نشریه فیگارو از شکست محمد بن سلمان در هر ۳ جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک خبر داد و نوشت اکنون موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است.

عربستان در هر ۳ جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشریه فیگارو در گزارشی از شکست محمد بن سلمان در هر ۳ جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک خبر داد و اعلام کرد در حال حاضر پادشاهی آل‌سعود مانند مرد بیمار خاورمیانه به نظر می‌رسد ولی موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است.

فیگارو نوشت دو سال و نیم پیش، آل‌سعود به وسیله ثروت و متحدینی که داشت، می‌توانست خود را قدرتی بخواند که می‌تواند وضعیت راهبردی خاورمیانه را تغییر دهد. آن زمان، ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت.

در آن زمان تصور می‌شد که خصوصی‌سازی تاسیسات نفتی آرامکو عربستان می‌تواند ۲ تریلیون دلار درآمد ایجاد کند و این پول در زمینه فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری شود. بن سلمان ادعا می‌کرد که ابزارهای لازم برای کشیدن عملیات نظامی به داخل خاک ایران را در اختیار دارد.

تحلیلگر فیگارو  نوشت: اما امروز اوضاع دیگر آنطور نیست. اکنون این پادشاهی مانند مرد بیمار خاورمیانه به نظر می‌رسد و از نظر نظامی، سیاسی و دیپلماتیک، در موضع ضعف قرار دارد.

پیش‌تر شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد متحدان عربستان سعودی، آن را در برابر ایران تنها گذاشتند و ریاض به همین علت وادار شد تا به دنبال راهی برای گفت‌وگو با تهران باشد.

مجری شبکه تلویزیونی الجزیره گفت روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد عربستان توانایی رویارویی با ایران را ندارد و به دنبال میانجیگری پاکستان و عراق است تا از وقوع هر نوع درگیری با ایران جلوگیری کند.

این روزنامه اعلام کرد عربستان در مرحله بازنگری در محاسبات خود در تعامل با تهران قرار دارد زیرا حملات آرامکو و نیز حملات انصارالله یمن به عمق خاک عربستان، واقعیت‌های میدانی و سیاسی را برای ریاض آشکار کرد. به ویژه آنکه آمریکا از حمایت عربستان خودداری کرد و امارات، متحد عربستان هم تلاش کرد به توافقی درباره سازوکارهای امنیتی با ایران دست پیدا کند.

به نوشته این روزنامه، این تحولات باعث شده است محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نگاه متفاوتی به اوضاع منطقه پیدا کند و علامت‌ها و پیام‌هایی برای ایرانی‌ها و انصارالله بفرستد.

این روزنامه آمریکایی تأکید کرد عربستان پس از حمله به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در این کشور و متهم کردن ایران، تلاش کرد جامعه جهانی را وادار کند از خود در برابر این حمله واکنش نشان دهد. به ویژه آنکه این حمله نه فقط بر عربستان تأثیر گذاشت بلکه بر طرف‌های دیگری هم که متکی به خرید نفت از این کشور هستند، تأثیرگذار بود.

بسیاری از ناظران معتقدند این حمله، سامانه‌های پدافند غربی به ویژه آمریکایی را در تنگنا قرار داد و شاید آن‌ها را تحقیر کرد. عربستان به این سامانه‌ها متکی است و یکی از بزرگترین مشتریان آن‌ها محسوب می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است اما واکنشی که شاید همه را غافلگیر کرد، آن بود که دولت آمریکا از مواضع خود عقب نشست و پس از آنکه بازارهای جهانی شوک این حمله را که باعث مختل شدن حدود ۵ درصد از تولید جهانی شده بود، رد کردند، واکنش‌ها به آن فروکش کرد.

سران سعودی به خشم جامعه جهانی امیدوار بودند، اما در پی اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیدار با همتای ایرانی‌اش، این خشم فرو نشست. به ویژه پس از آن ترامپ و کاخ سفید درگیر مسئله اوکراین شدند که خطر برکناری او را به وجود آورده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.