معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: در ۶ ماهه سال ۹۸، ۳۲۷ آسانسور در دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی را مورد بررسی قرار دادیم، آسانسورهای مورد تایید ۹۳ مورد بوده و ۲۳۴ آسانسور غیراستاندارد بودند که پلمپ شدند.

۲۳۴ آسانسور دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی غیر استاندارد است
به گزارش قدس آنلاین ، مینا میری امروز در نشست خبری مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اصحاب رسانه در محل این اداره، اظهار کرد: در سال حدود ۴ هزار گواهینامه آسانسور صادر می‌کنیم که ۱۰ درصد کل کشور است. کار بسیار مهمی که در ۶ ماهه سال ۹۸ انجام شده، رویکرد بخشنامه‌های قوه قضاییه در مورد آسانسور دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی بوده که در استان ما و به خصوص مشهد، اماکن عمومی و هتل‌ها پررنگ است.

وی افزود: در ۶ ماهه سال ۹۸، ۳۲۷ آسانسور در دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی را مورد بررسی قرار دادیم، آسانسورهای مورد تایید ۹۳ مورد بوده و ۲۳۴ آسانسور غیراستاندارد بودند که پلمپ شدند. تعامل خوبی انجام شده است. ۱۳ شرکت بازرسی آسانسور داریم که استانداردسازی را انجام می‌دهند.

میری بیان کرد: در ارتباط با جایگاه‌های CNG در استان ۵ شرکت بازرسی برای ۲۰۰ جایگاه CNG در استان داریم. ۲۴۲۵ جایگاه در کشور داریم که ۲۰۰ مورد در استان است. این جایگاه‌‎ها در مشهد، تربت حیدریه و سبزوار مستقر هستند. در حال حاضر ۱۲۶ جایگاه ما تاییدیه ادواری دارند، ۴۷ جایگاه پرخطر هستند که دستور پلمپ دادیم، ۲۷ جایگاه نیز تعطیل شدند. ۳۸ آزمایشگاه‌ تایید صلاحیت مخازن CNG را انجام می‌دهند و خودروهای مورد بازرسی از مهر ۹۷ تاکنون بیش از ۱۵ هزار مورد بوده است.

۱۱۸ پلمپ تجهیزات تفریحی شهربازی در ۶ ماهه اول سال ۹۸

در ادامه حامد محمدی، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی، اظهار کرد: در خصوص شهربازی‌ها، زمین‌های بازی و پارک‌های آبی در ۶ ماهه اول سال ۹۸ بالغ بر ۱۵۰۰ مورد بازرسی از این اماکن داشتیم و اکنون بالغ بر هزار گواهینامه معتبر برای تجهیزات تفریحی استان داریم که عمده گواهینامه‌های ما برای تجهیزات تفریحی و شهربازی‌ها صادر شده است. پلمپ تجهیزات تفریحی شهربازی در ۶ ماهه اول سال ۹۸، ۱۱۸ مورد بوده است.

وی افزود: در شهربازی‌ها چند نوع وسیله داریم که شاید حساسیت ما نسبت به آن‌ها متفاوت باشد و ضریب خطر و ایمنی آن‌ها نیز با هم متفاوت هستند. در تجهیزات تفریحی و استانداردسازی شرایط خوبی در کشور داریم. در زمینه اماکن رتبه اول و در زمینه تعداد تجهیزات رتبه دوم را داریم. در زمینه تجهیزات شهربازی و پارک‌های آبی موفقیت بسیار خوبی داشتیم و به ضریب نفوذ ۱۰۰ درصد رسیدیم. قصد داریم در سال ۹۸ در زمینه استانداردسازی زمین‌های بازی مهدهای کودک ۹۸ به موفقیت‌های بسیار خوبی برسیم.

محمدی بیان کرد: کاری را قبل شروع سال تحصیلی در زمینه مهدهای کودک برای پلمپ تجهیزات شروع کردیم. ۳۰۰ مهدکودک در شهر مشهد داریم که کار استانداردسازی آن‌ها شروع شده، مهلت یک ماهه به آن‌ها دادیم که باید برای تجهیزات خود گواهینامه استاندارد داشته باشند یا جمع‌آوری شوند.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: به ازای هر تجهیزی که در مکان‌های شهربازی و پارک‌های آبی وجود دارد، برخورد داشتیم که اگر وسیله استاندارد نداشتند پلمپ کرده و اگر درست شده، فک پلمپ کردیم. تعداد پلمپ‌ها بالای ۵۰۰ مورد است. در استان حدود ۹۰۰ مهدکودک داریم. بعد از مشهد حتما وارد فضای شهرستان‌ها نیز می‌شویم و استانداردسازی را ادامه می‌دهیم. در نیشابور، سبزوار، گناباد و تربت حیدریه این کار شروع شده است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد نظارت بر اوزان و مقیاس‌ها است، عنوان کرد: یک مورد بحث کنترل وسایل توزین سبک است. در سال ۹۷ حدود ۲۲ هزار وسایل توزین را در سطح استان بررسی کردیم و در ۶ ماهه اول سال ۹۸، حدود ۱۳ هزار مورد است.

محمدی خاطرنشان کرد: آزمون نازل‌های عرضه سوخت مایع در سال ۹۷، حدود ۵۱۰۰ مورد و در ۶ ماهه سال ۹۸ ‌حدود ۲۴۰۰ مورد بوده، ۱۲۷۰ باسکول ثابت یا سنگین در سال ۹۷ و ۴۰۰ مورد در ۶ ماهه سال ۹۸ مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به اینکه قطعات خودرو مشمول استاندارد اجباری است، تصریح کرد: اخیرا یکی از شرایط خودروسازان به ویژه خودروسازان داخلی برای قطعه‌ساز این است که قطعاتی که مشمول تشویقی استاندارد هستند نیز باید گواهینامه استاندارد اخذ کنند. نظارت ما مانند سایر موارد است، به صورت تصادفی نمونه‌هایی را از واحدهای تولیدی بر داشته و بازرسی‌هایی را از واحد تولیدی انجام می‌دهیم، نظارت‌هایی نیز بر سطح بازار داریم.

قطعات خودروی ما مشکلی از نظر انطباق با استاندارد ندارد

وی اضافه کرد: اگر مشکلی باشد تعلیق پروانه، ابطال و پلمپ خط تولید را انجام می‌دهیم که در این زمینه وضعیت خوبی در استان داریم. قطعات خودروی ما جزو محصولاتی هستند که از لحاظ عدم انطباق با استاندارد مشکلی وجود ندارد.

محمدی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در خصوص انرژی در دو زمینه ورود پیدا کرده است، عنوان کرد: یک مورد تجهیزات است. در سطح استان تمام تجهیزات ما گرید انرژی را اخذ کردند. در یخچال و فریزر وضعیت ما بهتر بوده و در آبگرمکن گازسوز هنوز گرید ما به سطح  A نرسیده است، ما قانون‌اصلاح الگوی مصرف داریم که برای چند دستگاه اجرایی وظایفی تعیین شده است. تایید استانداردها و تایید شرکت‌های بازرسی وظیفه ما است. ما زمانی شرکت بازرسی بومی در استان نداشتیم اما اکنون دو شرکت بازرسی بومی داریم که بازرسی را انجام می‌دهند واحدها نیز با این فضا آشنا و وارد شدند.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی در خصوص اخذ گواهی انطباق استاندارد شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: از سال قبل سازمان ملی استاندارد ایران برای شرکت دانش‌بنیان شیوه‌نامه‌ای را به نام گواهی‌نامه دانش‌نماد تدوین کرده است. با انجمن آن‌ها جلسه‌ای گذاشتیم تا تشریح کنیم خودشان وارد این فضا شوند، این امکان برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها فراهم شده تا گواهی‌نامه دولتی برای کارشان بگیرند.

وی بیان کرد: در محموله‌های وارداتی سال گذشته دو مورد داشتیم که با استاندارد انطباق نداشتند و نتوانستند گواهینامه اخذ کنند و این موارد در اختیار گمرک قرار داده شده، یک مورد قطعات خودرو و دیگری نیز خوراک دام بوده است.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.