بر پایه یکی از مصوبات اخیر شورای شهر مشهد پارکینگ طبقاتی بیمارستان امام رضا(ع) که با مشارکت شهرداری (به صورت غیرمستقیم) ساخته شد به علوم پزشکی این شهر تحویل می‌شود.

اما و اگرهای تحویل پارکینگ طبقاتی بیمارستان امام رضا(ع) به علوم پزشکی

بر پایه یکی از مصوبات اخیر شورای شهر مشهد پارکینگ طبقاتی بیمارستان امام رضا(ع) که با مشارکت شهرداری (به صورت غیرمستقیم) ساخته شد به علوم پزشکی این شهر تحویل می‌شود.

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری و تحویل ساختمان احداثی در ضلع شمالی بیمارستان با مساحت تقریبی ۴۱هزار و ۴۰۸ مترمربع در هشت طبقه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصفیه کند.

• اندکی مقدمه

سال‌ها رایزنی مدیران وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در اواخر دهه ۸۰ با مدیران علوم پزشکی و بیمارستان امام رضا(ع) در ضرورت ساخت یک پارکینگ بزرگ در محوطه این بیمارستان سرانجام در سال ۹۰ به نتیجه رسید.

پس از توافقات صورت گرفته در نهایت در همان دوره سوم شورای شهر مصوبه‌ای به این پروژه اختصاص یافت و در دوره چهارم اقدامات اجرایی آن در زمینی به مساحت ۵هزار و ۹۱۴ مترمربع و ۴۱هزار مترمربع زیربنا در هشت طبقه با ظرفیت یک هزار و ۷۰ جای پارک خودرو آغاز شد.

بر اساس توافقات صورت گرفته قرار بود یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در قبال ساخت این محل، پروانه ساختمانی شناور از شهرداری مشهد دریافت کند. همچنین برابر اعلام مدیران علوم پزشکی مشهد طبقات زیرین این سازه باید به همراه‌سرای بیماران اختصاص می‌یافت.

سال ۹۵ در آیینی خاص مراسم بهره‌برداری از این پارکینگ بزرگ برگزار شد و مدیران علوم پزشکی هم از همراه‌سرای بسیار شیک این مجموعه رونمایی کردند.

• فراموشی وعده‌ها

هرچند پس از مراسم یاد شده پذیرش خودرو در پارکینگ طبقاتی انجام شد ولی با گذشت هفته‌ها و ماه‌ها خبری از بهره‌برداری همراه‌سرا نبود و در ابتدا بهانه تجهیز بیشتر محل، دلیل تأخیر در بهره‌برداری اعلام می‌شد ولی در کمال تعجب یک سال پس از آن تاریخ معلوم شد علوم پزشکی در حال تبدیل همراه‌سرا به کلینیک دندان‌پزشکی است.

با انتشار گزارشی در این باره در رسانه‌ها روند ساخت کلینیک یاد شده کند شد و هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد. هرچند بر اساس شواهد مدیران علوم پزشکی تکلیف خود را برای حذف همراه‌سرای وعده داده شده از همان ابتدا روشن کرده‌اند و با هزینه‌هایی که در این محل انجام داده‌اند تردیدی در تبدیل آن به کلینیک دندان‌پزشکی وجود ندارد ولی علت تعلل نزدیک به سه سال آن‌ها نامعلوم است.

• پایان مشارکت ۳۰ ساله در سال سوم

در اینکه شهرداری با ساخت این پارکینگ، به عنوان شریک یا سهامدار بهره‌برداری این پارکینگ محسوب می‌شود شکی نیست و بر اساس شنیده‌ها در سال ۹۱ قرار بود به مدت ۳۰ سال این مشارکت بین شهرداری و علوم پزشکی ادامه داشته باشد که البته در چند روز اخیر برای اطمینان از این شک خود با تعدادی از مدیران فعلی شهرداری و شورای شهر گفت‌وگو کردیم که آن‌ها هم از این مدت بی‌اطلاع بودند یا وانمود کردند خبری ندارند.

اما به یکباره و در کمتر از سه سال از زمان بهره‌برداری این محل، مصوبه‌ای در شورای شهر به تأیید اعضا می‌رسد که شهرداری در قبال ۶۷ یا ۶۸ میلیارد تومان بدهی خود به علوم پزشکی مشهد سهم خود در پارکینگ امام رضا(ع) را به علوم پزشکی تحویل می‌دهد.

• مقدمه دوم و یک احتمال

سال‌ها پیش در زمان واگذاری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی، روزنامه قدس در چند گزارش مفصل به تبعات منفی شیوه واگذاری‌ها پرداخت و هر چند بخشی از انتقادهای مطرح شده مورد توجه قرار گرفت و اصلاحاتی در روند واگذاری‌ها صورت گرفت ولی در نهایت با گذشت بیش از یک دهه از آن زمان، عده‌ای از سهامداران یا همان بهره‌برداران همچنان درگیر مشکلات هستند و در مقابل عده‌ای سودهای قابل توجه به جیب زده‌اند که در فرصتی به آن خواهیم پرداخت.

هدف از ذکر این مقدمه این است که بگوییم باور داریم نقدی را که به واگذاری این پارکینگ به علوم پزشکی داریم همانند سال‌ها پیش در زمان واگذاری اتوبوس‌ها بسیاری از مدیران شهری قبول ندارند و باید منتظر گذشت زمان بود. اما نکته مورد نظر این است همان گونه که علوم پزشکی به دلایل مختلفی همچون دوری همراه‌سرا از بخش‌های بیمارستان کاربری طبقات مربوط را به کلینیک دندان‌پزشکی تغییر داده در آینده حتی اگر نتواند با استدلال‌های سازمانی کاربری کل مجموعه را تغییر دهد بی‌تردید می‌تواند با تغییر در شیوه مدیریتی پارکینگ، این محل را به صورت کامل در اختیار عده خاصی قرار دهد و در عمل شهروندان عادی و مراجعان به بیمارستان سهمی از این خدمت عمومی نداشته باشند.

توضیح اینکه در حال حاضر از مجموع یک هزار و ۷۰ جای پارک خودرو، تعداد محدودی در اختیار کارکنان بیمارستان امام رضا(ع) قرار دارد ولی مابقی ظرفیت پارکینگ در اختیار عموم مردم است یعنی یک جای پارکینگ در طول روز ممکن است مورد استفاده ۲۰ شهروند قرار گیرد ولی اگر همین شرایط برای کارکنان علوم پزشکی و بیمارستان به نحوی مهیا شود که با پرداخت مبلغی پول، یک جای پارک را به مدت هشت ساعت یا بیشتر اشغال نمایند نتیجه حاصله باز همان مشکل یک دهه قبل و سردرگمی رانندگان در اطراف بیمارستان برای یافتن جای پارک است.

نکته دیگر اینکه با واگذاری مدیریت کامل پارکینگ به علوم پزشکی نمی‌توان احتمال داد با تصمیمات حتی مقطعی در روزهای خاص و پرترافیک این ظرفیت پارکینگی شهر عملاً سودی به عموم مردم برساند و به گونه‌ای کاربری خصوصی (یک سازمان خاص) پیدا کند.

مسئله دیگری که مرتبط با این موضوع است اینست که بر اساس نظریه‌های امروزی در حوزه ترافیک، پارکینگ‌سازی نسخه خوبی برای درمان ترافیک نیست چون موجب ایجاد انگیزه سفر با خودرو شخصی می‌شود بنابراین با اندکی مراقبت نکردن در نحوه مدیریت این محل، این احتمال وجود دارد که برهم خوردن قواعد فعلی در سهم کارکنان بیمارستان از این پارکینگ انگیزه استفاده بیشتر از خودرو شخصی در بین مشمولان این خدمت افزایش یافته و عملاً ترافیک این محدوده بیشتر از گذشته شود.

• چند نظر

احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورا در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هر چند شهرداری از این پروژه خارج می‌شود اما جایگاه نظارتی خود را همچنان دارد و در صورت بروز هر تخلفی در بخش خدمات‌رسانی نسبت به آن ورود پیدا خواهد کرد.

وی می‌افزاید: بر اساس مطالعات جامع هم پارکینگ‌سازی نباید صورت بگیرد ولی این به معنای رها کردن ترافیک و کاستی‌های این حوزه نیست از این رو شهرداری با واگذاری این محل به علوم پزشکی منابع آزاد شده را در همین حوزه هزینه خواهد کرد.

بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد هم می‌گوید: نکته نخست اینکه بر اساس عملکرد گذشته پارکینگ‌داری برای شهرداری سودآور نبوده است و در این مورد خاص نیز به دلیل اینکه این پارکینگ در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است دخالت در امور اجرایی از سوی شهرداری تفاوتی در روند کارها ندارد و ادامه این روند موجب قفل شدن بخشی از سرمایه شهر در این محل بود بنابراین تصمیم به تحویل کل آن به علوم پزشکی گرفته شد.

مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم که از منتقدان این موضوع در زمان طرح آن جلسه علنی شورا بود، می‌گوید: در جلسه رأی‌گیری این لایحه منتقد واگذاری بی‌قید و شرط پارکینگ بودم و مقرر شد تا شروطی از قبیل عدم تغییر کاربری در قرارداد تنظیمی ذکر شود که امیدوارم در زمان ارائه قرارداد حقوق شهر رعایت شده باشد و نکته دیگر اینکه شهرداری باید بودجه ذخیره شده از محل این واگذاری را در همین حوزه پارکینگ صرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.