معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در چارچوب اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، استانداری خراسان رضوی متعهد به فعال نمودن ۱۰۰ بنگاه اقتصادی شده بود که این امر در هفته جاری محقق شد.

تعهد استانداری برای فعالیت ۱۰۰ بنگاه اقتصادی در خراسان رضوی محقق شد

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان روز دوشنبه در مراسمی به مناسب "روز جهانی پنبه" در کاشمر افزود: ۸۵ درصد این بنگاهها متعلق به بخش خصوصی هستند که بکارگیری آنها در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی با نشر دانش و تجربیاتشان موجب افزایش تولید و آبادانی روستاها میرا آباد می‌شوند.

وی ادامه داد: هزار و ۱۲۵ روستا در مرحله نخست این اقدام انتخاب شده و معینهای اقتصادی فعالیت خود را در این سطح شروع می‌کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون هزار و ۱۲۰ تفاهمنامه در همین چارچوب امضاء شده که محوریت آن با بخش خصوصی است بطوری که توسعه اقتصادی روستاها، مناطق و توانمندسازی مردم را بر عهده بخش خصوصی گذاشته و بر همین اساس ۱۰۰ معین اقتصادی در سطح خراسان رضوی ماموریت خود را برای توسعه استان آغاز کرده‌اند.  

وی همچنین اظهارداشت: با اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی، تعامل حداکثری به منظور پیشبرد امور توسعه‌ای خراسان رضوی ایجاد و محقق شده است.  اضلاع الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را "ارکان حاکمیت، دولت دستگاههای اجرایی، قوه قضاییه، نمایندگان مردم در مجلس، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و ائمه‌جمعه" تشکیل می‌دهند.

شهرک نساجی 

رسولیان همچنین به ظرفیت خراسان رضوی در حوزه صنعت نساجی و تولید پوشاک اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی در حوزه‌های صنفی، تولیدی و کارآفرینی توانمند است بنابراین تلاش می‌شود تا شهرک نساجی در این استان دایر شود.

وی به سفر سالانه ۳۳ میلیون زائر و گردشگر به خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: اگر بتوان سوغات خریداری شده از سوی این جمعیت زائر و گردشگر را به سمت پوشاک و محصولات صنایع نساجی سوق داد رونق اقتصادی پدید می‌آِید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: استان هم‌اینک فقط در بخش سوغات زائر و گردشگر بازاری به ارزش حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال دارد که می‌تواند در اقتصاد کل خراسان رضوی تاثیرگذار باشد.  

وی همچنین به وضعیت کشت و تامین پنبه به عنوان ماده اولیه صنایع نساجی اشاره و بیان کرد: ۵۰ درصد پنبه مورد نیاز ایران هم‌اینک از خارج وارد می‌شود. همچنین در حالی که سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن محصول پنبه در کشور تولید می‌شود ظرفیت جذب پنبه در واحدهای تولیدی فعال در ایران افزون بر ۱۸۰ هزار تن است. باید برای جبران این معادله نابرابر تغییراتی در بازار مصرف و نوع تولیدات ایجاد شود تا بتوان واحدهای نساجی را با حداکثر ظرفیت فعال نمود.

رسولیان ادامه داد: بر این اساس می‌بایست حجم تولید پنبه در ایران افزایش یابد و به پنبه به عنوان یک محصول راهبردی توجه نمود. خراسان رضوی در این چارچوب آماده است تا به عنوان پایلوت کشور در زمینه اصلاح الگوی کشت پنبه نقش‌آفرینی کند.  

وی به فعالیت حدود ۳۰۰ هزار نفر در زنجیره تولید پنبه، صنایع نساجی و تولید پوشاک اشاره و بیان کرد: در این چارچوب پنبه محصولی است که نگاه جدی نسبت به تولید آن می‌تواند در ایجاد اشتغال خانگی و تبدیل هر خانه به یک کارخانه موثر باشد. همچنین محصولات نساجی جزو صادرات مهم ایران و بر این اساس عضویت اخیر کشورمان در "اتحادیه اقتصادی اوراسیا" فرصتی است تا زیربخش تولید پوشاک و صادرات آن در ایران تقویت کرده و رشد یابد.

معاون استاندار خراسان رضوی به رشد ۳۶ درصدی صادرات پارسال محصولات نساجی و پوشاک از این استان اشاره و بیان کرد: این مهم در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه استکبار محقق شده است. ظرف سالهای اخیر پدیده قاچاق پوشاک و پارچه یکی از رقبای جدی و آسیب‌زننده به صنایع نساجی کشور بود اما تحریم و فشارها باعث شد تا نهضت مقابله با قاچاق و مهار آن شکل گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.