داوطلبان انتخابات مجلس از ۲۳ بهمن ماه مجاز هستند که فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کنند اما برخی مشاهدات حاکی از آن است که برخی از نمایندگان مجلس و سیاسیون فعالیت‌های انتخاباتی زود هنگام را کلید زده‌اند. از خرید و چرخاندن دستگاه ام آر آی توسط یکی از نمایندگان فعلی مجلس در حوزه انتخابیه گرفته تا حضور در پروژه‌های مختلف و حتی فعالیت در فضای مجازی، همگی جزو اقداماتی است که در حال پیگیری است.

فضای مجازی، جولانگاه اقدامات نمایشی

قدس آنلاین: انتخابات دور یازدهم مجلس دوم اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد و بر اساس بیاینه ستاد انتخابات کشور، داوطلبان انتخابات مجلس از ۲۳ بهمن ماه مجاز هستند که فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کنند اما برخی مشاهدات حاکی از آن است که برخی از نمایندگان مجلس و سیاسیون فعالیت‌های انتخاباتی زود هنگام را کلید زده‌اند. از خرید و چرخاندن دستگاه ام آر آی توسط یکی از نمایندگان فعلی مجلس در حوزه انتخابیه گرفته تا حضور در پروژه‌های مختلف و حتی فعالیت در فضای مجازی، همگی جزو اقداماتی است که در حال پیگیری است و می‌توان آنرا مصداق فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی دانست. علاوه بر اقدام نمایشی نماینده ممسنی، نماینده اندیشمک نیز از خودروی حمل زباله برای شهروندان این شهر رونمایی کرد که انتقادات بسیاری در پی داشت.

اقدامات نمایندگان با رنگ و بوی تبلیغاتی گرچه ممکن است که تخلف محسوب نشود اما بدون شک شائبه انتخاباتی بودن آن واکنش‌های بسیاری در پی دارد. همانطور که کاربری در فضای مجازی در واکنش به اقدام تبلیغاتی نماینده ممسنی گفته بود: "کاروان تشکر از نماینده مجلس به دلیل تامین اعتبار خرید دستگاه MRI برای بیمارستان نورآباد ممسنی! خدا این روزهای نزدیک به انتخابات رو از مردم ما نگیره، تنها زمانیه که نماینده‌ها شدیدا یاد مردم میوفتند. آدم می‌مونه با دیدن این تصاویر بخنده یا گریه کنه. "

اقدامات نمایشی در فضای مجازی

در روزهای اخیر حضور پر رنگ نمایندگان در فضای مجازی مشهود است. علاوه بر سهولت، حجم بالای استفاده از کانال، سایت، وبلاگ و صفحات تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به نسبت سایر رسانه‌ها و مطبوعات باعث شده تا داوطلبان احتمالی به این عرصه کشیده شوند و از آنجایی که قانون شفاف و روشنی درخصوص برخورد با این گونه اقدامات وجود ندارد بسیاری از افراد دست به تبلیغات در فضای مجازی می‌زنند.

جدای از تمام چنین اقداماتی، می‌‍توان به برخی اظهارات و سخنرانی‌های تند برخی نمایندگان نیز اشاره کرد که با نزدیک شدن به موعد انتخابات با هدف بهره برداری انتخاباتی با هیجان خاصی ایراد می‌شود. حشمت الله فلاحت پیشه در مصاحبه‌ای در سال ۹۵ از هزینه ۳۰۰ میلیونی برای هر دقیقه مجلس سخن گفته بود، موضوعی که نگاه به هزینه‌های هر دقیقه مجلس بر شدت انتقادات نسبت به اینگونه حرکات نمایشی نمایندگان حتی از سوی خود نمایندگان می‌افزاید.

هیچ دوره‌ای مانند این دوره شاهد تبلیغات زود هنگام نبودیم

سید ناصر موسوی لارگانی با تأیید وقوع چنین اقداماتی از سوی نمایندگان به خبرنگار قدس می‌گوید: ما در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس همانند این دوره شاهد تبلیغات زود هنگام نبودیم. اگر تبلیغاتی صورت می‌گرفت از زمان ثبت نام کلید می‌خورد و معمولاً به این صورت بود که جلساتی را برگزار می کردند. گرچه همان زمان نیز چنین اقداماتی چندان آشکار نبود اما داوطلبان جلساتی را می‌گذاشتند و برای معرفی خودشان تعدادی از افراد صاحب نفوذ را دعوت می‌کردند.

نماینده مردم فلاورجان بر این باور است که برای این دوره از انتخابات، نزدیک به یک سال و نیم است که برخی از افراد علاوه بر برگزاری جلسات به تبلیغ در شبکه‌های مجازی اقدام می‌کنند.

موسوی لارگانی می‌افزاید: گاهی اوقات برخی افراد با چنین اقداماتی نهادهای نظام را زیر سوال می‌برند. فردی که قصد کاندیداتوری دارد باید به بیان دیدگاه و توانمندی‌های خود بپردازد، این در حالی است که بسیاری از افراد از وظایف نمایندگی اطلاع چندانی ندارد به همین دلیل وعده‌های اغراق آمیز می‌دهند که همین باعث می‌شود توقعات جامعه نسبت به مجلس زیاد شود.

این نماینده مجلس گفت: طبق قانون، نماینده دو وظیفه قانونگذاری و  نظارت بر اجرای قوانین را برعهده دارد، اما شاهدیم که برخی از کاندیداها وظایف قوه مجریه که ساختن راه، پل و ساختمان‌های اداری است را به مردم وعده می‌دهند و در آخر هم این وعده‌ها اجرایی نمی‌شود.

مردم به عملکرد نمایندگان توجه کنند

اما عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس معتقد است که در هر شهری چندین نفر کاندیدای نمایندگی مجلس می‌شوند و قریب به اتفاق آنان به جای اینکه بر روی برنامه‌های خود تمرکز کنند معمولاً توجه خود را به فرد رقیب معطوف می‌کنند تا نقاط ضعف وی را بفهمند و علیه فرد استفاده کنند.

محمد محمودی شاه نشین بیان کرد: امسال سال انتخابات است و تا حدودی انتظار چنین اقدامات و تبلیغاتی می‌رود اما مردم باید هوشیار باشند و بتوانند در فضای مجازی بین حرکات عوام فریبانه و اقدامات واقعی تفکیک قائل شوند.

نماینده مردم شهریار گفت: بهترین کار این است که مردم نسبت به عملکرد نمایندگان بصورت اطلاعات آماری برخورد کنند، مثلاً بررسی کنند و ببینند یک نماینده در چند مورد از قوانین کشور نقش داشته یا در تدوین کدام طرح‌ها یا ارائه پیشنهادات در قانونگذاری مشارکت کرده است. همچنین در حوزه نظارت نیز باید ببینند فرد تا چه اندازه عملکرد دولت اعم از رئیس جمهور و وزرا را رصد کرده و توانسته به نقش نظارتی خود در قالب مکاتبات یا استیضاح‌ها ایفا کند.

وی ادامه داد: مردم باید ببینند اقدام داوطلب در حل مشکلات مردم، فعالیت‌های ملی، جذب اعتبارات تصویب شده در بودجه چه میزان تاثیرگذار بوده و محقق شده است. مردم تنها با بررسی عملکرد و سوابق افراد می‌توانند انتخاب صحیحی داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.