حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خود با خبرنگاران به تشریح آخرین آمار و وضعیت مراسم اربعین پرداخت.

بیش از ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر ثبت نام اربعین صورت گرفته/ هر چهار مرز برای تردد زوار باز است

قدس آنلاین: حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، از ثبت نام تعداد ۲ میلیون ۳۲۵ هزار ۹۰۸ نفر در سامانه سماح برای حضور در مراسم اربعین خبر داد. 

ذوالفقاری در ادامه افزود: تاکنون تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار فقره گذرنامه صادر شده است که این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۹۷ درصد افزایش داشته و ۴٠٠ هزار مورد برگ تردد موقت نیز برای کسانی که فرصت گرفتن گذرنامه نداشتند، صادر شده است.

وی افزود: ۳۱٠٠ دستگاه کامیون حامل بار مواکب از کشور خارج شده و حدود ۶ هزار کامیون دیگر که حامل مواد غذایی است در روزهای آینده از کشور خارج خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: در حال حاضر هر ۴ مرز مهران، چزابه، خسروی و شلمچه باز است. از اول تا هفتم ماه صفر، ۴۷۹ هزار نفر به عراق وارد شده اندکه نسبت به سال گذشته ۳۳۹ درصد افزایش خروج از کشور داشتیم. این آمار برای سال ۹۷ به تعداد ۱٠٠ هزار و ۹۸۶ نفر بوده است. همچنین بیشترین عبور و مرور و خروج از کشور از مرز مهران صورت گرفته است.

ذوالفقاری اظهار داشت: زوار پاکستانی از مرزهای کشور ما برای حضور در مراسم اربعین عبور کرده اند که برای خدمات دهی به آنان نیز ستادهای استقبال درنظر گرفته شده است.

وی همچنین تأکید کرد: به دلیل لغو روادید برای مراسم اربعین امسال، برآوردها این است که امسال تعداد زائران اربعین حسینی افزایش یابد. در سال گذشته کل زائران ایرانی به مرز دو میلیون و نهصد هزار نفر رسید که امسال این رقم بالاتر خـواهد رفت.

تعرفه برای تمامی خودروها پنج هزار تومان است

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره تمهیدات تدارک دیده شده برای حمل و نقل زائران گفت: مجموع اتوبوس های حمل و نقل کشور به میزان ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس است که کار حمل و نقل در داخل کشور را انجام خواهند داد و پیش بینی شده نزدیک به ۹ هزار دستگاه به مراسم اربعین اختصاص داده شود. همچنین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌های شهرداری برای اربعین در نظر گرفته شده که ۱۲۵۰ از آنها برای کمک به حمل ونقل زوار در مرزهای عراق و مابقی برای حمل و نقل زوار در مرزهای داخل ایران خواهد بود.

ذوالفقاری بیان کرد: مجموعاً ۱۱۷۵٠ دستگاه حمل و نقل در خاک ایران و عراق کار حمل و نقل را انجام خواهند داد. هموطنان برای کمک به عبور و مرور راحت تر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی افزود:  امسال کاپیتاژ اتوبوس‌ها به عراق را کمتر کردیم تا اتوبوس‌های کشور از مدار خدمات رسانی داخلی خارج نشوند. تعداد ۴٠٠ دستگاه اتوبوس برای کاپیتاژ درنظر گرفته ایم و البته در این ایام کاپیتاژ خودروهای شخصی انجام نمی گیردـ در جلسه‌های که با مسئولان عراقی داشتیم تصمیم بر این شد از دیروز تا پایان مهر ماه کاپیتاژ خودرو شخصی به عراق صورت نگیرد که این تصمیم در نهایت به نفع خود مردم است‌. چرا ‌که قیمت بالای بنزین و نبود زیرساخت‌های جاده‌ای عراق این اجازه را نمی‌دهد که زوار ایرانی با خودرو شخصی وارد عراق شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعرفه نگهداری خودرو در پارکینگ های شهرهای مرزی، اظهار داشت: تعرفه برای تمامی خودروها به مبلغ پنج هزار تومان است و البته باید متذکر شوم که پارکینگ های شخصی در نزدیک مرزها تحت کنترل ستاد اربعین نیست. همچنین باید بگویم که بیمه برای زائران درنظر گرفته شده است.

مشکلی برای زیارت سامرا و کاظمین وجود ندارد

ذوالفقاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره امنیت عراق، گفت: درباره امنیت سه مرجع وجود دارد که یکی از آنها دولت عراق، دیگری ستاد اربعین در عراق با مسئولیت سفیر ایران در عراق و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح است. طی روزهای گذشته با توجه به افزایش تعداد زوار و به‌دلیل حضور نیروهای امنیتی در برخی شهرهای عراق، معطلی‌هایی برای زائران وجود داشت که پیگیری شد و با برگزاری جلسه امنیتی در نجف مشکل حل شد و زوار وارد نجف شدند. هر زمانی که این سه مرجع ملاحظه امنیتی داشته باشند به ما اعلام خواهند کرد. به جز مرز خسروی که  از ۸ صبح تا پنج بعدازظهر به روی زوار باز است، سه مرز دیگر خدمات ۲۴ ساعته دارند.

وی تصریح کرد: تا این لحظه هیچ مشکلی به طور مستقیم از سوی تروریست ها برای زائران ایرانی رخ نداده است. 

وی درباره تمهیدات پزشکی  بهداشتی تصریح کرد:  وزارت بهداشت کشورمان  توافقی با وزارت بهداشت عراق داشته و در این راستا مسئولیت وزارت بهداشت در داخل خاک عراق نظارت بر امور بهداشتی است. همچنین تدابیری در رابطه با تغذیه و آموزش های بهداشتی  به زوار در حال انجام است. چنانچه در مرزها برخی افراد علائمی از بیماری داشته باشند ماموران وزارت بهداشت با بررسی وضعیت آنها از ورود ویروس و بیماری های احتمالی به کشور جلوگیری می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سوال که تأمین ارز چگونه است، ادامه داد: برای تأمین ارز مورد نیاز زائرن نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و قرار است نرخ ارز به همان قیمت بازار باشد.

ذوالفقاری همچنین درخصوص مسدود شدن موقتی مرز خسروی بیان کرد: کنترل امنیتی بغداد موجب شد که تردد از مرز خسروی کمی سخت شود و البته قرار بود امروز از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر عبور ومرور جریان داشته باشد و این مسیر فعال شود. 

وی درباره پوشش خبری مراسم اربعین حسینی اظهار داشت: قرار است امسال سه هزار نفر از خبرنگاران مراسم اربعین را پوشش بدهند. همچنین با توافقی که با دولت عراق صورت گرفته، قرار است از مسیر نجف تا کربلا اینترنت برقرار باشد.

رئیس ستاد مرکزی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات این ستاد برای برگشت زائران، تصریح کرد: موکب داران عراقی از فردای روز اربعین موکب های خود را جمع آوری می کنند و البته قرار شده تعدادی از موکب داران ایرانی تا دو سه روز بعد از اربعین نیز خدمات دهی و پذیرایی از زائران را برعهده داشته باشند. البته با توجه به اینکه موکب داران عراقی موکب ها را جمع آوری می کنند بنابراین موکب های ایرانی تأمین کننده تمامی نیازهای زائران نیست و بهتر است زائران زمان برگشت خود را مدیریت کنند تا مشکل خاصی پیش نیاید. 

ذوالفقاری گفت: در زمان بازگشت زائران، مشکلی برای حمل زائران به داخل کشور تا سقف  ۲۰۰ هزار نفر نداریم اما هرچه به این جمعیت افزوده شود، مشکل بیشتر شده و زائران معطل می شوند برای همین ما از زائران خواهش می کنیم که سفر خود را مدیریت کنند تا از تجمع بیش از ۲۰۰ هزار نفر در مرزها جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.