌رود هم این بار از مدعوین جلسه کارگروه بودند. هرچند که گویا استاندار حجم زیادی از دغدغه‌مندی تمام رسانه‌ها که بارها و بارها کشف‌رود سوژه گزارششان شده بود را ندیده یا کمتر دیده بود، گزارش یکی خبرنگاران را دلیل تشکیل جلسه کارگروه می‌دانست! نمونه بارزش گزارش‌هایی که در روزنامه قدس به کرات منتشر شده و در جلسه دیروز تنها چند نمونه از گزارش‌های یکی دو ماه اخیر این رسانه در معرض قضاوت و دید استاندار و سایران قرار گرفت.

• حضور مسئولان و کارشناسان در جلسه

جلسه دیروز کارگروه کشف‌رود شخصیت‌ها و مدیران شهر مشهد و استان را به استانداری خراسان رضوی کشانده بود. محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از اقدامات و نیازها برای ساماندهی وضع موجود گفت و دغدغه‌هایی که در این خصوص وجود دارد. پیشنهادش جایگزین کردن کشت گل و گیاه برای تأمین گل و گیاه مورد نیاز شهرداری مشهد به جای کاشت صیفی‌جات و سایر محصولات کشاورزی بود.

تورج همتی، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی نیز از دغدغه‌مندی‌های زیست محیطی در حوزه کشف‌رود و شرایط موجود گفت.

این دو مدیر گرچه هر کدامشان دغدغه‌مندی‌هایی در این مورد داشتند اما حرف مشترکشان این بود که پول و بودجه‌ای برای هزینه‌کرد در بحث ساماندهی اوضاع کشف‌رود ندارند.

موضوع ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فعال در حاشیه کشف‌رود که فاضلاب شهری شهر مشهد را تصفیه کرده یا نکرده راهی کشف‌رود می‌کنند نیز بحث دیگری بود که نتیجه‌اش این بود که اگر ۱۰۰ درصد شبکه فاضلاب برای شهر مشهد اجرا شود باید ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها از ۲۶۳ هزار مترمکعب فعلی به ۵۴۰ هزار مترمکعب در هر روز برسد و این یعنی دو برابر شدن تصفیه‌خانه‌های فعلی.

در اظهارات معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی که در طول سالیان گذشته همیشه پای ثابت و تأثیرگذار در اقدامات انجام شده بوده و هنوز هم هست، مشخص بود که این دغدغه‌مندی هنوز وجود دارد و همه آنچه در حوزه کشف‌رود اتفاق می‌افتد همچنان زیر ذربین آن‌هاست.

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد بندهای نه‌گانه‌ای از عوامل مؤثر در بروز شرایط موجود در کشف‌رود را در چند دقیقه صحبتش بیان کرد و آمادگی شهرداری برای رسیدن به نقطه‌ای که به ساماندهی کشف‌رود منتهی شود را اعلام داشت.

جمع‌بندی جلسه کارگروه و به قولی چکیده آن به اینجا ختم شد که علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی به نکته‌ای کلیدی در صحبت‌هایش اشاره کرد آن هم اینکه ساماندهی کشف‌رود نیاز به یک فرمانده واحد دارد تا هم ابزار و بودجه لازم را در اختیار داشته باشد و هم توانایی برای انجام آن را که پیشنهاد اولیه، سپردن کار به شهرداری مشهد بود و قرار بر این شد تا شهردار با در نظر گرفتن تمام جوانب کار نظرات و پیشنهاداتی که در این خصوص هست را مورد بررسی قرار دهد تا تصمیم‌گیری نهایی در این مورد صورت بگیرد.

همچنین استاندار در صحبت‌های پایانی‌اش پس از اینکه خبرنگار قدس گزارشی کوتاه از روند انتشار اخبار و گزارش‌های مرتبط با کشف‌رود در این رسانه به سمع حاضران رساند، این بار به جای خطاب قرار دادن تنها یک خبرنگار از توجه و پیگیری اصحاب رسانه استان در موضوع کشف‌رود، قدردانی کرد و گفت: از همه خبرنگاران، اصحاب رسانه و صداوسیما که چشم بیدار و تیزبین مردم هستند تشکر و حمایت می‌کنیم.

رزم‌حسینی افزود: ما به دنبال این هستیم تا ضریب مطالبه‌گری بحق، درست و منصفانه مردم را در استان افزایش دهیم.

رزم‌حسینی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای در خصوص رعایت حقوق شهروندی و مسئله شفافیت دارد، تأکید کرد: خدماتی از سوی مدیران قبلی در در راستای ساماندهی کشف‌رود صورت گرفته که ضمن قدردانی از آن‌ها به دنبال تکمیل این خدمات هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.