گفته‌های مستأجران و مشاهدات نشان از این دارد که با وضعیت کنونی که افزایش اجاره بها به وجود آورده تعداد زیادی از مستأجران مجبور به تغییر محلات خود از مرکز به حاشیه و یا کوچ به شهرهای کوچک مجاور و یا شهرک‌های اقماری مشهد هستند.

غول بزرگ اجاره بر سر راه اجاره‌نشینان
به گزارشقدس آنلاین ، این روزها اگر مستأجر باشید و گذارتان به بنگاه‌های معاملات املاک افتاده باشید متوجه می‌شوید که کار بسیار سختی را انجام می‌دهید و وظیفه بسیار خطیری را بر دوش دارید.

در شهر مشهد برای اینکه بخواهی یک زندگی متوسط داشته باشی باید تلاش بسیار زیادی انجام دهی اما بخش زیادی از سبد هزینه افراد را در این شهر مسکن و اجاره بها تشکیل می‌دهد که بر دوش عده زیادی از افراد سنگینی می‌کند. کافی است گشت و گذاری ساده در چند بنگاه معاملات املاک داشته باشید تا به این نکته ساده پی ببرید که اجازه خانه غولی است که در آخر هر ماه مستأجران باید به جنگ با آن بروند.

خانه نداریم؛ ورد زبان همه بنگاه‌های معاملات املاک

در گشت و گذاری که در بنگاه معاملات املاک داشتم به قیمت‌های عجیب و غریبی برخورد کردم مثلا یک آپارتمان 85 متری در کوثر شمالی 15 میلیون تومان به عنوان ودیعه و یک میلیون و 700 هزار تومان به عنوان اجاره بها قیمت داشت و دفتر معاملات املاک این ادعا را داشت که این مبلغ بسیار منصفانه است.

البته این گفته مشاور املاک به نظر منطقی می‌رسید چراکه یک واحد مسکونی واقع در امامت 23 با 75 متر متراژ 25 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره ماهیانه درخواست کرده بود در حالیکه سال ساخت بالاتری داشته است.

هم اکنون یک واحد 120 متری در مجیدیه مشهد حدود 3 میلیون تومان ماهیانه اجاره دارد؛ همچنین یک واحد 70 متری طبقه چهارم بدون آسانسور در موسوی قوچانی حدود 2 میلیون تومان اجاره‌بها دارد در واقع افرادی که به دنبال واحدی برای اجاره می‌گردند و بودجه آنها متناسب با حقوق کارگری است  وقتی به دفاتر معاملات املاک سر می‌زنند جمله متأسفانه خانه‌ای با این شرایط نداریم را زیاد می‌شوند.

یک ماه دنبال خانه گشتیم

وحید یکی از شهروندان مشهدی است که سابق بر این در بلوار لادن شهر مشهد ساکن بوده و می‌گوید سال گذشته با 50 میلیون تومان خانه‌ای نسبتا مناسب  ساکن بوده و ادامه می‌دهد: امسال با قدری پس انداز خودم و همسرم 80 میلیون تومان برای رهن خانه تهیه کردیم به این خیال که در خانه‌ای قدری بزرگتر ساکن شویم اما خیال ما بر باد رفت.

وی تأکید می‌کند: نتوانستیم خانه‌ای بزرگ‌تر پیدا کنیم که هیچ خانه‌ای در همان سطح هم نتوانستیم پیدا کنیم و یک ماه تمام عذاب و اضطرابی وحشتناک را تجربه کردیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم به جای شهر مشهد در طرقبه ساکن شویم و البته مجبور هستیم علاوه بر 80 میلیون تومان ودیعه 300 هزار تومان هم اجاره بها پرداخت کنیم.

  یک حقوق برای اجاره در نظر داریم

محبوبه ن. از دیگر شهروندان مشهدی است که می‌گوید: حالا دیگر زندگی کردن در شهر مشهد برای هر فردی که مستأجر باشد بسیار سخت است و ما یک حقوق را مجموعا برای اجاره خانه در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: قبل از اینکه اجاره منازل تا این حد در مشهد بالا برود ما مشکلات بسیار زیادی برای ادامه زندگی داشتیم و حالا که تا این حد بالا رفته که ما اصلا نمی‌توانیم برای ادامه زندگی خود برنامه‌ریزی کنیم و مجبور هستیم که به همین صورت بخور و نمیر کنونی فقط زنده باشم.

قاعده مدونی وجود ندارد

علی مرادزاده رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در حوزه رهن و اجاره در کشور ما و به تبع آن در شهر مشهد وجود دارد این است که قاعده مدونی برای تعیین اجاره بها وجود نداشته و مالکان به خواست خود میزان اجاره بها را تعیین می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: حالا با مشکلات اقتصادی کنونی طبیعی است که مالکان واحدهای مسکونی نیز میل داشته باشند که خانه‌های خود را با قیمت‌های بالاتر اجاره بدهند و از این راه نوعی درآمد تثبیت شده را برای خود تأمین کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس بیان می‌کند: ما به دنبال این هستیم که نوعی استاندارد قانونی را تدوین کنیم که بر اساس آن هر واحد مسکونی یک قیمت مشخص برای اجاره داشته باشد تا اینگونه افزایش بهای یک‌باره رخ ندهد.

با وجود تمام تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده تا بتوان به نوعی اجاره بها را کنترل کرد اما ما همچنان شاهد این هستیم که این اتفاق رخ نداده و مستأجران با ادامه یافتن روند گرانی مجبور به رانده شدن از مرکز شهر به حاشیه‌ها هستند و هر روز کیفیت زندگی و سطح رفاه آنها کاسته می‌شود.

همانطور که در گزارش اشاره شد تعداد زیادی از ساکنان شهرهای بزرگ مجبور هستند که برای ادامه زندگی خود به شهرهای مجاور شهرهای بزرگ شهرک‌ها، شهرهای جدید و یا محلات حاشیه‌ای نقل مکان کنند و به همین علت مشکلات زیادی در زندگی آنها به وجود می‌آید و زمان زیادی طول نمی‌کشد که شهرهایی مانند مشهد نیز مانند تهران جمعیت متفاوتی در روز و شب داشته باشند. 

تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.