رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی از اضافه شدن جواب‌دهی به پرسش‌های اخلاقی و قرآنی مخاطبان در سامانه ۳۲۰۲۰ بارگاه مطهر امام هشتم(ع) در سال جاری خبر داد.

۳۲۰۲۰ پاسخگوی پرسش‌های دینی

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسن‌زاده به خبرنگار قدس گفت: سامانه ۳۲۰۲۰ قبلاً فقط در دو موضوع شامل پاسخگویی به پرسش‌های شرعی مخاطبان (برادران و خواهران) و اعتقادی (فقط برادران) فعالیت می‌کرد، اما با تمهیدات اندیشیده شده و در راستای بحث توسعه کمی و کیفی پاسخگویی مناسب به پرسش‌های مخاطبان، تصمیم بر آن شد که جواب‌دهی به پرسش‌های اخلاقی و قرآنی مخاطبان هم به این سامانه اضافه شود.

وی تصریح کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده هم اکنون این سامانه با این اقدام جدید آماده پاسخگویی به پرسش‌های اخلاقی، قرآنی، اعتقادی و شرعی (ویژه برادران) و برای خواهران فقط در زمینه شرعی (توسط کارشناسان خواهر) است.

این مقام مسئول ادامه داد: این سامانه تلفنی در زمینه پرسش‌های شرعی برادران و خواهران به صورت شبانه‌روز، در زمینه پرسش‌های اعتقادی برادران از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ و در زمینه پرسش‌های اخلاقی و قرآنی برادران هم از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ هر روز آماده پاسخگویی است.

رئیس این اداره افزود: علاوه بر پاسخگویی تلفنی، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۰۲۰ به صورت شبانه‌روزی با حضور کارشناسان مربوط، آماده دریافت پرسش‌های شرعی و اعتقادی مخاطبان و ارائه پاسخ مناسب است.

به گفته حجت‌الاسلام حسن‌زاده، کارشناسان پاسخگویی به سؤالات شرعی، اعتقادی، قرآنی و اخلاقی سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰-۰۵۱و پیامکی ۳۰۰۰۲۰۲۰ (زن و مرد) توسط گروه‌های علمی مربوط به اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی پس از طی مراحل آزمون، مصاحبه، گذراندن آموزش‌های لازم و به‌گزینی، انتخاب و به کارگیری می‌شوند.

وی یادآور شد:  در ۶ ماه نخست سال جاری به ۲۴۷هزار و ۸۴۶ پرسش‌ شرعی خواهران و در مورد برادران هم به ترتیب بیش از ۳۹۷هزار سؤال شرعی، ۴۳ هزار و ۳۴۹ سؤال اعتقادی، ۲هزار و ۳۴۰ سؤال اخلاقی و یک هزار و ۹۷۶ سؤال قرآنی و در مجموع به بیش از ۶۹۲هزار مورد از سؤالات مخاطبان (خواهران و برادران) توسط این سامانه پاسخ داده شده است.

رئیس این اداره در ارتباط با کارشناسان مذهبی که در زمینه پاسخ به سؤالات شرعی و مذهبی عموم مردم(زائران و مجاوران) با این اداره همکاری می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از کارشناسان مذهبی ویژه پاسخگویی به سؤالات شرعی و دینی (برادران و خواهران) با اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی همکاری می‌کنند که این افراد از بین طلاب علوم دینی و روحانیون و پس از انجام مراحل مختلف آزمون کتبی و شفاهی، مصاحبه، گذراندن دوره‌های آموزشی و پس از کسب شرایط لازم و مطابق ضوابط موجود جذب و برای همکاری در دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی مستقر در حرم مطهر رضوی، سامانه تلفنی، سامانه پیامکی، بیان احکام و مسائل شرعی در بین نمازهای جماعت حرم مطهر رضوی و برنامه فقه و زندگی (در مدرسه پریزاد) انتخاب و گزینش می‌شوند.

وی یادآور شد: برای این افراد در آغاز همکاری ابتدا آموزش‌های ابتدای خدمت توسط کارشناسان خبره ارائه می‌شود، ضمن اینکه چندین ساعت هم کارورزی زیر نظر استادان مجرب و کارشناسان متعهد (زن و مرد) برای این افراد، تدارک دیده می‌شود به گونه‌ای که این افراد پس از انتخاب به صورت آزمایشی به کارگیری می‌شوند و پس از قبولی و کسب نمرات و شرایط لازم در ارزیابی‌ها و گزینش‌های مربوط، نسبت به جذب و همکاری آنان تصمیم‌گیری می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده متذکر شد: به منظور اطمینان از صحت عمل و نحوه پاسخگویی این افراد، نظارت و ارزیابی‌های روزانه، هفتگی و دوره‌ای توسط استادان و ارزیابان مجرب و متعهد طبق ضوابط و شرایط موجود به عمل می‌آید، همچنین هر هفته جلسه‌های هم‌اندیشی و بازآموزی برای این کارشناسان در محل اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر (به تفکیک زن و مرد) برگزار می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ضمن اینکه در راستای ارائه پاسخ‌های یکسان و صحیح از نظر شرعی و تطابق با فتواهای مراجع عظام تقلید، گروه‌های علمی و پژوهشی در این اداره حضور دارند که نسبت به تهیه و تدوین کتاب‌های مرجع برای استفاده و کاربرد این کارشناسان مذهبی برای پاسخگویی به پرسش‌های دینی و شرعی زائران و مجاوران و مخاطبان گوناگون، اقدام می‌کنند.

رئیس این اداره درباره راه‌اندازی این سامانه در سال‌های گذشته گفت: بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) از دیرباز به عنوان ملجأ و مرجع بسیاری از زائران، مجاوران و مخاطبان گوناگون در زمینه دریافت پاسخ مناسب برای پرسش‌های شرعی و دینی مطرح بوده است.

وی اضافه کرد: از این رو علاوه بر پاسخگویی حضوری که از سالیان دور توسط کارشناسان مذهبی و روحانیون علوم دینی در این بارگاه مقدس و منور به زائران و مخاطبان انجام می‌شده است، راه‌اندازی سامانه تلفنی و پیامکی با توجه به شرایط موجود در راستای رفاه حال مخاطبان و در زمینه ارائه سریع پاسخ‌های مناسب به سؤالات زائران و مجاوران، از جمله اقدام‌های شایسته آستان قدس رضوی در این زمینه به شمار می‌آید.

روش‌های پاسخگویی به سؤالات دینی در حرم مطهر رضوی

در حال حاضر در قالب پنج روش نسبت به ارائه پاسخ به سؤالات شرعی و دینی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی توسط کارشناسان مذهبی ویژه پاسخگویی به این سؤالات اقدام می‌شود که عبارتند از: دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی، بیان احکام بین نمازهای جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا، آموزش عمومی احکام با عنوان فقه و زندگی و پاسخگویی غیرحضوری شامل سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۰۲۰.

سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰-۰۵۱ به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به پرسش‌های دینی و مذهبی مخاطبان از سراسر کشور و جهان (زائران، مجاوران و عموم مردم) در همه ایام سال، در تمامی ایام هفته و در همه مناسبت‌های مذهبی، دینی، ملی و مناسبت‌های ویژه و خاص است، به گونه‌ای که این سامانه فعال در هر لحظه از ۲۴ ساعت شبانه‌روز و از طریق تماس تلفنی، آماده پاسخگویی به سؤالات دینی و شرعی عموم مخاطبان از سراسر کشور و جهان بوده و از این نظر در کشور به عنوان یک سامانه تلفنی منحصر به فرد، مطرح است.

همچنین با راه‌اندازی این سامانه تلفنی(با خطوط تلفن مجزا و مستقل) سعی شده است از بار ترافیکی تماس‌های تلفنی عموم مردم(زائران و مجاوران) با مرکز تلفن و مخابرات(تلفنخانه) حرم مطهر رضوی در زمینه ارتباط با دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی مستقر در مجموعه بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) کاسته شود و زائران و مجاوران راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند به صورت تلفنی با کارشناسان پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر ارتباط برقرار کنند.

در سامانه پیامکی، پس از دریافت پرسش‌های مخاطبان و عموم مردم پاسخ مناسب توسط کارشناس مذهبی ویژه پاسخگویی به سؤالات شرعی و دینی آماده می‌شود و سپس توسط یک استاد مجرب (اصطلاحاً استاد ارزیاب)، مورد بازنگری و ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از تأیید وی به طور خودکار و از طریق سیستم رایانه‌ای و ارسال پیامک، به شماره تلفن همراه مخاطب مربوط (سؤال‌کننده) ارسال می‌شود.

دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی بارگاه منور امام هشتم(ع) (به تفکیک ویژه برادران و خواهران) در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی از جمله: صحن‌های آزادی، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، مدرسه پریزاد، مسجد گوهرشاد، رواق دارالحجه، رواق دارالمرحمه و... در حال حاضر به طور حضوری و مستقیم نسبت به پاسخگویی به پرسش‌های شرعی، دینی و اعتقادی مخاطبان، زائران و مجاوران انجام وظیفه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.