سخنگوی دولت با بیان اینکه پذیرش حسین فریدون در دانشگاه گیلان قانونی و انتقال او به دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز بر اساس سابقه اسارت و جانبازی وی بوده، گفت : برادر رییس جمهور بودن هیچ مزیتی برای وی در این پرونده نیست. وی همچنین با اشاره به ناآرامی های عراق و ابراز نگرانی از وقایع این کشور اظهار داشت:راه حل مساله عراق اتحاد حول محور مرجعیت است و ایران هم آمادگی خود را برای کمک اعلام می‌کند

برادر رییس جمهور بودن برای حسین فریدون مزیتی نداشته/ همسری ندارم که نامش در پرونده فسادی بیاید/ از اتفاق های عراق نگرانیم

قدس آنلاین: علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور در نشست خبری هفتگی خود با تاکید بر یکی از سیاست‌های دولت توسعه روابط با همسایگان است، گفت: سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور به ارمنستان در همین راستا صورت پذیرفت و این سفر نقش مهمی در همگرایی منطقه‌ای خواهد داشت. با اوراسیا از دیماه ٩٤ توافق کردیم و با ٥ کشور با بازار ٢٠٠ میلیون نفر به توافق تجارت آزاد دست خواهیم یافت و امیدواریم این توافق به طور کامل منعقد شود و این قرارداد توسط دولت به مجلس ارسال و از ٥ آبان عملیاتی خواهد شد. براین اساس ٥٠٢ کالا شامل کالاهای ترجیهی خواهد شد.

وی افزود: گسترش روابط با همسایگان تنها منحصر به بخش اوراسیا نیست و پیشتر نشست سه‌جانبه با روسیه و ترکیه برگزار شد. در ماه ‌ای گذشته دولت سعی کرد تا روابط خود را با سایر همسایگان افزایش دهد و ائتلاف صلح هرمز هم در همین راستا بود. امروز ملت واقف است که افزایش سطح روابط بهترین راه جلوگیری از حضور کشورهای دعوت نشده در منطقه است.

از اتفاقات کشور عراق نگرانیم

ربیعی خاطرنشان کرد: از ناآرامی در کشورهای منطقه ناراحت می‌شویم و به همین دلیل از اتفاقات کشور عراق نگران هستیم. حوادث تلخی را شاهد بودیم که برخی جان خود را از دست دادند. از همه ملت عراق می‌خواهیم خویشتنداری به خرج دهند. آنها ضمن پیگیری مطالبات باید از سوءاستفاده جلوگیری کنند. اطمینان داریم دولت و ملت عراق از بلوغ برخوردار هستند و راه حل مساله عراق اتحاد حول محور مرجعیت است و ایران هم آمادگی خود را برای کمک اعلام می‌کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: افزایش توان داخلی و جدا کردن بودجه از نفت و گسترش اشتغال و توسعه روستایی برنامه دولت در سال‌های اخیر بود. دموکراسی و انتخابات و کمک به مردم برای عبور از تحریم از برنامه‌های کنونی دولت است.

افزایش سهم اشتغال روستاییان به ٢٥ درصد 

وی با اشاره به اینکه امروز روز روستا و عشایر است، گفت: دولت تدبیر بیش از همیشه سیاست‌های معطوف به روستا را پیگیری کرده است. ما معتقدیم به رغم شعارها برنامه‌ای برای روستا وجود نداشت و در این دولت اولین سیاست تثبیت زندگی در روستا اجرایی شد و سیاست بعدی وارونه کردن روند مهاجرت بود. دسترسی به زیرساخت‌ها مثل ارتباطات جاده‌ای و ارتباطات مخابراتی خدمات بی‌نظیر دولت است. حمایت از آموزش نیز برنامه موفق دیگری بود که دولت دنبال کرده است. ایجاد اشتغال خرد از خدمات دولت با سیاست معطوف به دولت است.

وی افزود: هرچند هنوز معتقدیم خدمت به روستا برنامه درازمدت می‌خواهد و باید تلاش‌های بسیاری در این حوزه صورت بگیرد. امروز در کنار اشتغال خوب سهم اشتغال روستاییان به ٢٥ درصد افزایش پیدا کرده است و ١٤٠ هزار شغل مربوط به شغل روستاییان و عشایر بوده و از رهبر انقلاب بابت اجازه برداشت از صندوق توسعه تشکر می‌کنم.

ربیعی یادآور شد: من روستایی رفتم و دیدم چند خانواده دارد و دیدم ارزش برق‌رسانی ندارد و اگر جایی برق نیست دلیلش همین است. تمام روستاهای بالای ١٠ خانوار دارای شبکه سراسری شدند. صد در صد خانه‌های بهداشت تحت پوشش قرار گرفتند و ٩٥ درصد روستاییان از بیمه سلامت استفاده می‌کنند و پوشش اجتماعی دارند و از آنها خواهش می‌کنم به این بیمه بپیوندند. امروز و همزمان با روز روستا ٢٤٨٠ پروژه روستایی رونمایی خواهد شد.

دو وزیر پای کار اعزام زائران اربعین

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ناآرامی در شهرهای عراق در آستانه اربعین و اینکه آیا مشکلی برای اعزام زوار ایرانی وجود ندارد، گفت: برخی اشکالات در بلیط‌های اربعین بود و وزیر راه پای کار ایستاده و روی قیمت‌ها نظارت شد و وزارت کشور و امور خارجه پای کار هستند. دیدگاه دولت را در خصوص این ناآرامی‌ها در ابتدای صحبتم اعلام کردم.

تحریم برای اشتغال برکت داشت

وی در رابطه با میزان جدیت جدا شدن بودجه از نفت گفت: در ارتباط با بودجه پیش‌تر گفتم ما بخش جاری را از نفت جدا خواهیم کرد و می‌خواهیم از مالیات و سایر درآمدها جبران کنیم و نفت در موارد عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحریم برای سیاستگذاران برکت دارد. تصمیمی باید اتخاذ کنیم که وجوه اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهد. هنوز تصمیمی به لحاظ متغیرها اتخاذ نشده است. هر تصمیمی با حمایت از دهک‌ها اتخاذ می‌شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات آمار اشتغال گفت: آمار من متکی بر مرکز آمار ایران است و من شاخص‌های خودم را هم دارم مثل دفترچه تامین اجتماعی که در بخش‌هایی مانند پوشاک و گردشگری رویش داشتیم و شواهد تامین اجتماعی آمار را تایید می‌کند. در سال گذشته ٨٤٤ هزار نفر اعلام شده و خالص مناطق روستایی رشد قابل توجهی داشته و نرخ مشارکت هم افزایش پیدا کرده است. علت اینکه چرا آمار ملموس نیست این است که بیکاری نهفته و مزمن  بالایی داریم که ٣ میلیون و ٤٠٠ هزار نفر افرادی هستند که سال‌های زیادی بیکاری تحمل کردند. دهه ٦٠ با چند سال تاخیر وارد بازار کار شدند. نیاز ما سالانه ١میلیون شغل است و بنابراین آمار با توجه به شواهد درست است اما با توجه به بیماری بیکاری منتقل شده کار مشکل شده است. براساس آمار آقای نوبخت برای اولین بار از این آمار هم کاسته شده اما تحریم فرصت‌های خوبی را در این رابطه مهیا کرده است. آثار تورم بالا است و باید فکری کنیم اما برای فروشنده‌ها آثار مثبتی داشته است.

انتقال فریدون به دانشگاه شهید بهشتی قانونی بوده

ربیعی در خصوص شبهه مدرک حسین فریدون گفت: من در مورد مدرک تحصیلی ایشان مطالعه کردم و ادعاها را تعقیب کردم و دو نفر بر روند طی شده صحه گذاشتند. با آقای غلامی صحبت کردم و آقای فریدون قبل از شروع دولت آقای روحانی در گیلان و در دوره دکتری پذیرفته شدند و به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شدند و ریاست وقت دانشگاه فرد سختگیری بوده و آقای فریدون پیش از انقلاب در ١٦ سالگی بازداشت و بعد پیروزی انقلاب پس حضور در کردستان بیش از یکسال اسیر شده و انتقال ایشان قانونی بوده و البته لازم است پیرامون این موضوع توضیحاتی داده شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بارها اعلام کردند هیچ خط قرمزی ندارند و بدون هیچ دخالتی از سوی دولت کارها پیش رفته و برادر رئیس‌جمهور هیچ مزیتی نداشته و البته اجازه دهید در خصوص عکس آن هم اظهارنظر نکنم. روی سخن من با مخالفان دولت است و رسانه‌هایی که تعمیم می‌دهند، اجازه دهیم دادگاه تصمیم بگیرد.

فرافکنی نمی‌کنیم

وی در رابطه با اینکه گفته می‌شود ارزش پول ملی ٤٠ درصد افزایش پیدا کرده است و اتهام دروغگویی به دولت گفت: ما در خصوص ارزش پول ملی صحبت کردیم که حرف درستی است و حرفی از تورم زده نشده است. ما البته در آینده نزدیک نشست‌های تخصصی بین خبرنگاران و وزرا برگزار خواهیم کرد. تلاش ما بهبود زندگی مردم است و قصد فرافکنی نداریم اما نباید غیرمنصفانه ثبات تورم را علیرغم تحریم‌ها نادیده بگیریم. ما به سرعت در شرایط سخت خودمان را پیدا کردیم و ارز را وارد کانال کردیم؛ برخی همه چیز را معطوف به ناکارآمدی می‌کن

همسری ندارم که نامش در پرونده فسادی بیاید

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اتهام به همسر وی در روند دادگاه متهمان شرکت قطعه سازی عظام و طرح موضوعی در خصوص ارتباط مالی دو میلیاردی همسر سخنگو با یکی از متهمان این پرونده گفت: از شنیدن این موضوع شوکه شدم چون من همسری ندارم که نامش در پرونده ای بیاید و قطعا تشابه اسمی است. من از قاضی صلواتی رئیس دادگاه می‌خواهم در خصوص این موضوع اطلاع‌رسانی کنند. 

۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون را ۱۴ هزار  میلیارد گفته‌اند

سخنگوی دولت در خصوص تصویب بودجه شیر مدارس و عدم اختصاص آن گفت: ٣٠٠ میلیارد درخواست وزارت آموزش و پرورش بود و ٢٠٠ میلیارد تخصیص پیدا کرد و قطعا امسال با اولویت سراغ مدارس خواهیم رفت.

ربیعی در رابطه با خبر قرارداد هزار و چهارصد میلیاردی نهاد برای تبیین نظرات رئیس‌جمهور گفت: بودجه‌ای که مطرح شده اصلا امکان‌پذیر نیست و مبلغ ١ میلیارد و ٤٠٠ میلیون بوده که ٧٠٠ میلیون اختصاص داده شده است و برخی گویا اعداد را نمی‌شناسند.

دستگیری خبرنگار روس مربوط به تخلف ویزا است نه جاسوسی

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری خبرنگار روس گفت: زمانی که این خبر را شنیدم با مدیران مربوطه صحبت کردم و پرونده ایشان مربوط به تخلف در حوزه ویزا است و مربوط به جاسوسی نیست و به زودی رسیدگی خواهد شد.

١٥٠ هزار کودک مشمول قانون تابعیت از مادر می‌شوند

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با قانون تابعیت از مادر و آمار زنان خواستار دریافت تابعیت گفت: این لایحه سال‌های پیش مدنظر بوده و متاسفانه تا الان حل نشده بود و آغاز کار از ١٣٩٤ و مصوبه شورای عالی رفاه بود. در کش و قوس پیگیری شد و به مجلس رفت و یک بار شورای نگهبان ایراد گرفته شد که متاسفانه مسائل اجتماعی با نگاه امنیتی دچار محدودیت می‌شود. در زمانی که من آمار داشتم ١٥٠ هزار کودک مشمول این قانون می‌شدند. این آمار شامل زنان داخل ایران نیست و زنان خارج از ایران را هم دربرمی‌گیرد.

استفاده از سرنگ آلوده در روستای چنار محمودی صحت ندارد

سخنگوی دولت در خصوص موضوع روستای چنار محمودی و اظهارات ضد و نقیض در این رابطه گفت: در ارتباط با این موضوع با دو مدیرکل اطلاعات و با مسئولان صحبت کردم و اطلاعات دقیقی دارم. هرگونه استفاده از سرنگ آلوده توسط بهیار را تکذیب می‌کنم. فردی به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک می‌بیند ایمنی فرد کاهش یافته و آزمایش می‌دهد و به‌ورز برای دریافت علت می‌رود و فکر می‌کنم ماجرا از جایی به انحراف رفت که به‌ورز بازداشت می‌شود و قطعا بیماری که پایه ٨ ساله دارد در یک ماه به وجود نمی‌آید. میزان بیماری ناچیز است و در همه جای دنیا پیش می‌آید. لازم است از به‌ورز تشکر کنیم که مسئولانه رفتار کرده است. متاسفانه رسانه‌های فارسی زبان خارج سریع هر پدیده‌ای را به ناکارآمدی نظام وصل می‌کنند.  الان ١٦ اکیپ در منطقه مستقر است. وزارت بهداشت در حال پیگیری است و مساله مهمی نیست و در همه جا ممکن است رخ دهد. البته امکان دارد معتادهای منطقه از سرنگ آلوده استفاده کنند.

تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان برای شیر مدارس

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم تخصیص بودجه شیر مدارس، گفت: از سوی وزارت آموزش و پرورش ۳۰۰ میلیارد تومان بدین منظور درخواست شده است اما از آنجایی که همه دستگاه‌ها برای دریافت بودجه دچار مشکل شده‌اند، ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. دیروز در حاشیه جلسه دولت بحثی میان من، و آقایان نوبخت و حاجی‌میرزایی در این باره شد و این میزان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.  

سخنگوی دولت اضافه کرد: صحبتی که با حاجی میرزایی داشتیم قطعا از امسال با اولویت به سراغ مدارس می‌رویم. ارائه شیر مدارس هم از مناطق محروم و در شهرهای بزرگ از مدارس محروم آغاز می‌شود. 

در ماجرای هنگ کنگ از تمامیت ارضی چین حمایت می‌کنیم

وی در رابطه با رای کنگره آمریکا با عنوان دموکراسی برای هنگ کنگ گفت: بطور طبیعی معتقد هستیم هیچ کشوری حق ندارد برای کشوری دیگر تعیین تکلیف کند. ترامپ اگر بتواند مسئله دموکراسی در کشور خود حل کند، لازم نیست برای سایر کشورها بیانیه صادر کند. از تمامیت ارضی چین حمایت می‌کنیم و این کشور همواره در تحریم ها کنار ملت ایران بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.