معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز ۵۰ درصد محصول پنبه کشور از واردات تامین می‎شود، به وضعیت معین‎های اقتصادی اشاره کرد و افزود: با انتخاب یک هزار و ۱۲۵ روستا ۱۰۰ بنگاه و معین اقتصادی آن‌ها را پوشش خواهند داد.

یک هزار و ۱۲۵ روستا تحت پوشش ۱۰۰ معین اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین ، علی رسولیان در همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر عنوان کرد: خراسان رضوی در زمینه تولیدات نساجی و پوشاک توانمند است. همچنین در حوزه‎های صنفی، تولیدی، افراد و کارآفرینان توانمندی در استان وجود دارند؛ در تلاش هستیم شهرک نساجی و شهرک پوشاک را در مشهد راه‎اندازی کنیم.

او تاکید کرد: به دنبال توسعه این بخش و زیرساخت‎های آن هستیم، با توجه به اینکه سالیانه خراسان‌رضوی ۳۳ میلیون زائر و گردشگر دارد، اگر بتوانیم سوغات این افراد را به سمت پوشاک و صنایع نساجی هدایت کنیم و محصولات تولیدی خوب و متناسب با زائران تولید نماییم، رونق اقتصادی به وجود می‌آید.

رسولیان بیان کرد: استان خراسان‌رضوی بازار حدود ۸ هزار میلیارد تومانی فقط در بخش سوغات دارد که می‎تواند در اقتصاد استان خراسان‌رضوی تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: اکنون ۵۰ درصد محصول پنبه نیاز کشور را وارد می‎کنیم، از سویی میزان پنبه که وارد می‎شود با آنچه تولید می‎شود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن است، ولی ظرفیت واحدهای تولیدی بیشتر از ۱۸۰ هزار تن است که این تفاوت را باید با ایجاد تغییراتی در بازار مصرف و نوع تولید جبران کنیم تا بتوانیم واحدهای تولیدی را فعال نماییم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی بیان کرد: کشورهایی که اکنون پنبه خام را صادر می‎کنند و ما از آن‌ها استفاده می‎کنیم، از خام فروشی جلوگیری می‎کنند و به مرور واحدهای تولید نخ و پارچه را افزایش می‎دهند.

پنبه محصول استراتژیک

رسولیان اظهار کرد: باید تولید پنبه در داخل کشور افزایش یابد و به این بخش به عنوان محصول استراتژیک توجه کنیم، در همین راستا خراسان‌رضوی برای قرار گرفتن به عنوان پایلوت اصلاح الگوی کشت کشور آمادگی همکاری را دارد.

وی گفت: پنبه مهم‌ترین محصولی است که می‎تواند اشتغال گسترده‎ای را در سطح کشور ایجاد کند، اکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر در فرایندهای تولید و فعالیت بخش نساجی و پوشاک مشغول به کار هستند، زیرا از زمان تولید، بهره‎برداری و تولید نخ، پارچه، رنگرزی، فروش پوشاک و بازاریابی چرخه گسترده‎ای در حوزه اقتصاد ایجاد می‎کند.

رسولیان افزود: اگر می‎خواهیم اشتغال خانگی ایجاد کنیم و هر خانه را تبدیل به یک کارخانه کنیم شاید یکی از محصولاتی که باید به آن توجه جدی داشت، محصول پنبه است.

وی گفت: نساجی جزء صادرات مهم کشور است وعضویت ایران در اتحادیه اوراسیا فرصتی خواهد شد برای محصولات تولیدی کشور که خواهیم توانست در بخش پوشاک اثر گذار باشیم و صادرات خود را افزایش دهیم. اگر چه با تحریم و شرایط سخت مواجه هستیم اما صادرات صنعت نساجی و پوشاک سال گذشته در استان خراسان رشد ۳۶ درصدی داشته است.

تحریم‎ها موجب مقابله با قاچاق در صنعت نساجی شد

وی اظهار کرد: طی چند سال گذشته یکی از رقبای جدی حوزه نساجی قاچاق بود ولی خوشبختانه تحریم و فشارها کمک کرده و توانستیم با قاچاق مقابله کنیم. گاهی مواقع که نرخ ارز بالا می‎رود و متناسب با واقعیت‏ها می‎شود رقابت صنعت‌گران را راحت‎تر می‌کند به طوری که براساس آمار ۳۲ درصد فقط در استان خراسان‌رضوی تولید نخ افزایش داشته که آمار خوبی است و امیدواریم توسعه بهتری را داشته باشیم.

بروکراسی اداری فرایندهای صدور مجوز را سخت کرده است

رسولیان با اشاره به اینکه در کشور به دلیل بروکراسی اداری فرایندهای صدور مجوزها سخت است، گفت: اکنون اختیارات در شهرستان‌ها محدود و در استان‌ها تقریبا محدود و بیشتر در سطح ملی اختیارات متمرکز است.

وی اظهار کرد: اگرچه تمرکزگرایی در کشور وجود دارد اما در استان خراسان‌رضوی الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را شروع کردیم و اضلاع این مثلث شامل ارکان حاکمیت، دولت، دستگاه‌های اجرایی، قوه قضائیه و نمایندگان مردم و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و ائمه جمعه هستند که براساس این الگو توانستیم تعامل حداکثری را در خراسان‌رضوی ایجاد کنیم.

او افزود: تاکنون یک هزار و ۱۲۰ تفاهم‌نامه در استان امضا شده است، که محوریت با بخش خصوصی است و توسعه اقتصادی روستاها و مناطق و توانمندسازی مردم به بخش خصوصی داده شده و تاکنون ۱۰۰ معین اقتصادی در استان کار خود را شروع کردند.

وی بیان کرد: تعهد کرده بودیم ۱۰۰ بنگاه کار را آغاز کنند که این هفته به ۱۰۰ معین اقتصادی رسیدیم که بالغ بر ۸۵ درصد آن‌ها بخش خصوصی هستند. با نشر دانشی که بخش خصوصی می‎دهند تولید را افزایش داده و روستاها را آباد می‎کنند که در مرحله اول یک هزار و ۱۲۵ روستا انتخاب شدند و برای همه آن‌ها مشخصا معین اقتصادی اقداماتی شروع به کار می‎کنند.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.