همزمان با تلاش‌های ترامپ برای افشای فعالیت‌های تجاری بایدن در اوکراین، اکنون مشخص شده است که افراد نزدیک به او تلاش داشتند با زد و بند، قراردادهایی به نفع شرکتهای نزدیک به خود با شرکت اوکراینی ببندند.

نزدیکان ترامپ به دنبال زد و بند با شرکت اوکراینی بودند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، خبرگزاری آسوشتدپرس در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: در حالیکه «رودی جولیانی» وکیل شخصی «دونالد ترامپ» بهار گذشته مشغول اعمال فشار به دولت کی‌یف برای بررسی اتهامات «جو بایدن» بود، یک گروه از افراد نزدیک به ترامپ و چهره‌های نزدیک به وکیلش در زمینه مسائل اقتصادی و تجاری در اوکراین فعال بودند. 

آسوشیتدپرس به نقل از این منابع افزود: هدف آنها سود تجاری بود نه سیاسی. این حلقه تجار و چهره های جمهوریخواه برای جولیانی و ترامپ کار می‌کردند و تلاش داشتند یک مدیریت جدید در سطح بالای مدیریت نفت و گاز اوکراین ایجاد کنند. برنامه آنها این بود که قراردادها را به سمت شرکتهایی که تحت کنترل متحدان ترامپ بودند هدایت کنند. 

این گزارش افزود: نقشه آنها بعد از شکست «پترو پروشنکو» از «ولودیمیر زلنسکی» در انتخابات ریاست جمهور اوکراین به مشکل خورد، همین افراد با ترامپ درباره جو بایدن که اکنون در مرکز پرونده اوکراین کیت حضور دارد صحبت کردند. 

براساس این گزارش، اما تلاشها برای انتصاب یک تیم مدیریت نزدیک به خودشان در راس شرکت نفت و گاز با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید توسط «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا دنبال شد.  مشخص نیست که تلاشهای پری برای جایگزین کردن تیم مدیریتی جدید با جولیانی هماهنگ شده بود یا نه و کسی هم ادعا نکرده است که این فعالیتها مجرمانه بوده است. همچنین مشخص نیست که جولیانی چه نقشی در کمک به موکلان خود برای کسب قراردادهای نفت و گاز با شرکت دولتی اوکراین داشته است. 

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه اضافه کرد، اما روابط نشان می‌دهد که آنها چگونه با ارتباط با ترامپ و دولتش به دنبال قراردادهای تجاری با اوکراین بودند که فراتر از پیشبرد منافع سیاسی شخصی رئیس جمهور است. 

دونالد ترامپ روز جمعه در گفت‌وگو با تعدادی از نمایندگان جمهوریخواه گفته بود که این ریک پری بوده که به او توصیه کرده با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره کارخانه گاز مایع تلفنی گفت‌وگو کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید که با ۴ فرد آگاه به مسائل شرکت نفت و گاز اوکراین مصاحبه کرده و اظهارات آنها نشان می‌دهد که ریک پری نقش کلیدی در این تلاشها بازی کرده است.

با این حال یک سخنگوی وزارت انرژی آمریکا این خبرگزاری گفته است که مذاکره با مقامات اوکراینی درباره نفت و گاز بخشی از تلاشهای وزیر برای اصلاح بخش انرژی اوکراین و ایجاد فضایی برای فعالیت تجاری شرکتهای غربی بوده است.

این در حالیست که وزیر انرژی آمریکا روز شنبه با رد هر گونه دخالت در ماجرای اوکراین گیت به شبکه سی‌بی‌ان گفته: «من هرگز درباره این موضوع با رئیس‌جمهور صحبتی نکردم و از او چیزی هم در این رابطه نشنیدم، من یک گفت‌وگو و تماس تلفنی در این باره با رودی جولیانی (وکیل ترامپ) داشتم و با سفیر سابق (آمریکا در اوکراین) هم صحبت داشتم و همچنین با سفیر کنونی هم صحبت کرده‌ام. با همه آن اسم‌هایی که در رسانه‌ها نام برده شده است صحبت کردم اما خداوند شاهد است که حتی یک بار هم در این گفت‌‍وگوها نام بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق و نه پسرش برده نشد».

وزیر انرژی دولت آمریکا همچنین گفته، من فقط به نمایندگی از دولت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور اوکراین شرکت کرده بودم، او در صحبت با مقام‌های مختلف تنها «درباره موضوع فساد در این کشور (اوکراین)» صحبت کردم و به هیچ عنوان حرفی از بایدن در کار نبوده است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.