اربعین جلوه‌ای از اجتماع خوبی‌هاست. تکرار گذشت و ایثار مردمانی که بارها شور وصف‌ناپذیر خویش را در جامعه به نمایش گذاشته‌اند. اربعین؛ فرصت ارزشمندی است برای وقف بهترین‌ها برای پاسداشت یاد و نام بهترین مردمان زمین.

اربعین؛ فرصت طلایی وقف های فرهنگی

قدس آنلاین: اربعین جلوه‌ای از اجتماع خوبی‌هاست. تکرار گذشت و ایثار مردمانی که بارها شور وصف‌ناپذیر خویش را در جامعه به نمایش گذاشته‌اند. اربعین؛ فرصت ارزشمندی است برای وقف بهترین‌ها برای پاسداشت یاد و نام بهترین مردمان زمین.

چه فرقی می‌کند وقف مسجدی در میانه راه، یا گیوه و کفش زائران یا بطری آبی که کام تشنه زائران را سیراب کند.

گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به اهمیت وقف در اربعین و گام‌هایی که این سازمان در این خصوص برداشته است، اختصاص دارد.

چرا وقف در خصوص اربعین از اهمیت خاصی برخوردار است؟

موضوع زیارت بارگاه حضرت سیدالشهدا(ع) به ویژه در اربعین در روایات ائمه اطهار(ع) بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوری که زیارت در اربعین را بافضیلت‌ترین زیارت این حضرت در ایام دیگر دانسته‌اند که الحمدلله این فرهنگ امروز در کشور جا افتاده و مردم به خوبی این فضیلت را درک کرده‌اند. چون سفر زیارتی اربعین از لحاظ معنوی یک فرصت مغتنم برای همه ماست بنابراین ما این موضوع را در حوزه وقف هم داریم. موضوعات زیادی در خصوص اربعین و اطعام و پذیرایی زائران اربعین حسینی وقف شده است. بنابراین سازمان اوقاف از محل این موقوفات هر ساله برنامه‌های مختلفی را در این ایام اجرا می‌کند.

همان طور که اشاره کردید تاکنون مردم موضوعات مختلفی را برای وقف در اربعین انتخاب کرده‌اند مثل وقف لوازم پذیرایی یک تالار، وقف کوله‌پشتی و گیوه، وقف زمین برای ساخت مسجد و... حال پرسش این است که آیا سازمان اوقاف، با این تنوع، مرکزی را برای هدفمند کردن و نیازسنجی حوزه وقف در اربعین پیش‌بینی کرده است؟

اصولاً در موضوع وقف جدید ما نیازسنجی بومی را از هر شهرستان در دستور کارمان داریم. در واقع این موضوع را بررسی می‌کنیم که در حال حاضر هر شهرستان و استان چه نیازهایی دارند تا اگر خیران بخواهند کار خیری انجام بدهند به آن نیازها توجه کنند. مثلاً شاید شهرستانی بگوید نیاز به بیمارستان دارد، یا در جایی نیاز به اشتغال اهمیت بیشتری داشته باشد. در حوزه اربعین، چون یکی از فرصت‌های طلایی تأثیرگذاری معنوی و فرهنگی است امروزه ما بحث تبیین این مسئله را داریم که وقف‌ها به سویی متمایل شود که حوزه فعالیت‌های فرهنگی را بیشتر پوشش بدهد. در واقع مرکزی را برای این موضوع دایر کرده‌ایم تا به خیران در این خصوص مشاوره داده شود.

از ضرورت جهت‌دهی وقف اربعین به سمت فعالیت‌های فرهنگی گفتید؛ بفرمایید برای دستیابی به این هدف چه برنامه خاصی دارید؟

در حال حاضر بخش قابل ملاحظه فعالیت‌های ما بر مبنای موقوفات، خدمت‌رسانی در حوزه اطعام و پذیرایی زائران اربعین حسینی است در حالی که وقف در حوزه فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار است، به همین خاطر با راه‌اندازی مرکز مشاوره وقف در تلاشیم تا وقف اربعین را به حوزه فعالیت‌های فرهنگی در ایام اربعین سوق بدهیم.

اما هنوز خیلی از مردم ما نمی‌دانند برای وقف در خصوص اربعین باید به کجا مراجعه کنند؟

مردم برای این منظور با مراجعه به ادارات اوقاف و یا به سایت سازمان اوقاف، می‌توانند راهنمایی‌هایی لازم را دریافت کنند.

فکر نمی‌کنید به ایجاد یک سامانه برای وقف در حوزه اربعین نیاز باشد؟

ما خدمات غیرحضوری را در سایت عمومی سازمان اوقاف داریم و کسانی که می‌خواهند کارهای خیر انجام بدهند می‌توانند به آنجا مراجعه کنند که به صورت خاص برای اربعین و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و وقف‌های جدید آیکون خاصی پیش‌بینی شده است، البته به دنبال این هستیم که نرم‌افزارهای جدید را برای وقف اربعین طراحی کنیم.

در چند سال اخیر شاهد برگزاری باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی در عتبات عالیات هستیم. به نظر شما این موضوع چه ثمراتی را به دنبال داشته است؟

ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید فضیلت آنست که دشمنان به آن اذعان کنند. امروزه مراسم اربعین معادلات جهانی را به هم زده و به همین دلیل شاهد شروع فتنه‌گری‌ها در عراق هستیم تا این حرکت را تحت تأثیر قرار بدهند، اما هر کسی که یک بار در سفر اربعین شرکت کرد آن قدر حلاوت و شیرینی این سفر را درک کرده که دیگر چیزی جز زیارت دوباره نمی‌تواند او را اقناع کند. بنابراین کسانی که تاکنون شرکت نکرده‌اند شاید آرزوی شرکت در اربعین را داشته باشند اما کسانی که یک بار به این سفر رفته‌اند به عشق دوباره این سفر زندگی می‌کنند؛ بنابراین نه تنها این فتنه‌گری تأثیری نخواهد داشت بلکه اربعین حسینی هر سال باشکوه‌تر از قبل برپا می‌شود همچنانکه حرکت امام حسین(ع) نیز این گونه بوده است. یعنی با ۷۲ نفر آغاز شده اما امروز جهانی شده است و این مصداق این آیه شریفه است که می‌فرماید: یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ یعنی می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گرچه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید.

با توجه به اینکه سال‌ها در حوزه فرهنگی فعالیت دارید اگر تجربه یا خاطره شنیدنی در این خصوص دارید برای خوانندگان قدس هم بفرمایید؟

به تازگی که ویژه‌برنامه شمیم حسنی را در حدود ۲۰۰ امامزاده اجرا می‌کردیم در بقعه شیخ صدوق در شهر ری وقتی نمایندگان هیئت‌ها و مساجد برای دریافت حواله کمک هزینه خرید که به مبلغ ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود، مراجعه می‌کردند، مرد بزرگواری به سر مزار فرزندش آمده بود وقتی متوجه شد به هیئت‌ها و مساجد بابت هزینه‌های پذیرایی و اطعام عزاداران حسینی مساعدت می‌شود کنار فروشنده قرار گرفت و هر هیئتی که می‌آمد و ۵۰۰ هزار تومان خرید می‌کرد او هم ۵۰۰ هزار تومان به آن هیئت و مسجد کمک می‌کرد. شاید در مجموع حدود ۵۰ میلیون تومان برای هیئت‌ها و مساجد کارت کشید. البته شبیه چنین کاری دو یا سه بار دیگر هم از سوی افراد دیگر انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.