عمار یاسر یکی از یاران خاص پیامبر اکرم(ص) و پس از آن امیرالمؤمنین(ع) بود. فردی که از نخستین ایمان آورندگان و همواره پیرو و یاور رسول خدا(ص) بود و در تمام نبردهای آن حضرت شرکت داشت.

همه باید عمار شویم

قدس آنلاین: شخصیتی که رهبر انقلاب اسلامی نیز بارها درباره نقش بصیرت‌افزایی او در فتنه‌ها رهنمودهایی داشته و ‌فرموده‌اند: «در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود... یک جا می‌دید اختلاف پیدا شده، یک عده‌ای دچار تردید شدند، بگو مگو توی آن‌ها هست، خودش را به سرعت آنجا می‌رساند و برایشان حرف می‌زد، صحبت می‌کرد، تبیین می‌کرد؛ این گره‌ها را باز می‌کرد».

به مناسبت نهم صفر، سالروز شهادت پرچمدار سپاه کوفه در جنگ صفین با حجت‌الاسلام مهدی طائب، رئیس شورای مرکزی قرارگاه راهبردی عمار به گفت‌وگو پرداخته و از این شخصیت بزرگ تاریخ اسلام بیشتر شنیدیم. شخصیتی که به فرموده رسول خدا(ص) تا مغز استخوان، مملو از ایمان بود. با ما همراه باشید:

عمار نماد بصیرت است

حجت‌الاسلام مهدی طائب در ابتدا و درباره شخصیت عمار یاسر می‌گوید: عمار فرزند یاسر و سمیه از بردگان منطقه آفریقا بود که در مکه زندگی کرده و از اولین بردگانی بودند که به پیامبر اکرم(ص) ایمان آوردند. با شکنجه‌های مشرکان و پس از شهادت یاسر و سمیه، عمار برای در امان ماندن جانش به ظاهر سخن دشمنان اسلام را پذیرفت تا از عذاب نجات پیدا کند. اما وقتی با ناراحتی از این کار خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید، ایشان فرمود: اگر کسی از روی اکراه و اجبار کلمه‌ای را بگوید ولی اعتقاد قلبی‌اش نباشد، اشکالی ندارد.

او اضافه می‌کند: عمار در زمره یاران خاص پیامبر اکرم(ص) بود اما توسط سرمایه‌داران مدینه و مکه که برحسب ظاهر هجرت کرده بودند، مورد طعنه هم قرار می‌گرفت. او از جمله کسانی بود که در غوغای پس از پیامبر اکرم(ص) و حق و ناحقی که به وجود آمد، در کنار حق ایستاد. عمار فردی زیرک و دارای معرفت دینی بالا بود که از پیامبر اکرم(ص) همه چیز را فرا گرفته و گوش کرده بود. قرآن را خوب فراگرفته و از آن بالاتر فهمیده بود که علم قرآن پیش چه کسی است و این کتاب، کتاب کیست.

رئیس شورای مرکزی قرارگاه راهبردی عمار با بیان اینکه عمار شاگردی پیامبر اکرم(ص) را کرده و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) نیز شاگرد امیرالمؤمنین(ع) بود، تصریح می‌کند: او می‌دانست پیامبران منبع علم هستند و از محضر آنان این علم را کسب کرده بود. به دلیل همین علم و تقوای زیاد، فریبِ بازی دنیای پس از پیامبر اکرم(ص) را نخورد. او خیلی راحت می‌توانست تبدیل به یک سرمایه‌دار بزرگ شود زیرا هر کس به‌خصوص از اصحاب درجه یک پیامبر اکرم(ص) به سمت مخالفان امیرالمؤمنین(ع) می‌رفت، اموال زیادی در اختیارش قرار می‌دادند؛ اما عمار نرفت و با همان زندگی ساده زمان پیامبر اکرم(ص) در کنار امیرالمؤمنین(ع) ماند. تقوا و علم، بصیرتی را برای عمار یاسر فراهم کرده بود که او جزو اشخاص ویژه و خاصی قرار گیرد که در عین بودن کنار امیرالمؤمنین(ع)، می‌توانست روی جریان‌های روز اثر بگذارد.

أین عمار؟

حجت‌الاسلام طائب در پاسخ به این پرسش که چرا رهبر معظم انقلاب بارها عمار را به عنوان فردی شاخص معرفی کرده‌اند، توضیح می‌دهد: کلمه «أین عمار» بیان امیرالمؤمنین است. ایشان پس از نبرد صفین، جریان حکمیت و هجومی که معاومیه آورد و در حقیقت دایره را بر امیرالمؤمنین(ع) تنگ کرد، در خطبه‌ای فرمود، تنها راه حل این است که ماجرای شام را حل کنیم زیرا در غیر این‌صورت مسلمانان رو به سقوط خواهند رفت و یاور خواستند.

این کارشناس دینی یادآور می‌شود: قاعده این بود که امام علی(ع) در نماز جمعه سخنرانی کرده و بعد طلب نیرو می‌کردند و رؤسای عشایر پس از بلند شدن، اعلام آمادگی می‌کردند. امیرالمؤمنین(ع) در نماز جمعه خطبه‌ای را خواندند و پس از معرفی دنیا و شهدا منتظر بودند که افراد اعلام آمادگی کنند، اما کسی برنخاست. حضرت گریستند و یارانشان را یادآوری کردند و گفتند: کجا هستند آن یاران و برادرانی که در مسیر حق حرکت کردند و از مسیر حق پا را فراتر نگذاشتند. عمار کجاست؟ کجا هستند یارانی که بر شهادت و درگیری‌ها پیمان بستند؟

او می‌افزاید: عمار کسی بود که حق را می‌فهمید و به دنیا گرایش پیدا نکرده بود. دنیا او را نگرفته و متوقفش نکرده بود. برخی مواقع انسان حق را یاری نمی‌کند چون حق را نمی‌شناسد؛ این افراد جاهل متمسک هستند و افرادی هستند که می‌خواهند بیدار شوند ولی حق را نمی‌شناسند. عده‌ای هم حق را می‌شناسند اما چون طالب دنیا هستند و در دنیا غوطه‌ور شده‌اند، از یاری کردن حق خودداری می‌کنند. این افراد دو دسته هستند. دسته‌ای از آن‌ها عافیت‌طلب هستند در واقع علیه حق شمشیر نمی‌کشند اما علیه باطل هم شمشیر نمی‌کشند. این افراد با سکوتشان علیه باطل، به باطل کمک می‌کنند.

عمار در دام دنیا نیفتاده بود

حجت‌الاسلام طائب تصریح کرد: عمار کسی بود که در دام دنیا نیفتاده بود و حق را می‌فهمید، بنابراین در دفاع از حق که آن روز امیرالمؤمنین شاخصش بود، ذره‌ای کوتاهی نمی‌کرد. عمار بعد از پیامبر اکرم(ص) نیز در مدینه وظایف خود را انجام داد. او هم در مدت خانه‌نشینی امیرالمؤمنین(ع) با بصیرت بالایی که داشت توانست در یک همراهی ظاهری با حاکمیت‌ها، برای امام علی(ع) یاور درست کند و هم در اوج هجوم به ایشان در طول حکومت پنج ساله، در جمل، صفین و یا غوغایی که بعد از مرگ عثمان افتاد، برای حق کار کند.

او عنوان می‌کند: دلیل تأکید رهبری بر شخصیت عمار این است که شرایط زمان ما مشابه زمانه پایان نبرد صفین است. یعنی به نقطه پیروزی نزدیک شده‌ایم و دشمن نیرویی برای زمین زدن ما ندارد. به طور نمونه در سال ۱۳۶۷ هواپیمای مسافربری ما در آسمان خلیج فارس هدف حمله آمریکا قرار گرفت و افراد بی‌گناه بسیاری کشته شدند. در آن زمان جز گریه و اندوه نتوانستیم کاری کنیم، اما حالا با مقاومت، تلاش و استقامت به نقطه‌ای رسیدیم که پهپاد آمریکایی را به راحتی ساقط می‌کنیم.

رئیس شورای مرکزی قرارگاه راهبردی عمار ادامه می‌دهد: امروز رهبر معظم انقلاب می‌گوید «أین عمار» یعنی باید عمارها توضیح بدهند که این یک بازی خطرناک است. بازی است که در جنگ صفین علی بن ابیطالب(ع) را از یک ساعت مانده به پیروزی کل دین، به هزار و خرده‌ای سال عقب‌ماندگی مؤمنان برگرداند. اگر آن زمان مسئله شام حل می‌شد امروز با این استکبار جهانی و این ستم در یمن، سوریه، عراق، کشمیر و جای جای جهان اسلام روبه‌رو نبودیم.

دنیای امروز تشنه عملکرد عمار است

او تصریح می‌کند: انقلاب اسلامی در حال قطع کردن ریشه‌های ظلم و ستم است. شاخص ما برای مبارزه با ظلم، همراهی با حق و علی بن ابیطالب(ع) است. یعنی رهبر انقلاب امروز ولایت فقیه است و عمارها باید خودشان را با شاخص ایشان تطبیق بدهند. امروز همه ما باید عمار شویم. اینکه رهبر معظم انقلاب نام عمار را آوردند از باب این است که امروز عملکرد عمار لازم است. ایشان در دیدار با خبرگان فرمودند: انتظار این است که بدانید و بگویید. این ویژگی عمار بود؛ او می‌دانست و می‌گفت.

حجت‌الاسلام طائب به فتنه سال ۸۸ نیز اشاره کرده و می‌گوید: در فتنه۸۸ حق و باطل با هم مخلوط شده بود. پس از ۹ دی، زمانی که تلاش رهبر انقلاب  در بصیرت‌دهی به ثمر نشست، ایشان فرمودند: این فتنه بصیرتی به ملت ما داد که آن‌ها حالا می‌توانند به دنیا بصیرت بدهند. دشمنان بعد از فتنه۸۸ به شگرد جدید عملیات تکفیری‌ها دست بردند، زیرا متوجه شدند داخل کشور نمی‌توانند کاری کنند. فتنه تکفیری‌ها موجب شد بصیرت بالایی داشته باشیم که بر اساس آن مدافع حرم درست شد و امروز مردم سوریه که در ابتدا فریب تکفیری‌ها را خورده بودند، بصیرت گرفتند؛ در عراق، افغانستان و پاکستان نیز چنین شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.