معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ازبرپایی ۱۰۳ موکب در ایران و عراق خبر داد و گفت: این موکب‌ها از ۱۷ مهرماه تا ۳ آبان‌ماه به ارائه خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی می‌پردازند.

برپایی ۱۰۳موکب در مسیر زائران اربعین حسینی

قدس آنلاین: غلامرضا عادل‌ صبح‌ امروز و درنشست خبری که به مناسبت اربعین حسینی برگزار می‌شد با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین یکی از فرصت‌های بزرگ برای اجرای برنامه‌های فرهنگی است، گفت: زیارت امام حسین (ع)‌ از جمله موضوعی است که مورد توجه و تأکید ائمه اطهار(ع) بوده و در این خصوص هزاران حدیث در فضیلت زیارت امام حسین (ع) بیان شده است.

وی‌ با بیان این که طبق روایات حضرت زینب‌ نخستین کسی است که روز اربعین به زیارت امام حسین (ع) رفته است، تصریح کرد: البته این حرکت‌ مورد استقبال مردم واقع شده هرچند که‌ در طول تاریخ با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده و امروز همه دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و معادلات قدرت‌های بزرگ را به هم زده است.

او با اشاره به‌ فرهنگ مهمان‌نوازی مردم عراق و تلاش آنها برای‌ پذیرایی و اکرام از زائران اربعین حسینی گفت: اما با توجه به حجم بالای زائران از سراسر جهان ضروری است که همه کشورها و ملت‌ها در این زمینه همکاری و کمک کنند.

عادل با بیان این که‌ سال گذشته دو میلیون نفر از ایران در اربعین حسینی شرکت کرده بودند که‌ پیش بینی می‌شود این رقم امسال به ۵ میلیون نفر برسد، تصریح کرد:‌ بر این اساس طبیعتاً امسال باید حجم فعالیتها و خدمت رسانی‌ها بیشتر شود به همین خاطر سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های اخیر با استفاده از ظرفیت موقوفات مرتبط با اربعین، برای خدمت‌رسانی به زائرین حرم مطهر امام حسین(ع) اقدام به برپایی موکب‌های متعدد در ایران‌ و داخل کشور عراق نموده است.

وی سپس به تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت اربعین حسینی‌ پرداخت و گفت:‌ امسال این سازمان‌ برای ارائه خدمات به‌ زائرین حسینی‌ اقدام به برپایی ۱۰۳ موکب‌ در ۱۰ محور در خاک ایران و در مسیر عتبات عالیات می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، از استان سیستان و بلوچستان به عنوان محور نخست یاد کرد و گفت: زائران کشورهای پاکستان، هند و کشمیر از این محور وارد کشورمان می‌شوند و با عبور از ایران برای زیارت اربعین به عراق می‌روند که گاهی این زائران‌ با شرایطی بسیار سخت وارد کشور می‌شوند و نیاز است تا در خاک ایران به آنها به خوبی خدمت‌رسانی شود از این رو ما ظرفیت چند استان را در سیستان و بلوچستان و متمرکز کردیم تا بتوانند به زائران کشورهای چین، هند، پاکستان و کشمیر خدمت‌رسانی کنند.

وی در همین زمینه از احداث زائر سرایی با ظرفیت ۱۰ هزار در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: ارائه خدمات به زائرین در این محور عملا شروع شده است.

عادل مرزهای‌های شلمچه و چزابه را به ترتیب محورهای دوم و سوم‌ برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی اعلام کرد و گفت: در مرز شلمچه استان‌های بوشهر کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان مستقر هستند و به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، و در محور چزابه استان‌های خوزستان اصفهان و یزد به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی از مرز مهران به عنوان یکی دیگر ازمحور خدمات‌رسانی به زائران یاد کرد و گفت: در این مرز استان‌های ایلام، گلستان، گیلان، سمنان خراسان شمالی و آذربایجان غربی ارائه خدمت به زائران می‌پردازند، ضمن این که‌ مرز خسروی نیز با تلاش‌های صورت گرفته‌ از سوی مقامات ، صبح امروز بازگشایی شده واستان‌های کرمانشاه، اردبیل، کردستان و فارس آماده خدمت‌رسانی به زائران در این محور هستند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین‌ از ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی در کشور عراق در ۵ محور خبر داد و گفت: در محور نجف استان‌های البرز و قزوین، در مسیر نجف به کربلا استان تهران حضور دارند، همچنین در عمود ۶۵۰ بیمارستان سیار صحرایی از محل موقوفه گوهرشاد تدارک دیده شده که به زائران خدمت رسانی می‌کند.

عادل با اشاره به این که استان‌های خراسان رضوی، یزد و چهارمحال و بختیاری برای خدمات رسانی‌ در محور کربلا مستقر هستند، افزود: در محور کاظمین و در مسجد براثا استان مرکزی مستقر شده و در آنجا امکان اسکان و پذیرایی تا ۱۰ هزار نفر زائر مهیا است

وی محور سامرا دهمین محور خواند و گفت:‌ با توجه به شرایط خاص و ویژه در این منطقه استانهای‌ قم، مازندران، لرستان، زنجان و آذربایجان شرقی در سامراء مستقر هستند و از زائرینی که بتوانند آنجا حضور پیدا کنند امکان پذیرایی وجود دارد.

وی با اشاره به این که در ۱۰۳ موکب‌ مستقر از سوی سازمان اوقاف خدماتی چون اسکان، پذیرایی، تعمیر کیف و کفش، دوخت لباس، نصب سرویس بهداشتی و حمام سیار به زائران ارائه می‌شود، در خصوص ظرفیت اسکان موکب‌ها هم گفت: در مجموع‌ ‌ ظرفیت اسکان موکب‌های ما برای حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

به گفته وی‌ از عمود ۱۱۷ تا عمود ۱۲۱۸ تعداد ۲۵ رخت‌شور خانه توسط سازمان اوقاف‌ راه‌اندازی شده که در هر کدام ۶ ماشین لباسشویی نصب شده تا زائران از آنها استفاده کنند.

وی‌ همچنین از اعزام ۱۰۰ مبلغ به کشور عراق‌ در اربعین حسینی سخن گفت و افزود: از دیگر خدمات سازمان اوقاف به زائران برپایی مراسم‌های فرهنگی، نماز جماعت،‌ توزیع ۵۰۰ هزار اقلام فرهنگی نظیر پرچم، چفیه، سربند، کتابچه و...‌ است.

وی در خاتمه از راه‌اندازی کمپین اربعین پرس توسط روابط عمومی‌سازمان اوقاف خبر داد و گفت: این کمپین برای انتخاب بهترین عکس از راهپیمایی اربعین انتخاب شده که برنده آن به کربلای معلی می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.