مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: در ارتباط با فرآورده‌های سوختی کارگروه تعیین ماهیت داریم که هیدروکربن‌های خروجی از کشور را تعیین ماهیت می‌کند تا تحت عنوان هیدروکربن، سوختی قاچاق نشود، در خصوص پرونده‌های حقوقی فرآورده‌های نفتی، ۸ پرونده در دادگاه بوده، ۲ پرونده نیز اعتراض کردند تا آزمون مجدد شود.

وجود ۸ پرونده حقوقی در خصوص استاندارد فرآورده‌های نفتی
به گزارش قدس آنلاین ، علیرضا جمیع امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اداره کل استاندارد خراسان رضوی، اظهار کرد: هفته استاندارد از ۱۶ مهر تا ۲۲ مهر است و برای هر کدام از این روزها پیام و شعاری را تعیین کرده‎اند. ۱۶ مهر به نام استاندارد و رونق تولید، ۱۷ مهر استاندارد، رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار، ۱۸ مهر اصلاح الگوی مصرف با خرید کالای ایرانی، ۱۹ مهر عدم وابستگی به نفت، ۲۰ مهر حمایت از محصولات دانش‌بنیان، ۲۱ مهر حمایت از مشاغل خانگی و ۲۲ مهر به نام استانداردهای ایمنی، خالق صحنه جهانی نامگذاری شده که شعار روز ۲۲ مهر، شعار امسال روز جهانی استاندارد نیز هست.

وی بیان کرد: سازمان ملی استاندارد و اداره کل استان وظایف متنوعی را بر عهده دارند که در طی یک سال گذشته سازمان ملی استاندارد توانسته موفقیت‌های خوبی را کسب کند. سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۲۰۱۸ رتبه ۲۱ را در بین ۱۶۳ کشور عضو ایزو کسب کرده و یکی از ۱۵ کرسی هیات‌مدیره فنی سازمان ایزو به ایران تخصیص داده شده است. در اجلاسیه مواد غذایی کدکس به عنوان هماهنگ‌کننده خاور نزدیک انتخاب شدیم که تا پایان ۲۰۲۰ این مسئولیت به عهده سازمان ملی استاندارد است.

جمیع افزود: تدوین ۴۵ استاندارد بین‌المللی از دیگر موفقیت‌های سازمان بوده است. ۸۰۰ کارشناس ما در ارتباط با تدوین استانداردهای بین‌المللی نقش دارند که در استان ۲،۳ مورد در ارتباط با ادویه و زعفران داریم که استانداردهای بین‌المللی آن را کارشناسان ما در استان تدوین می‌کنند. در هیات مدیره موسسه اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی نیز حضور داریم.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در خصوص جایگاه اداره کل استاندارد استان، گفت: ۱۰ درصد پروانه‌های خدمات استاندارد، ۱۲ درصد کارشناسان استاندارد و حدود ۱۱ درصد از مدیران کنترل کیفیت فعال در کشور مربوط به خراسان رضوی است. حدود ۱۱ درصد مراکز آموزشی فعال کشور را داریم که در این راستا سازمان ملی استاندارد استان جایگاه مناسبی دارد.

وی ادامه داد: ۱۹۳۵ واحد تحت پوشش ما و فعال هستند، ۲۵۷۳ پروانه کاربرد، علامت استاندارد داشته و ۹۰۱ شهربازی و زمین بازی مشمول استاندارد و تحت نظارت هستند. ۲۷۵۰ نازل سوخت و از ۲۴۰۰ جایگاه CNG، ۲۰۰ جایگاه را در استان داریم. در سال گذشته حدود ۴ هزار گواهی‌نامه بازرسی آسانسور صادر کردیم. ۱۹۱ آزمایشگاه همکار تایید صلاحیت‌شده داریم و ۳۰۲۱ مدیر کنترل کیفیت در کارخانجات یا در شرکت‌های خدماتی به عنوان مسئول فنی فعال هستند. ۴۰ شرکت بازرسی همکار داریم و کارشناسان استاندارد ما ۴۵۶ نفر هستند، ما در ۱۴ دستگاه دولتی دفاتر استانداردسازی مستقر کردیم.

جمیع خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول سال ۹۸ استان خراسان رضوی در خصوص صدور مجوزهای پروانه با ۱۲۳ مجوز رتبه اول کشور را دارد. در ارتباط با صدور پروانه ‌کاربرد با ۲۲۰ پروانه رتبه دوم و در تمدید پروانه‌های کاربرد با ۵۷۰ مورد رتبه سوم را دارد. آمار ۶ ماهه امسال ما نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد رشد داشته است. دستگاه‌های کارشناسان ما در مبادی ورودی و خروجی کالا مستقر هستند.

۸ پرونده حقوقی در خصوص استاندارد فرآورده‌های نفتی در دادگاه داریم

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی اضافه کرد: ۱۱۵۳ اظهارنامه صادراتی و ۵۱۱ مورد اظهارنامه وارداتی مورد بررسی قرار گرفته است. در ارتباط با فرآورده‌های سوختی کارگروه تعیین ماهیت داریم که هیدروکربن‌های خروجی از کشور را تعیین ماهیت می‌کند تا تحت عنوان هیدروکربن، سوختی قاچاق نشود. در خصوص پرونده‌های حقوقی فرآورده‌های نفتی، ۸ پرونده در دادگاه بوده، ۲ پرونده نیز اعتراض کردند تا آزمون مجدد شود.

وی در خصوص استاندارد تجهیزات مهد کودک، عنوان کرد: مصوبه‌ای در جلسه شورای استاندارد استان در ۶ مهر به ریاست استاندار و با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل شد و مدیر بهزیستی نیز حضور داشتند که در این جلسه دو مصوبه گنجانده شد. اول اینکه در ارتباط با تمدید پروانه‌‎ها، تجهیزات مهد کودک باید استاندارد باشد یا برچیده شود و دوم اینکه مجوزها باید تاییدیه استاندارد داشته باشند.

جمیع با اشاره به اینکه در ۶ ماهه اول ۱۰ هزار و ۹۰۰ بازرسی طرح طاها داشتیم، تصریح کرد: برای کنترل کیفیت کالاها دو فرایند انجام می‌دهیم، یکی نمونه‌برداری از کالاها و دیگری کنترل در بازار است. مراجعات ما در بازرسی‌ها این بوده که کالای مشمول استاندارد اجباری عرضه می‌شود یا نه و اگر کالای مشمول استاندارد اجباری عرضه شود، جرم محسوب خواهد شد. در طرح طاها کالا را خریداری کرده، به آزمایشگاه می‌فرستیم و بررسی می‌کنیم، اگر نمونه کارخانه و بازار همخوانی داشته باشد، درست است.

هر چهار پارک آبی استان استاندارد دارند

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: حوادث ما در زمینه آسانسور، شهربازی و پارک آبی به نسبت کم است. حدود ۸۰ هزار آسانسور در مشهد بوده اما تقریبا حادثه کم است. در زمینه شهربازی نیز که ما بالاترین تجهیزات را داشته و ۴ پارک آبی با حداقل پذیرش هزار نفر در روز را داریم، حوادث مربوط به خود تجهیزات کم است زیرا بازرسی‌های ادواری هر سه ماه انجام می‌شود. هر ۴ پارک آبی ما استاندارد دارند. ۳۳ هزار تدوین استاندارد در سطح ملی داریم که برخی تدوین‌ها در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در تجهیزات انرژی دو نوع نظارت داریم، عنوان کرد: یکی مصرف‌کننده انرژی مثل بخاری، آبگرمکن و یخچال است که یک معیار مصرف انرژی را باید رعایت کنند. دومی نیز در تولیدشان مثل سیمان، گچ، آجر، لبنیات، کمپوت و کنسرو انرژی مصرف می‌شود که کارخانه باید مصرف انرژی را رعایت کند. این فرایند را از چند سال پیش شروع کردیم.

۲۰ جایگاه CNG در استان پلمپ شده است

جمیع بیان کرد: به ۴۷ جایگاه پرخطر CNG دستور پلمپ دادیم که ۲۰ جایگاه ‌پلمپ شده و حق بهره‌برداری ندارند تا استانداردسازی کنند. به لحاظ تعداد آزمایشگاه CNG نیز رتبه اول را داریم. کپسول‌های گاز خودروها باید مورد آزمون قرار می‌گرفت، بنابراین برای هر شهرستان یک آزمایشگاه ایجاد کردیم که اکنون ۳۸ آزمایشگاه در این زمینه فعال کردیم، از این ۳۸ مورد ۵۲ هزار خودرو مورد بازرسی قرار گرفته که حدود ۷۱ هزار سیلندر داشتند و از این تعداد ۴۳۵ مخزن ایراد داشته که معدوم شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: علاوه بر مخازن خودروها، مخازن خود جایگاه‌ها را نیز بازرسی می‌کنیم. ۱۱ آزمایشگاه در کشور اجازه دارند مخازن جایگاه‌ها را بررسی کنند که از این تعداد ۴ آزمایشگاه در استان است. جایگاه‌های ما حدود ۱۰ هزار مورد بوده که ۲۵۰۰ جایگاه مورد آزمون قرار گرفته و ۲۲ مورد از دور خارج شده است. جایگاه‌های سوخت مایع را تنها در نازل‌های سوخت و از نظر میزان فروش کنترل می‌‎کنیم. در حال هماهنگی برای فرایند استانداردسازی ۵۹۰۰ جایگاه بنزین هستیم.

وی با اشاره به اینکه نظارت قطعات خودروی مشمول استاندارد اجباری با ماست، تصریح کرد: در جرثقیل‌های برجی نیز اشکالی وجود دارد که مشمول قانون استاندارد اجباری نیستند و علت این است که سازنده این جرثقیل‌های برجی در ایران وجود ندارد و ما به کالای مستعمل استاندارد نمی‌دهیم و اصالت آن را تایید نمی‌کنیم.

جمیع ادامه داد: ما در استان با معاونت پیشگیری از وقوع جرم و شورای فنی استان جلساتی تشکیل داده و مقرراتی وضع کردیم. شرکت‌های بازرسی داریم که می‌توانند این جرثقیل‌ها را بازرسی کنند. کمیته‌هایی تشکیل شد که شهرداری پروانه ساختمان را بدون تایید گواهی بازرسی این جرثقیل‌ها صادر نکند. این کار برای اولین بار در کشور در استان ما انجام شد. پله‌برقی‌ها نیز هنوز مشمول استاندارد اجباری نیستند. شورای عالی استاندارد مصوبه آن را صادر کرده اما هنوز کشور آگهی نکرده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه کنترل کیفیت بنزین با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بوده و نظارت عالیه برای سازمان استاندارد تعیین شده است، عنوان کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی موظف است کیفیت را کنترل کند و فرایند را از صفر تا ۱۰۰ انجام می‌دهد. سازمان استاندارد نظارت عالیه را به این صورت انجام می‌دهد که به صورت تصادفی از مراکز عرضه نمونه‌برداری کرده و برای سازمان ملی استاندارد می‌فرستیم.

وی اضافه کرد: دو آزمایشگاه در کشور یکی در بندرعباس و یکی پژوهشکده نفت در تهران است که این کار را انجام می‌دهد، آزمایشگاه ملی استاندارد در کرج نیز پذیرش نمونه دارد. ما نمونه‌های استان را به بندرعباس می‌فرستیم زیرا زیر نظر وزارت نفت نیست و هر نوبت که برای بندرعباس می‌‎فرستیم، ۲ میلیون تومان هزینه دارد. نتایج را به ما اعلام نمی‌کنند، بلکه به سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود که در نهایت به هیات وزیران می‌دهند.

جمیع در خصوص دادن گواهی انطباق استاندارد به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: شرکت‌‎های دانش‌بنیان عمدتا کالایی را برای بار اول تولید می‌کنند، به همین دلیل برای خرید اعتماد نمی‌نمایند، بنابراین کسی را می‌خواهد که این تاییدیه را انجام دهد. ما این شرایط را فراهم کردیم تا اگر کسی کالای دانش‌بنیان تولید کرده باشد، با بررسی‌های آزمایشگاه ما این تاییدیه را می‌دهیم تا برای فروش بازاریابی شود. این گواهی تحت عنوان گواهی‌نامه دانش‌نماد است.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.