گرگان- یکی از مسیرهای ریلی کشور که در قانون مصوب شده، پروژه احداث راه‌آهن گرگان – مشهد است قرار بود تا این پروژه در ۵ قطعه کارگاهی در مسیرهای گرگان، کلاله، بجنورد، شیروان و مشهد به طول ۵۷۰ کیلومتر اجرا شود.

قطار گرگان –مشهد با تأخیر می‌رسد/قیمت ارز ترمز پروژه را کشید

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان بر این باورند که اجرای این پروژه پتانسیل بسیار خوبی برای حمل‌ونقل کالا از طریق راه‌آهن در مسیر شرق گلستان به جمهوری ترکمنستان و سایر کشورهای مرتبط به این شبکه ریلی ایجاد خواهد کرد.

ازآنجاکه قرار بود برای عملیات اجرایی این پروژه ریلی از فاینانس استفاده شود لذا قرارداد اولیه با یک شرکت چینی منعقد شد و در این میان مقرر شد تا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علائم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی انجام شود.

حال پروژه راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد همچنان بعد از گذشت ۴سال از آخرین کلنگ زنی آن توسط رئیس‌جمهور و ۱۰ سال از طرح آن در کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قیمت ارز ترمز پروژه را کشید

گفته می‌شود این طرح مهم به دلیل بروز برخی مشکلات در قرارداد با شرکت خارجی مجری طرح، دچار وقفه شده است.

هزینه ساخت این خط آهنی بیش از ۸ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که طبق قرارداد باید ۸۵ درصد مبلغ طرح را سرمایه‌گذار خارجی یعنی شرکت چینی «سایناهیدرو» و ۱۵ درصد آن را دولت با کارفرمایی آستان قدس رضوی تأمین شود.

تا قبل از افزایش قیمت‌ دلار هزینه اجرای این پروژه ملی فقط ۵ هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که در حال حاضر برای اجرای این پروژه باید۵۰ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار کرددر همین رابطه نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در سفر به خراسان شمالی در جمع خبرنگاران گفت: کاهش ارزش ریال در برابر دلار موجب تأثیرگذاری بر پول چین و اختلاف‌نظر با شرکت چینی مجری طرح در رقم قرارداد شده است.

هنرور افزود: مبلغ قرارداد این خط ریلی ۱۸ میلیون یوآن تعیین‌شده که در آن زمان به پول ایران ۸۲ هزار میلیارد ریال می‌شد اما در شرایط کنونی این رقم افزایش‌یافته است.

بنا بر گفته نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مبلغ قرارداد این خط ریلی ۱۸ میلیون یوان چین تعیین‌شده است که در آن زمان به پول ایران ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شد و حالا با توجه به چند برابر شدن قیمت یوان نسبت به ریال، مبلغ قرارداد نیز چندین برابر افزایش می‌یابد و در شرایط فعلی، رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و چنان چه نوسان نرخ ارز ادامه داشته باشد و به تعادل نرسد، این رقم دوباره افزایش خواهد یافت.

هنرور می‌گوید: از طرفی شرکت چینی متعهد به تأمین ۸۵ درصد مبلغ پروژه است و کشور ایران باید ۱۵ درصد بقیه را تأمین کند و قرار بود این ۱۵ درصد مبلغ قرارداد از صندوق ذخیره ارزی به آستان قدس وام داده شود تا آستان قدس وام را همراه با سود، باز پس دهد که این موضوع به مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز دارد.

«هنرور» می‌افزاید: با اتفاقات پیش‌آمده و کاهش ارزش ریال، حالا برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سؤال شده است که باید ۱۵ درصد ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را وام بدهد یا ۱۵ درصد مثلاً ۴۰ هزار میلیارد تومان را؟

وی اظهارمی‌ کند: تغییرات و نوسانات ارزی، سؤال‌های بسیاری را ایجاد کرده است که هنوز پاسخ هیچ‌یک از آن‌ها مشخص نیست و برای مشخص شدن سرنوشت این خط ریلی باید منتظر ماند تا روند مذاکرات در سطح ملی با شرکت چینی طی و نظرات دو کشور بررسی شود.

مشکلات اقتصادی سد راه خط آهن

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه افزایش قیمت ارز و هم‌چنین مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها بر روی روند احداث این خط آهنی تأثیرات سوئی داشت بیان کرد: تا قبل از افزایش قیمت‌ دلار و کالاها، هزینه اجرای این پروژه ملی که از مطالبات چند دهه‌ای مردم شرق گلستان بوده و اجرایی شدن آن‌هم مورد تأکید دولت و وزارت راه و شهرسازی است فقط ۵ هزار میلیارد تومان بود.

قرجه طیار به خبرنگار ما گفت: این در حالی است که در حال حاضر برای اجرای این پروژه باید چندین برابر رقم قبلی و معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شود که با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی کشور و دولت فعلاً این طرح ملی متوقف‌شده است.

وی بابیان اینکه به دلیل نبود اعتبار و چند برابر شدن قیمت‌ها فعلاً این پروژه اجرا نمی‌شود ادامه داد: با توجه به بزرگی پروژه و اعتبار بالای موردنیاز آن، به وزیر قبلی راه و شهرسازی پیشنهاد کردم تا فعلاً مسیر گرگان تا گنبد اجرا شود که وزیر نیز موافقت کرد اما باوجوداینکه این پروژه مصوبه سفر استانی ریاست جمهوری به گلستان ارسال ۹۳ را نیز دارد، در این خصوص تعلل شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با بهبود شرایط اقتصادی و مالی کشور، اجرای پروژه راه‌آهن گرگان - گنبد که از مطالبات جدی مردم شرق گلستان است، توسط دولتمردان و وزارت راه و شهرسازی در دستور کار مجدد قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    0 0
    ماکه پیر شدیم و همچنان فقط قول میدهند