پس از آنکه پیمانکار شهربازی پارک ملت مشهد به تعهداتش عمل نکرد و حدود ۲۳ میلیارد تومان بدهی را پرداخت معوق گذاشت، شهرداری مشهد برای وصول این بدهی عظیم دست به کار شد.

بازی ۲۳ میلیاردی پیمانکار شهربازی با شهرداری مشهد!

عقیل رحمانی/

پس از آنکه پیمانکار شهربازی پارک ملت مشهد به تعهداتش عمل نکرد و حدود ۲۳ میلیارد تومان بدهی را پرداخت معوق گذاشت، شهرداری مشهد برای وصول این بدهی عظیم دست به کار شد.

قرارداد ۵۹ میلیاردی شهربازی روی هوا

چندروز پیش اطلاعات موثقی به تحریریه روزنامه قدس منعکس شد که بررسی آن از دردسری عظیم برای شهرداری مشهد حکایت داشت.

در این زمینه مشخص شد که در سال ۲۸/۱۲/۱۳۹۶ قرارداد اجاره شهربازی پارک ملت مشهد به شماره ۲۳۸۰۰۴/۹۶/۲۱ بین یک شرکت پیمانکاری و شهرداری مشهد برای مدت سه سال منعقد شده بود.

همچنین در ماده ۳ این قرارداد آمده بود که مبلغ اجاره بابت قرارداد ۵۹ میلیارد و ۹۱۱ میلیون تومان است که به تفکیک در سال اول ۱۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، سال دوم ۱۹ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان و سال سوم هم ۲۱ میلیارد و ۹۰۱ میلیون تومان باید از سوی پیمانکار به شهرداری پرداخت شود.

از طرفی در تبصره شماره یک همین ماده آمده بود که مستأجر متعهد می‌شود مبلغ اجاره سالیانه مذکور را به صورت ماهیانه و طی هفت قسط در پایان هر ماه و طی هفت فقره چک به معاونت اقتصادی شهرداری پرداخت نماید.

در توضیح این ماجرا هم اعلام شده بود که مستأجر باید در پایان فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه جمعاً ۳۰ درصد رقم اجاره سالیانه، پایان تیر، مرداد و شهریور هم در مجموع ۶۰ درصد مبلغ قرارداد سالیانه و در آخرین قسط یعنی پایان مهرماه هم ۱۰ درصد باقی مانده از اجاره سالیانه شهربازی پارک ملت را پرداخت نماید.

ازطرفی مستأجر موظف شده بود که ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ قرارداد و همزمان با تحویل محل، مبلغ ۲ میلیارد تومان را به عنوان پیش پرداخت به حساب اعلام شده واریز نماید.

آنچه در مستندات ارائه شده نمایان بود این بود که تمامی مراحل اجرای قرارداد انجام و شهربازی در همان تاریخ تحویل پیمانکار مذکور شده و فعالیت اقتصادی او هم در محل شروع می‌شود.

از درخواست ممنوع الخروجی تا آغاز نامه‌نگاری‌ها

از این ماجرا چند ماهی گذشت و پیمانکار به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرد و حق و حقوقات شهرداری مشهد را پرداخت نکرد. بدهی روز به روز روی هم انباشته می‌شد اما آنچه از شواهد ماجرا برمی‌آمد، شهرداری در همان مراحل اولیه اقدام مؤثری که به وصول مطالبات بینجامد صورت نداد؛ چراکه پس از حدود ۱۸ ماه از ابلاغ قرارداد، مدیران شهرداری دست به کار شدند و برای صول بدهی که حالا از ۲۳ میلیارد تومان هم عبور کرده بود، نامه‌نگاری‌های خود را آغاز کردند. در یکی از مستندات مسئولان شهرداری طی مکاتبه‌ای اعلام کردند شرکت مذکور هیچ‌گونه ایفای تعهدات مالی و بدهی‌های خود به شهرداری و... را انجام نداده است.

بررسی‌های خبرنگارما نشان می‌داد که در ادامه این واکنش‌ها شهردار مشهد در تاریخ ۳/۶/۹۸ به جهت استیفای کامل حقوقات شهرداری، درخواست اقدامات حقوقی برای تأمین خواسته از محل ملک در ترهین، ابنیه و... را مطرح کرده است.

در حالی که برخی مستندات ارائه شده حاکی از آن بود که شهرداری از بیم متواری شدن پیمانکاران طرف حساب به خارج از کشور در حال پیگیری‌های مربوطه بودند، ماجرا را از سرپرست مدیریت بازاریابی و بهره‌برداری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد پیگیری کردیم.

 شهرداری: چک‌ها برگشت و ملک در رهن در مرحله اجرا

حاتمی در تشریح وقایع رخ داده درشهربازی پارک ملت به قدس گفت: در همه قرارداد پیش‌بینی‌های لازم برای آنکه اگر طرف‌ها به وظایف خود عمل نکنند، دیده شده است.

وی ادامه داد: در قرارداد شهربازی پارک ملت هم همین اقدامات صورت گرفت و  تضمین‌های لازم از طرف قرارداد گرفته شده است.

سرپرست مدیریت بازاریابی و بهره‌برداری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد تصریح کرد: در این گونه قراردادها امکان دارد هیئت مدیره و... طرف قرارداد عوض شوند، اما ماهیت قرارداد چون با شخص منعقد نشده پابرجا می‌ماند و آن‌ها باید به تعهدات خودشان عمل کنند.

پیمانکار مذکور هم تا آبان و آذر ماه سال گذشته به تعهداتش عمل کرده اما در ادامه به دیگر تعهدات مالی خود عمل نکرده است. در این راستا اخطارهای قانونی هم به پیمانکاری طرف حساب داده شد و موازی با آن چک‌های ارائه شده از سوی پیمانکار اقدام و برگشت زده شد.

حاتمی در مورد راه‌های وصول مطالبات هم بیان کرد: وقتی چک‌ها موجودی نداشت به سراغ ملک در رهن قرار داده شده از سوی طرف قرارداد رفتیم و شکایتی هم در این زمینه تنظیم شد.

ملک یادشده هم قیمت‌گذاری و در فرایند فروش قرار گرفته تا به این واسطه مطالبات شهرداری پرداخت شود. پیمانکار در این مدت در محل شهربازی مستحدثاتی ایجاد کرده که از آن محل هم بخشی از مطالبات قابل وصول خواهد بود.

وی افزود: موضوع هم طی شکایتی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مطرح و درحال رسیدگی است. همچنین موضوع به فرمانداری و شورای تأمین هم منعکس شده است.

این سلسله اقدامات موجب شده تا مدیرعامل جدید شرکت طرف قرارداد بیاید و تعهداتی در این زمینه بدهد. در این زمینه امیدواریم با هماهنگی دستگاهای نظارتی بتوانیم حقوق شهرداری را دریافت کنیم.

 تأمین بدهی ۲۰ میلیاردی با تملک اموال در رهن

سرپرست مدیریت بازاریابی و بهره‌برداری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود بدهی پیمانکار شهربازی پارک ملت به شهرداری مشهد حدود ۲۳ میلیارد تومان است، آیا این ماجرا صحت دارد، عنون کرد: با پرداخت‌هایی که به تازگی صورت گرفته حدود ۲ میلیارد تومان از بدهی‌های معوق وصول شد و احتمالاً حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر هنوز باید به شهرداری پرداخت شود. عدد دقیق آن را هم امور مالی اطلاع دارد؛ چرا که به صورت ریالی در گذشته پرداختی صورت نگرفته بود.

حاتمی عنوان کرد: درصورتی که اموال در ترهین، تملک شود مقدار زیادی از بدهی‌ها نقد خواهد شد یا تمام بدهی صفر و یا اندکی از آن باقی خواهد ماند. ما حتماً از همه امکانات برای استیفای حقوق شهرداری با هماهنگی دستگاه قضایی استفاده خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.