مدیر اجرایی اپلیکیشن «فانوس» در مراسم رونمایی از این نرم‌افزار گفت: با تولید این برنامه به عنوان دستیار هوشمند پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)، تلاش می‌کنیم تا تجربه خادمی برای هر زائر در مسیر پیاده‌روی اربعین فراهم شود.

اپلیکیشن «فانوس»؛ راهنما و همراه زائران حسینی(ع) در پیاده روی اربعین
به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از اپلیکیشن دستیار هوشمند پیاده‌روی اربعین حسینی با عنوان «فانوس» با هدف ایجاد ظرفیت برای تبدیل شدن هر زائر به یک خادم، عصر روز گذشته ۱۴ مهرماه، با حضور میثم احمدی، مدیر اجرایی این پروژه و جمعی از فعالان حوزه اربعین در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
میثم احمدی، مدیر اجرایی این پروژه در این نشست اظهار کرد: امروز با به‌ وجود آمدن نوپدیده‌ای الهی و نعمت‌گونه در این فصل از حیات انقلاب به نام جریانات عظیم اربعینی که به تعبیر مقام معظم رهبری، آیت عظمای الهی است، گویی خداوند چراغ راه و امیدی به‌سوی آینده و نصرت‌ها و توفیقات در فضایی بشارت‌گونه برایمان قرارداده‌است. نشانه‌ای که در آن به‌وضوح مشخص است در نظامات و برنامه‌های الهی انسان می‌تواند فارغ از زر و زور دستگاه‌های حاکمیتی حتی در فقر امکانات، در نهایت شرایط تکریم قرار گیرد و اقدامات اثرگذار و مثبتی را انجام دهد.
وی با بیان اینکه طبق تجربه سالیان گذشته، اصلی‌ترین پایه‌ اداره اربعین مردم هستند، افزود: اتفاقاً تغییر نقش دستگاه‌ها از فضای ستادی به صف و از شرایط پشتیبان یا هدایت‌گر به مجری جزء، آسیب‌هایی را بر این جریان عظیم وارد ساخته است و اتفاقاً باری نیز از روی دوش جامعه اربعینی کشور برنداشته است؛ لذا با توجه به جریان حرکتی اربعین، متأسفانه به‌دلیل نبود تعریف مناسب، تاکنون تعریف مناسب و جامعی برای رفتارها و فرهنگ اربعینی تبیین نشده است. تغییر این روند و ایجاد یک جریان عمومی برای تبدیل هر زائر به یک خادم و پوشش حداکثری مسائل اربعین از سوی مردم از نظر ما راه‌حل‌هایی داشت که یکی از مهمترین آن‌ها ایجاد زیرساخت و ظرفیت برای ایجاد مشارکت حداکثری بود که از این رو ایده‌ شکل‌گیری دستیار هوشمند اربعین «فانوس» شکل گرفت.
مدیر اجرایی پروژه دستیار هوشمند پیاده‌روی اربعین حسینی «فانوس» ادامه داد: اربعین پدیده‌ای است که مانند آن در تاریخ دیده نشده است. در این شرایط، دشمنان اسلام با دست و پازدن بسیار تلاش می‌کنند این صحنه عظیم و تأثیرگذار را پاک کنند یا با فعالیت‌هایی مردم را از حضور در این مراسم دلسرد کنند که نمونه آن را چند روز پیش و همزمان با آغاز این مراسم عظیم شاهد بودیم. لذا حفظ و انتشار پیام اربعینی باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برهمین اساس، تیمی از افراد نخبه، دغدغه‌مند و فعال در این حوزه تشکیل شد تا با حضور جدی‌تری وارد خدمت و اطلاع‌رسانی در این عرصه شوند.
احمدی با بیان اینکه بعد از فعالیت‌های جهادی در اربعین و سیل اخیر تلاش کردیم این اقدامات را جدی‌تر کنیم، گفت: بر همین اساس، ساخت و تولید اپلیکیشن فانوس را آغاز کردیم تا چراغ راهی باشد برای همه زائران اربعین حسینی و فهم این حرکت عظیم را برای همگان روشن‌تر کند.
http://iqna.ir/files/fa/news/1398/7/14/1483008_979.jpg
هوش مصنوعی در خدمت اربعین
وی در ادامه با بیان اینکه در این اپلیکیشن از هوش مصنوعی استفاده کردیم و ابزار و نیازهای زائران اربعین حسینی را در فضای هوشمندانه پیاده‌سازی کردیم، گفت: اپلیکیشن فانوس برآن است تا در سطوح مختلف به اصلاح برخی مشکلات و مرتفع ساختن ضعف‌ها با مشارکت هرچه بیشتر مردم بپردازد. فانوس ابزاری دانش‌بنیان، هوشمند، ارزش‌آفرین، مشارکت‌افزا، هدایتگر و مردمی است که مبتنی بر مطالعات است و با بهره‌بردن از نخبگان طراحی و تولید شده است. این برنامه هوشمند در فرآیندها و مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است و به هدایتگری افراد، کاروان‌ها و مجموعه‌ها می‌پردازد و با افزوده شدن بر تعداد کاربران قابلیت و هوشمندی آن افزایش پیدا می‌کند.

مدیر اجرایی پروژه دستیار هوشمند پیاده‌روی اربعین حسینی «فانوس» با تأکید بر اینکه اپلیکیشن فانوس برآن است تا نور اربعین را به مردم نشان دهد و سطوح مختلف به اصلاح برخی مشکلات و مرتفع ساختن ضعف‌ها با مشارکت هرچه بیشتر مردم بپردازد، تصریح کرد: اصولاً فانوس ابزاری دانش‌بنیان، هوشمند، ارزش‌آفرین، مشارکت‌افزا، هدایتگر و مردمی است. این برنامه با تبدیل شدن هر زائر اربعینی به یک خادم اربعینی و با ارتقاء هرتوانی در هر سطح به یک خدمت، ارزش‌آفرینی و مشارکت‌افزایی می‌کند. این امکان در واقع بسیار ساده، کاربردی و امن طراحی شده است تا در هر مکان و هر زمانی به خدمات‌دهی و رفع مشکلات مختلف بپردازد.

احمدی بیان کرد: هرچند ایده این برنامه را مدیون فضای اربعین هستیم، اما در هر مکان و زمانی خصوصاً در هر رویداد مردمی یا بحران و پیشامد، قابلیت خدمت‌ و خدمات‌رسانی دارد. زائران به کمک فانوس می‌توانند حتی اگر توان هل دادن یک ویلچر برای ۱۰۰ متر را دارند، به راحتی این خدمت را انجام دهند و یک زائر مبدل به یک خادم حسینی‌(ع) شود. به همین ترتیب، زائران می‌توانند متناسب با هر توان و تخصص دیگری که مورد نیاز باشد، تبدیل به خادمی در حریم امام‌(ع) بشوند.
کاربرد بدون دسترسی به نت
وی با اشاره به اینکه این برنامه این قابلیت را دارد که حتی در صورت عدم دسترسی به اینترنت، زائر را تبدیل به یک راهنما کند، گفت: با بهره‌بردن از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در این برنامه، مکان پیدا کردن محل افراد وجود دارد و از همین طریق می‌توانید گمشدگان خود را به راحتی پیدا کنید یا خانواده‌ای را از نگرانی نجات دهید. با کمک سایر استفاده‌کنندگان فانوس، از تمامی ظرفیت‌های موجود اعم از محل‌های اسکان، غذا، حمام، سرویس‌های بهداشتی، وسایل نقلیه و ... آگاه خواهید شد.
http://iqna.ir/files/fa/news/1398/7/14/1483014_671.jpg

مدیر اجرایی پروژه دستیار هوشمند پیاده‌روی اربعین حسینی «فانوس» اضافه کرد: دریافت بهترین پیشنهادها جهت انتخاب مناسب‌ترین مسیرها از دیگر قابلیت‌های فانوس است. رسالت فانوس در اربعین حسینی‌(ع) در یک کلام ایجاد ظرفیت برای تبدیل هر زائر به یک خادم و رفع حداکثری مشکلات و نقایص در حریم امام‌(ع) از سوی عاشقان و دل‌بستگان خاندان عصمت و طهارت‌(ع) است.

احمدی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار نقطه از خاک عراق در این برنامه نقطه‌گذاری و ورودی اطلاعات آن داده شده است و روزانه این حجم از اطلاعات به روز می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم تا نسخه انگلیسی و عربی این محصول هم در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. اربعین راه‌کار نجات امت‌های اسلامی است و سعی می‌کنیم این الگوی زیبا را در کشور وارد کنیم و این فعالیت‌ها را با هدف محرومیت‌زدایی، تبلیغ و ترویج کنیم. این پلت‌فرم با رفتارهای این گروه‌ها بسیار نزدیک است و تلاش می‌کنیم رفتارهای جهادی را که در کشور شکل می‌گیرد، با این پلت‌فرم سامان دهیم.

وی گفت: از ابتدای سال در خدمت ستاد اربعین بودیم و به عنوان معین مردمی در این ستاد فعالیت می‌کردیم. فعالیت‌های ما در این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شد؛ ابتدا بخشی که سخنان مردم را به گوش سازمان‌ها می‌رساندیم و بخش دیگر این بود که توانمندی‌های سازمان‌ها را در قالب‌های مختلف نرم‌افزاری استفاده می‌کردیم. در این مسیر با اپلیکیشن‌های بسیاری صحبت شد و سعی شد به‌جای یک برنامه، یک پلت‌فرم ایجاد کنیم که همه اپلیکیشن‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. از طرفی هم برای کسانی که ایده یا طرحی را در مورد پیاده‌روی اربعین دارند، مسابقه‌ای را با عنوان روشنا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که می‌توانند در نقطه‌ای که هستند، این ایده را ثبت کنند و بعدها از آن استفاده کنند که این موضوع در نهایت در قالب یک رویداد اربعینی ساماندهی خواهد شد.

مدیر اجرایی پروژه دستیار هوشمند پیاده‌روی اربعین حسینی «فانوس» در بخش دیگری از این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در مورد هزینه‌ها و تیم تولید این پروژه گفت: این اتفاق به صورت کاملاً جهادی به پیش رفت و به همه کسانی که با ما همکاری می‌کردند و در این سفر حضور داشتند، مأموریت دادیم تا در حد توانشان و با هزینه خودشان داده و اطلاعات جمع‌آوری کنند. در بخش‌هایی هم که نیاز به هزینه داشته، به صورت خیریه و کمک‌های مردمی انجام شده است. در این جریان، هیچ نهاد دولتی به ما کمک نکرد و اتفاقی در این زمینه هنوز رخ نداده است.
قابلیت‌های ارتقای نرم‌افزار
وی در خصوص آینده این برنامه گفت: تلاش می‌کنیم استفاده حداکثری را از این برنامه داشته باشیم که نه تنها در مواقع اربعین، بلکه در هر موقعیتی مانند بحران و در صورت وقوع حادثه بتوانیم گروه‌های مردمی را به صورت‌ سازماندهی شده به منطقه اعزام کنیم. باتوجه به قابلیت‌های این برنامه می‌توانیم نیازها و توانمندی‌ها را مشخص کنیم و بعد به صورت اصولی اقدام به فعالیت در مواقع بحران و مناطق بحران‌زده کنیم. این اتفاق می‌تواند برای حل یک مسئله اجتماعی و فرهنگی هم مورد استفاده قرار گیرد و سعی می‌کنیم این الگو را در اپلیکیشن فانوس هم به کار ببریم.

احمدی با بیان اینکه این اپلیکیشن به سه زبان ارائه شده است، افزود: درحال حاضر تلاش می‌کنیم زبان عربی را در این برنامه به صورت روان‌تری منتشر کنیم و زبان محلی و فرهنگ حاکم بر تکنولوژی مردم عراق را هم بفهمیم و در این برنامه قرار دهیم.
http://iqna.ir/files/fa/news/1398/7/14/1483015_767.jpg
مدیر اجرایی پروژه دستیار هوشمند پیاده‌روی اربعین حسینی «فانوس» در مورد بحث امنیتی این برنامه و حفظ داده‌های افراد هم گفت: این یک مسئله مهم است و دغدغه امنیت برای ما جزء اولویت‌ها بود و امروز هم سعی کرده‌ایم که از داده‌ها به شدت و با قدرت فراوان محافظت شود. حیات اپلیکیشن به امنیت افراد در این برنامه بستگی دارد و سعی کرده‌ایم که داده‌های امنیتی مختلف را در این برنامه داشته باشیم و کدگذاری‌هایی را هم در این برنامه داشته‌ایم که مسئله‌ای در این خصوص ایجاد نشود.
لینک دانلود اپلیکیشن فانوس را از اینجا مشاهده و دریافت کنید.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.