رئیس ستاد مرکزی اربعین دیروز  از نام‌نویسی بیش از ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در سامانه سماح و افزایش ۹۷ درصدی صدور گذرنامه نسبت به سال گذشته خبر داد.

مراسم اربعین امسال در امنیت برگزار خواهد شد

مینا افرازه/

رئیس ستاد مرکزی اربعین دیروز  از نام‌نویسی بیش از ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در سامانه سماح و افزایش ۹۷ درصدی صدور گذرنامه نسبت به سال گذشته خبر داد. آمار ارائه شده بیانگر این است که با وجود برخی نآارامی‌های اخیری که در روزهای اخیر در کشور عراق رخ داد، اما این موضوع تأثیری در ارتباط بین ملت ایران و عراق و کمرنگ شدن حماسه اربعین ندارد.

اما وقوع چنین اتفاقاتی در آستانه اربعین و اظهارات صریح برخی برای ناامن نشان دادن عراق، همین کافی است که نشان دهد حامیان این اعتراضات نه تنها به فکر منافع ملت عراق نیستند، بلکه تنها در پی اهداف سیاسی خود هستند. کم جلوه نشان دادن گردهمایی بزرگ اربعین و اختلاف افکنی بین مردم عراق و ایران از جمله این اهداف است تا از طریق آن بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی و مذهبی جهان اسلام را به حاشیه برانند.

به هر حال آمار و ارقام بیان شده از سوی ستاد مرکزی اربعین نشان می‌دهد که اقدامات برنامه ریزی شده از سوی دشمنان در آستانه اربعین نتیجه مطلوبی برای صحنه گردانان آن نداشته و بر اساس اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین پیش بینی‌ها بر این است که امسال حضور بی‌نظیر زائران اربعین از سوی مردم جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

موضوعی که رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس بر آن صحه گذاشته و می‌افزاید: ما خبر لحظه به لحظه ناآرامی‌های عراق را رصد می‌کردیم اما در نهایت تلاش‌های دشمنان به ثمر ننشست.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره رخدادها و ناآرامی‌های روزهای اخیر در برخی مناطق عراق و ماهیت آن با بیان اینکه اعتراضات در عراق ریشه مدنی و اقتصادی دارد و  بر اساس شرایط خاصی شکل گرفته و مردم این کشور خواسته‌هایی را مطرح کردند، اظهار داشت: اما همان مردم وقتی دیدند که برخی سوء استفاده گران و عناصر بیگانه از این اعتراضات بهره‌برداری‌های سیاسی و بعضاً مردم عراق را تحریک می‌کنند و بر علیه ارزش‌ها و مقدسات مردم ایران و عراق اتهاماتی وارد می‌کنند، بلافاصله صف خود را از این افراد جدا و نقشه شوم دشمنان را برملا کردند.

وی افزود: طبیعتاً در هر جایی نارضایتی‌های اقتصادی و مدنی پیش بیاید، عده‌ای به دنبال تشدید شرایط هستند تا به اختلاف افکنی دست بزنند، اما باید گفت که خوشبختانه این موضوع در عراق به سرعت ترمیم شده و شرایط به حالت عادی برگشت و دولت در حال بهبود شرایط اقتصادی است. رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: برخلاف تمام تلاش‌هایی که برای کمرنگ شدن حضور مردم در گردهمایی اربعین صورت گرفت، اما می‌بینیم زائران ایرانی نسبت به سال گذشته در حجم بالاتری در حال سفر به عراق و شرکت در پیاده روی اربعین هستند. برپایه آخرین گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، فضای مناسب و مثبتی در عراق برقرار است و زائران کشورهای مختلف از جمله زائران ایرانی با آرامش و امنیت در عراق حضور دارند و ان‌شاءالله این مراسم عظیم و رویداد بی نظیر با همکاری دولت عراق  امسال هم در امنیت کامل برگزار خواهد شد.

ذوالفقاری اظهار داشت: طبیعتاً وحدت و در کنار هم قرار گرفتن مردم ایران و عراق به ویژه در مراسم اربعین همراه با جلوه‌های کم نظیری که شاهد آن هستیم و میزبانی پر افتخاری که مردم عراق در طول تاریخ برای اربعین داشته و دارند، به یقین می‌تواند کمک بزرگی باشد تا فتنه و رفتارهای خیانت آمیز خنثی و رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.