سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در طول چهل سال گذشته عدم توجه به توسعه روستایی باعث افزایش پدیده حاشیه نشینی در شهرها شد.

 غفلت از توسعه روستایی عامل افزایش حاشیه نشینی شهری

سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: روستاها قشر مولد جامعه هستند و همیشه نسبت توازن روستا به شهر باید حفظ شود .

وی  با بیان اینکه در حوزه روستا دو واژه وجود دارد یکی موضوع عمران روستایی و دیگری توسعه روستایی است،  تصریح کرد: در حوزه عمران روستایی در طول چهل ساله گذشته اقدامات خوبی ابتدا با جهاد سازندگی و سپس با شرکت هایی که تاسیس شد از حیث آب ، برق، تلفن و گاز و خدمات روبنایی نظیر مدرسه ، بهداشت و درمان و مسجد  صورت گرفت  . اما انچه مورد غفلت قرار گرفت توسعه روستایی بود که در قالب توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است .

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی  افزود: از طرفی سبک زندگی در کشور تغییر داده شد و توزیع عادلانه ثروت صورت نگرفت که این موضوع باعث شد یک سری شهرها بی جهت دچار زرق و برق شدند و رسیدگی به آنها بیشتر شد، به طوری که در حال حاضر سرانه خدمات و امکاناتی که به هر فرد در حاشیه شهر مشهد ارائه می شود ماهیانه ۳۰میلیون ریال است، در حالی که هزینه همین خدمات در شهرهای کوچکتر استان در حدود ۵۰۰هزار ریال و در روستاها در حدود ۱۰۰هزار ریال است .

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: در طول چهل سال گذشته روستا به عنوان یک مولد در نظر گرفته نشد و اینکه مردم روستا از حیث اجتماعی دارای موقعیت مناسبی باشند برنامه ریزی صورت نگرفت. مثلا در کشورهای اروپایی ، یک فرد روستایی که در زمینه های مختلف اقدام قابل توجهی را انجام داده است اقدام ارزشی برای آنها صورت می گیرد و حتی به صورت حضوری در شهرها و روستاهای دیگر معرفی می شود. از طرفی در حوزه کشاورزی یک بی توجهی رخ داد و یک نوع ترغیب بی مورد برای سوق دادن جوانان به سمت رشته های پر زرق وبرق و تحصیلات اکادمیک صورت گرفت و ترغیب به ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به صورت یک باره رخ داد که باعث شد این افراد تحصیل کرده قابلیت بازگشت به سبک زندگی روستایی را نداشته باشند و باعث کوچ دادن آنها به سمت شهرهای بزرگ و حتی حاشیه نشینی شد .

باستانی با بیان اینکه مواردی نظیر تغییر اقلیم و عدم رسیدگی به الگوهای کشت و تطابق وضعیت اقلیمی ایران بامحصولات کشاورزی که وظیفه بزرگ وزارت جهادکشاورزی است نیز به فراموشی سپرده شد، افزود: از این رو به دلیل عدم ارزش گذاری برای روستاها،  روستاها خالی از سکنه شد و حتی روستاها از مولد بودن تبدیل به مصرفی شدند که برای تامین نیازهای حداقلی خود نیز به شهرها مراجعه می کنند که این تغییر الگوی مولد به مصرفی باعث ایجاد پاشنه آشیلی در کشور شد و تغییرات مهاجرتی  و معضل حاشیه نشینی را به صورت افزایشی عملیاتی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.