به گفته هانی زاده سه کشور عربستان، امارات و بحرین تلاش می‌کنند تا مانع برقراری یک توافق امنیتی بین ایران و کشورهای خلیج فارس ایجاد شود زیرا تلاش این کشورها این است که همواره پای آمریکا به خلیج فارس باز باشد تا به زعم خود مانع نفوذ ایران بشوند.

ماهیت پیشنهاد معاهده عدم تعرض اسرائیل با کشورهای خلیج فارس

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، چند روز قبل اخباری مبنی بر دیدار جداگانه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نیویورک با وزرای خارجه دو کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس(عربستان و بحرین) که اسرائیل به نوعی با آن‌ها ارتباط دارد منتشر شد دیداری که البته با پیشنهاد  امضای معاهده عدم تعرض بین رژیم صهیونیستی و این کشورها همراه بوده است؛ البته این پیشنهاد با ملاحظات شدید وزرای خارجه این دو کشور عربی مواجه شد و آنها تأکید کردند که این طرح در شرایط کنونی واقع‌بینانه نیست.

به نوشته روزنامه کویتی«الجریده»، «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طرح خود را از طریق یک میانجی به وزیر خارجه یک کشور عربی دیگر(کویت) ارائه کرد اما از او نیز پاسخ منفی شنید و او گفته بود که نه تنها از سوی کشورش بلکه به نمایندگی از دو کشور دیگر حاشیه خلیج‌فارس با این طرح مخالف است. طبق این منابع، کویت بدون اطلاع از محتوای طرح، حتی با دریافت آن از طریق میانجی هم مخالفت کرده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با پیشنهاد امضای معاهده عدم تعرض از سوی رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه بومی کردن امنیت خلیج فارس از ابتدای انقلاب تاکنون یکی از اهداف اصلی جمهوری اسلامی بوده و تاکنون چندین توافق نامه امنیتی بین ایران و برخی کشورهای عرب خلیج  فارس امضا شده است گفت: اینکه ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تابعی از سیاست های آمریکا هستند لذا همواره تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بومی کردن مسئله امنیت خلیبج فارس و  تنگه هرمز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی افزود: به  همین دلیل در حال حاضر دو رویکرد در میان ۶ کشور شواری همکاری خلیح فارس دیده می‌شود. سه کشور عربستان، امارات و بحرین تلاش می‌کنند تا مانع برقراری یک توافق امنیتی بین ایران و کشورهای خلیج فارس ایجاد شود زیرا تلاش این کشورها این است که همواره پای آمریکا به خلیج فارس باز باشد تا به زعم خود مانع نفوذ ایران بشوند. سه کشور دیگر مانند کویت پادشاهی عمان و قطر مقاومت کمتری در خصوص بومی کردن امنیت خلیج فارس از خودشان نشان می‌دهند و به همین دلیل الان یک نوع تقابل و رقابت بین این دو گروه برای کشاندن پای رژیم صهیونیستی برای کاستن از نفوذ ایران در منطقه هستند.

هانی زاده تصریح کرد: از سویی دیگر اسرائیل نیز سالها  است که درصدد حضور در خلیج فارس است. در طرح خاورمیانه بزرگ که از سوی «شیمون پرز» رئیس سابق رژیم صهیونیستی مطرح شد اعلام شده است که تا سال ۲۰۳۵ اسرائیل باید حجم روابط اقتصادی خودش را به ۷۰ میلیارد دلار برساند و شرایطی را مهیا کند که رژیم صهیونیستی از سفره گسترده کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده اقتصادی بکند لذا به نظر می رسد این پیشنهاد و همچنین درخواست بازکردن سفارت از سوی رژیم صهیونیستی در کشورهای حاشیه خلیج فارس در همین راستا صورت گرفته است.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه درواقع در حال حاضر هیچ شفافیتی در سیاست‌های خارجی عربستان در قبال ایران دیده نمی‌شود؛ از سویی ریاض با یک چالش مهم نظامی و امنیت مواجه است و شرایطی فراهم شده است که عربستان احساس میکند که به هر شکلی شده جنگ با یمن را تمام کند و با ایران مشکلات منطقه خود را حل کند و از طرف دیگر با بازکردن پای رژیم صهیونیستی می‌خواهد برای ایران یک رقیب جدید بتراشد. باید گفت تا زمانی که عربستان و برخی کشورهای منطقه به این نتیجه قطعی نرسند که می‌توانند با گفتگو و مذاکره با ایران امنیت خلیج فارس و منطقه را تامین کنند و چشم به حضور آمریکا و یا اسرائیل در منطقه داشته باشند باید منتظر اقدامات مشابهی از سوی رژیم صهیونیستی نیز باشیم. به نظر می‌رسد شرایط امنیتی منطقه و چالشی که عربستان سعودی از سوی نیروهای یمنی و محور مقاومت با آن مواجه شده است مقامات اسرائیل را در بازه زمانی کنونی برای امضای چنین معاهده‌ای امیدوار کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.